ONK Sprint door Paul Douze

Home Forums Verslagen ONK Sprint door Paul Douze

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #735
    Chris Frijdal
    Participant

    1ste NK sprint Regatta te Loosdrecht.
    Tijdens het weekeinde van 20 & 21 mei heeft de Koninklijke Watersport Vereeniging Loosdrecht, voor de eerste maal, het Nederlands Kampioenschap Sprint voor de Finn georganiseerd. In 2016 was er al een poging gedaan om dit van de grond te krijgen, maar kwam toen nog iets te laat op de agenda. Mede dankzij de inzet van Sander Jorissen wordt nu dit hopelijk een jaarlijks terugkerend evenement. Het format van kortebaanwedstrijden à 20 minuten is echt geniaal, vanaf het 5 minuten signaal tot aan de laatste seconde zal je concentratie optimaal moeten zijn. Zelfs in de laatste 200 meter kruisrak naar de finish kan je nog helemaal naar achteren geworpen worden.

    Zaterdagochtend was er een rustig windje van 6-10 knopen, later kwam er nog een buitje over en in de middag konden wij zowaar nog wat hangen, persoonlijk had ik liever het schuim rond zien vliegen maar dat zat er dit weekeinde helaas niet in. Achteraf misschien ook maar beter, gezien de beneden-boei situatie.

    Het zou de revanche worden van Nicholas Heiner op Hein van Egmond na het laatste NK te Medemblik, maar dat was al heel snel bekeken na de eerste 5 wedstijdjes op dag 1, logisch want Nicholas is toch echt van een andere categorie.
    Meest opvallende van de eerste dag was de enkele beneden-boei, dit veroorzaakte lachwekkende taferelen, aanvaringen, geschreeuw en zeilers die nog met de giek helemaal voor de mast de binnenkant van de boei probeerde te halen. Als je niet aan de binnenkant of buitenkant zat lag je gewoon een tijd geparkeerd in een soort vacuüm, en als je echt pech had kwamen daarachter er ook nog een stuk of 10 over je heen. Zo kon je dus van een comfortabele positie, alsnog in de laatste 200 meter naar achteren geworpen worden.
    Nog één opvallende situatie van de eerste dag was, dat de uiteindelijke nrs. 1 ,2 & 3 al rollebollend met elkaar de finish overkwamen, hier had ik toch wel iets meer vuurwerk van verwacht in de trend van terugtrekkingen, protesten etc.
    Al met al een geslaagde dag na 10 wedstrijden met Nicholas op 1, gevolgd door Karel van Hellemond en Eric Bakker en als afsluiting het verassings-diner bij de KWVL.

    Zondag was er, helaas, nog minder wind dus zitten op de overloop en af en toe verhuizen naar het randje. Zaterdagavond stond ik nog veilig op 7 maar gezien de windvoorspelling vreesde ik het ergste, en mijn verwachting werd werkelijkheid.
    De wedstrijdleiding had zaterdagavond in overleg met de zeilers besloten om de beneden-boei te vervangen door een gate, dit zorgde voor meer rust en dus geen stressvolle toestanden meer tijdens het ronden hiervan. Opvallend was de opmars van Wouter Molenaar, die zich helemaal thuis voelde in deze moeilijke-draaiende-lichtweer omstandigheden, die hiermee de prijs voor beste GGM binnenhaalde.
    In de top veranderde vandaag weinig en na nog eens 6 wedstrijden was de wimpel voor een solide Nicholas, de master wimpel voor Karel, Eric op de 3de plaats met de GM-prijs, Thomas van den Berg op een schitterende 4de plaats, en Thierry van Vierssen 5de.

    Tot slot, dit was een geweldig evenement dat volgend jaar ook zeker op de agenda geplaatst moet worden, maar bij voorkeur wel Koninklijk. Persoonlijk kan ik niet tevreden zijn over mijn prestaties, het is echt moeilijk om constant te varen in deze omstandigheden, compliment voor allen die een prijs bemachtigd hebben.
    28 zeilers hadden ingeschreven en dat was precies goed, meer dan 30 wordt volgens mij problematisch, gezien de tijdsdruk en ruimte op de baan.
    Een groot compliment voor de KWVL, wedstrijdleider Paul de Groot & zijn team, de jury en de vrijwilligers in de rubberboten. Tijdens de 16 wedstrijden lagen de startlijn en wedstrijdbaan er continue perfect in, ondanks dat de omstandigheden heel erg lastig waren.
    Op naar de volgende NK sprint.

    Groet,
    Paul Douze

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.