Cor o n (k)a

Home Forums Verslagen Cor o n (k)a

1 berichten bekijken (van 1 totaal)
  • Auteur
    Berichten
  • #2269
    Cees
    Deelnemer

    Ieder ONK is uniek… en tegelijkertijd ook weer niet… ’t gaat altijd om hetzelfde spelletje, ’t gaat altijd om dezelfde euforie en dezelfde frustratie, vlaag mee en vlaag tegen, gemiddeld dezelfde deelnemers, gemiddeld dezelfde winnaars.. en aan ’t eind van de serie staan we op de plek waar we horen.
    Dit jaar verwachtte ik iets heel anders. Corona in de lucht, een van de weinige evenementen van ’t jaar, hongerige zeilers all over the place… een testevent georganiseerd door Nicholas Heiner had al 30 enthousiaste deelnemers. De Magic Masters 2021 op dezelfde plek. Dus ik dacht dit wordt een uniek druk evenement… die limiet van zestig is een drama.
    Maar nee, het aantal deelnemers viel (mij) tegen, de zestig werd niet eens gehaald, dat was al snel duidelijk. Het bracht geen beweging in de vastgeroeste vloten in Nederland.
    Ik geloof het meteen: de weerberichten van 20 knopen Oost zal niet iedereen hebben doen lachen, dus daar was wel een spelbreker vermoed ik.
    Ook uitzonderingen op deze steigerliefde waren er natuurlijk: een enkele Legend uit een klein stadje in het westen van Frankrijk hield ondanks alle weerberichten moedig emotioneel stand en reisde naar het Noorden af om de Oostenwinden aldaar te bevechten. De andere in Rusland gestationeerde Legend woei met de winden mee naar het westen en zou zich ook onder gebruikelijk en karakteristiek geluid aan de start melden. Chapeau heren: jullie zijn mijn voorland… in 2040 hoop ik op jullie te toasten tijdens m’n deelname als Legend aan het ONK Finn!

    De voorbodes waren al indrukwekkend goed. Het weekend ervoor werd er al met prachtige omstandigheden gezeild, weliswaar was ’t nog westenwind.. maar dat mocht de pret niet drukken. De happy few met big smile naar huis. Dankzij de trainingen van Tobias werd er een hoop geleerd en afgeleerd. Het speculeren over de eigen verdiende maar nog te bevechten en bewijzen positie kon beginnen…

    En toen brak de dag van het ONK aan. En wat leek het gaaf te gaan worden. Oostenwind, mooie golven, 20 graden, zonneschijn, twee keer een maaltijd georganiseerd waaronder 1 in het volgens Chris beste café van Nederland, geen gedoe met inschrijven. Alle ingrediënten voor een gaaf kampioenschap. De teller bleef uiteindelijk hangen op een schamele 43 deelnemers. Gelukkig allemaal met de ambitie voor 2, dus tegenstand genoeg. Gretigheid ook; maar liefst 24 keer werd er een te vroege starter opgeschreven. Dat heeft de uitslagen van deze serie natuurlijk wel beïnvloed.

    Natuurlijk was de nummer 1 al bij voorbaat duidelijk… MiniHeiner (een ‘Nick’name die toch wel 20 kilo geleden is…) heerste als geen ander, met name op de duizelingwekkende downwindse rakken, daar waar een enkeling nog wel eens voor hem langs kruiste in het eerste aandewindse rak. Met speels gemak won hij de serie met alleen eerste plaatsen. De hoogst genoteerde zeiler zonder te vroege start. Dat is wel eens anders geweest op een ONK. Grote overmacht deze keer dus. Laten we hopen dat Tokyo hem, en daarmee ons ook een klein beetje, een gouden plak brengt.

