verslag ONK Masters 2019 (Bas de Waal)

Home Forums Verslagen verslag ONK Masters 2019 (Bas de Waal)

1 berichten bekijken (van 1 totaal)
  • Auteur
    Berichten
  • #1770

    Natte winden – ONK Masters Grevelingen 7-9 Juli
    Het ONK Master kampioenschap waar volgend jaar het WK Master verzeild wordt, daar waren vele benieuwd naar. Daardoor besloten Ronald en ik (Ja je leest het goed, mijn vaste maat moest met zijn geliefde op ontdekkings reis naar de USA) alvast op Donderdag te vertrekken richting Port Zeelande om eind van de middag alvast het water te verkennen. Jaren geleden heb ik weleens een Benelux kampioenschap gezeild vanuit Scharendijke en ik kon mij herinneren dat het mooi water was maar voor een WK Masters met 300+ Finnen iets aan de kleine kant. Smiddags het water op en vanuit de haven kom je in een grote kom. Dit is al klein voor 60 deelnemers dus nog even reachen naar het volgende gedeelte, onder tussen de water planten ontwijkend (waterplanten in de grevelingen? Ik dacht dat het zout water was!) Ja hier wordt ook het benelux gevaren, genoeg ruimte voor 150 boten. Kruizend terug met NW wind zaten er aardig wat shifts in. Dat belooft nog wat. Begin van de avond ingecheck in Casa Finca, Yoga centrum te Scharendijke met diverse relax ruimten. Ronald werd er helemaal zen van, vooral van de gastvrouw die ze los uit het mandje had hangen en de moestuin uitgebreid met hem doornam. S’avonds heerlijk gegeten in Renesse, hoewel de beloofde oesters helaas niet op de kaart stonden.
    Voor het ONK Masters werd er geschermt met een deelname stop bij 100 deelnemers. Er zouden vele Finn zeilers uit Rus en Fra komen. Helaas werd dat historische aantal niet bereikt. Wel het mooie aantal van 57 en inderdaad veel buitenlandse deelname uit Ger, Bel, Zwe, Por en zelfs Cze, een paar herintreders en genoeg jonge klasbakken die het level van de Masters omhoog tillen. Op de kant had Jan Zetzema het allemaal uitstekend voor elkaar. Grote losplaats om je boot te tunen, grote parkeerplaats voor de autos, mooie slipways en niet in de laatste plaats een gezellige aftersail bier gelegenheid. (Zet er nog 5 biertappen bij en ook voor de WK Masters uitermate geschikt ipv een afzichtelijke ongezellige grote tent)
    Het mooie tijdstip van 11.30 werd aangehouden voor de aanvang van de eerste start. We bleken in de eerste kom te gaan zeilen. Prima te doen met 56 boten. Mooi windje 9-12 kn uit NW. Baan lag er prima in alleen de wind was zeer weerbarstig. Natte winden, stuiterende wind, kurkentrekkers, trekwalletjes, binnen bochten werden buiten bochten en vice versa, het kon niet gek genoeg. Naar de uitslagen gekeken konden maar weinigen vat krijgen op deze wind. Het bier en de sterke verhalen waren in ieder geval weer als vanouds tijdens de aftersail borrel. Savonds aan de andere kant van de dijk gegeten in een mooie strandtent, heerlijke oesters, romantische zonsondergang en gezellige Finn vrienden, wat kan het leven mooi zijn. Snachts zette Ronald de natte winden nog even voort en met een scheiding in mijn haar werd ik wakker.
    Dag 2 werd ons op de kant al door Alex verteld dat we deze dag op de verre baan zouden zeilen. Iets eerder het water op dus maar halve wind prima te doen. Ondanks dat de wind meer de vrije hand had en minder werd belemmerd hetzelfde verhaal. Natte winden, Stuiterende wind, kurkentrekkers, trekwalletjes, binnen bochten werden buiten bochten en vice versa. Ik kon het maar moeilijk doorgronden. Het comité legde er iniedergeval weer nette banen in en hoewel er soms werd geklaagd over de straffen die de jury uitdeelde waren ze vast terecht. Savonds het skippers dinner. Normaal gesproken sla ik deze over
    wegens de massaliteit en de inherente slechte kwaliteit. Dit keer was het eten verrassend goed en gezellig.
    Dag 3. Weer naar de verre baan. En weer de natte winden, stuiterende wind, kurkentrekkers, trekwalletjes, binnen bochten werden buiten bochten en vice versa. Ik kon het weer niet doorgronden. De Meester zelf zei mij tussen de wedstrijden door dat ik meer naar het hier en nu moest kijken. Maar als ik naar het hier keek gebeurde het daar en als ik naar het nu keek was het al geweest! Om gek van te worden.
    De prijs uitreiking. Roy Heiner wint met overmacht de Masters, vooral de laatste dag imponerend. Tweede Tijmen van Rootselaar, de pomp koning, indrukwekkend. En derde Wietse Zetsema, die zich onder alle omstandigheden knap naar voren friemelt. Omdat ik de The Flying Bultrug met gelijke punten toch nog versloeg had ik de eer van de schrijf prijs. Verder waren er prijzen, prijzen en nog meer prijzen. Ik denk een beetje te veel prijzen. De winnaars van de helft van de verlote prijzen is al weg,
    2 deelnemers willen hun prijs niet eens ophalen, Chris vergeet nog 3 prijzen en het duurt allemaal veeeel te lang. Ik opteer voor een andere opzet!
    Conclusie:
    Een fantastisch evenement met prachtig weer en weerbarstige wind.
    Een mooie winnaar.
    Portzelande, goede ruime lokatie met over de dijk fantastische strandtenten, voel je je toch nog in het buitenland.
    Grevelingenmeer, mooi water, maar groot genoeg voor WK masters?
    De laatste maanden heb ik verschillende internationale Comité ́s meegemaakt maar allen konden ze nog een puntje zuigen aan Alex Hoeve en kornuiten.
    Vooral met het opladen miste ik de routine van Cees.
    Te veel prijzen.
    Puntjes moeten nog ff op de iii voor de WK masters maar onder leiding van Jan Zetzema gaat het allemaal goed komen volgend jaar tijdens de WK Masters.
    Tot op het water. Bas de Waal Ned29

1 berichten bekijken (van 1 totaal)
  • U moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren.