Tulpenrace door BAs De Waal

Home Forums Verslagen Tulpenrace door BAs De Waal

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #695
    Chris Frijdal
    Participant

    Tulpenrace 2017

    De klassieker van het voorseizoen. Het weekend waarin Max verstappen op het podium stond in Shanghai, waar de Belg van Avermaet Parijs-Roubaix won en waar Feyenoord nog maar een puntje overhoud in strijd om het landskampioensschap en heel Rotterdam in de stress schiet.

    De Tulpenrace begon met niet heel veel deelname. Waar waren de mannen uit Rotterdam, Nijkerk, Giesbeek en Friesland? Er werd gefluisterd dat dat een reden had maar ik kan mij niet voorstellen dat zij zich daarvoor de gezelligheid van Loosdrecht laten ontvallen. Het was goed om alle Finn vrienden weer te ontmoeten en de laatste snufjes te ontwaren. Er was weer volop geinvesteerd in nieuwe zeilen en nieuwe boten om dit keer de aansluiting (waar dan ook in het veld) te verkrijgen. En voor de laatste geavenceerde modellen (zeil en boot) moet je altijd even bij Rodrick zijn.

    De tweede wedstrijd van het seizoen, de fanatiekelingen hadden al proef gedraaid in Nijkerk, begon met een uiterst licht westen wind op Zaterdag. Het Plan: Mijn plan was om dicht bij het startschip te starten, lange slag over bakboord naar links te maken en daar aan de kant een trek walletje op te zoeken. I.p.v. dat plan zat ik eerst vast aan het startschip boeitje en daarna aan Chris! (sorry Chris) Dan maar naar de rechter kant maar dat was helaas helemaal de verkeerde kant. Achteraan aansluiten en naar voren varen. Downwind een paar bootjes gepakt en 2e kruisrak wel aan mijn plan vast gehouden. Schade beperkt tot plaats 13. Martijn v Muyden won de wedstrijd en wedstrijd leider van Bemmel vond het genoeg voor vandaag en met het laatste pufje wind bereikten we de haven waar het goed toeven was in het zonnetje met een koud biertje. Het dinner heb ik helaas gemist maar ik hoorde dat de biefstukken uitstekend waren.

    De zondag: Er zou een paar knoopjes meer wind zijn maar helaas het bleef beperkt tot 5kn gedraaid naar zuid. Het Plan: geen plan! En dat pakte bijna ieder rak verkeerd uit. Als ik links zat kwam de wind van rechts en anderom zowel upwind als downwind. Zo heb ik overal in het veld gelegen en de diverse zeil stijlen van diverse zeilers kunnen bewonderen. Soms dacht ik hoe kan iemand zo hard gaan? Vooral het mentaliteits klassement werd gemaakt voor dit jaar. De keizer van Loosdrecht en de O-joll zeiler haakten voortijdig af! De koning van de lichte wind vertelde dat hij er ook weinig van begreep maar pakte toch het GGM klassement en zo heb ik meer gefrusteerde zeilers gezien inclusief mijzelf!

    Maar Michel Miltenburg (de eilanden hater) heb ik het hele weekend zien lachen en hij zat vaak voorin. Wiebe en Thierry natuurlijk goed, Mini Baerends was de dag winnaar van de Zondag (zaterdag helaas niet van de partij), Loek pakt het legend klassement in een steeds sterker wordend vertegenwoordigt klassement en Bakkertje zat er het hele weekend goed bij hoewel ik hem ook achterin zag liggen maar dat maakte hij dan toch weer goed. Na de Boerenkoolcup pakt hij nu knap de Tulpen race! Het wordt tijd dat hij ook buiten Loosdrecht zijn kunsten laat zien te beginnen met de volgende klassieker de Finnale in Hoorn!

    Speciale vermelding:
    – De Jury was onder de bezielende leiding van de twee voorzitters van de twee grote Finn vloten Ruurd en Wijnand en hadden het heel gezellig samen.
    – Wedstrijd leider V Bemmel en zijn team perste er goede banen uit in uiterst moeilijke omstandigheden!
    – Boei 15 was weer als vanouds gezellig en de bar prima bemand!

    Tot op het water,
    Bas Ned29

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.