    Nummer twee was Wietze. Jaaaaren niet gezien, vele kilo’s geleden, stapt in de Finn en vaart zeer overtuigend naar de tweede plek met voornamelijk 2de plekken. Hij was ook een van de weinigen, zo niet de enige, die het lukte om eerder bij de eerste boventon te zijn dan MiniHeiner. Indrukwekkend goed gedaan. Doe ons een lol, en vaar vaker mee als er post-corona weer wedstrijdjes mogen worden gevaren. Senior no 2!

    Een grand-grand-master op de derde plek. Roy Heiner. Supergoed gevaren. Beetje onzichtbaar maar altijd voorin bij de finish. En als hij dan niet teveel OCS-sen scoort, is een podiumplek de uitkomst. Ook voor Roy geldt.. doe ons en jezelf een lol, en pak eens wat vaker een Finn van je zoon. Hartstikke gaaf dat je meedeed!

    Net frustrerend buiten de prijzen vinden we Peter Peet. ’t Weekend voor ’t ONK voer hij al schrikbarend hoog en hard in ons trainingsgroepje. Een BFD-tje in de 4de race kostte, of zo je wilt scheelde, hem teveel punten om net die eeuwige roem mee te pakken. Een mooie strijd tussen deze beste Grand Master en de beste Grand-Grand-Master! Aan de blik in zijn ogen te zien gaat’ ie zorgen dat hij volgend jaar een tandje bij kan zetten.

    De derde senior, op eerbiedige puntenafstand van de top 4, is onze Hein op de vijfde plek. Ook deze man blijft verbazen. Maanden niet gezeild en niet gesport in de speciale corona-proof home made power gym, het weekend ervoor kreunend van de pijn in z’n benen uit z’n Finn gestapt en dan zo makkelijk naar de vijfde plek varen. Kilo’s genoeg aan boord, net als Wietze overigens, maar je moet ze toch maar weten te gebruiken nietwaar? Misschien moeten wij ook met aanhang naar de wedstrijden…
    Vermeldenswaardig wellicht: dit is de eerste niet Fantastica in de vloot, een van de twee in de top 10. De Oldtimers doen ‘t nog goed…

    Op de zesde plek een andere eendagszeiler, Tijmen. Superfit en sterk maar wel wat schrijnend gebrek aan kilo’s. Als deze man nog eens 15 kilo zwaarder wordt, dan ben ik wel benieuwd waar hij gaat eindigen. Met de hoeveelheid kinetische energie die deze man in de downwind voortbrengt, voorzie ik vele podiumplaatsen. Het goede nieuws is Tijmen, we zijn bijna allemaal 20 kilo geleden begonnen met Finnzeilen. Er is een horizon!

    Karel vinden we terug op de prachtig met 7 genummerde plek. Karel was Karel niet helemaal. Dat moet gezegd. Wel scoorde hij z’n gebruikelijke zwarte vlaggetje maar de piekprestaties kwamen er nog niet helemaal uit: Een Fantastica behoeft iets meer training wellicht, dan Karel in deze voor hem (en voor os allemaal) rare en drukke tijden kon doen. Een nieuwe Raudaschl op de laatste dag bracht niet meteen uitkomst. ’t Zal Karel worst zijn, maar hij scoorde de beste Masterplek. Met Karel brengen we de winter weer door. Op naar gave trainingen Karel!

    De tweede oldtimer werd gestuurd door good old Thierry. Na een sportschoolrijk voorjaar en vele sup-miles ter voorbereiding van de gecancelde Masters 2020, en wat kilo’s buikspek minder en duidelijk meer tonus, ook weer netjes in de top 10 en als tweede GM. Maar ook de 1015 scoorde wat lettertjes bij elkaar en sloot daarbij aan bij een van de hoofdconclusies van dit evenement: veel lettertjes in de resultatenlijst

    Nanno, je weet wel, de man met de meeste top 4 plaatsen in de laatste 10 jaar ONK is de hoogst genoteerde zeilde met twee te vroege starts. Ik denk toch dat ook dat een topprestatie is. De 9de plek is een dankbare plek, in die zin dat je niet tiende bent geworden. Voor de rest past het niet in zijn palmares en vond hij het natuurlijk helemaal ruk die twee early starts. Volgend jaar Nanno! Dan kan je je ik-lijk-op-een-x-finn naar de top 3 sturen.. ga nou effe trainen.. en neem een keer die wimpel mee naar huis.

    Nr 10 is de klos om een stukje te schrijven, verder is dat natuurlijk niet meer dan een anonieme plek. En de derde GM, vooruit dan.

    Eric zeilde z’n laatste race in de oude 703 naar de 11de plek. De transitie van Classica naar Fantastica is inmiddels een succesvol feit. We hebben dat waargenomen op de Loosdrechtse plassen en het lijkt heel goed te gaan. Deze doorgewinterde fanatieke sluwe vos-zeiler moet je goed in de gaten houden. Hij steelt bootlengtes. Zonder dat je er meteen erg in hebt.

    Jan Willem zeilde met de mast van Quarantaine-Paul naar de 12de plek. De tweede masterplek. Begon goed maar zakte wat weg in de loop van de dagen. De geruchten gaan dat hij nu traint tegen een oud olympiër in de laser. De verwachtingen voor de Masters 2021, waarvan ik voorspel dat ze niet doorgaan, zijn dan ook hoog gespannen! Zet ‘m op Jan Willem: je materiaal is beter dan ooit, opgekropt talent heb je meer dan gemiddeld!

    Ronald van Klooster blijft ons verbazen. Na 3 maanden chicken legs gecreëerd te hebben op z’n supermooie zeiltour langs de Franse kust, een sterk gestegen vetpercentage en 0 kilometer op de racefiets flikt deze man het om tegen alle natuur-finn-wetten in zonder te hangen heel hard en hoog te gaan aan de wind. Vervolgens heeft hij ook nog veel snelheid in de downwind. Een BFD-tje gooit wellicht wat roet in het plezier. De 13de plek mocht ook niet deren. Ronald bleef lekker genieten. Waarschijnlijk is al hij bijna thuis nu. De Tesla moest nog wat bijladen hier en daar (hier kun je concluderen hoe lang ik over dit stukje heb geschreven :-))

    Fabian, de blije zingende Duitser die op iedere golf een keer juicht, juichte ook twee keer te vroeg. Dat doet natuurlijk pijn in een serie. ’t Mocht de pret niet drukken zag ik zondag.. tot vervelens toe vertelde hij zijn Frau wie toll das Rennen war. Die komt volgend jaar weer terug! Ondanks de twee weken strafquarantaine voor het ontvluchten van Coronavrij Duitsland. Ist mir total egal.. das war wirklich Spass. Zijn vrouw blijft thuis denk ik.

    Ook de man met de meeste trainingsuren was wat gretig en scoorde een paar lettercombinaties. Daarbij kwamen de trainingsuren er ook niet echt uit, wat de nummer 13 graag luidkeels reclameerde overigens. De 15de plek is beneden Bas z’n stand. De weken erna op Loosdrecht ging het weer als een kogel.. we moeten zeiltrainer Tobias gewoon eens thuis laten Bas en met een psycholoog aan de gang? Blijft een beladen wedstrijdje dat ONK nietwaar?.

    Ewout.. nog eentje met twee te scherpe starts. In Loosdrecht zoemde het al over de spectaculaire snelheid van Ewouts nieuwe mast-zeil-combi. Prachtig setje dat hem ver voorin de vloot bracht. Op Medemblik waren de golven aan de wind echter wat te heftig voor deze vedergewicht. ’t Laatste nieuws is dat zijn boot te koop staat… aan de wilgen? Nee.. er komt vast een Fantastica… nou.. hou je dan maar vast voor de wind… niet meer te houden.

    Arjan, vooruit, nog een goeie zeiler met een bfd en een ufd. En gelukkig, een Harderwijker erbij! Die waren er niet zo heel veel. Maar damn, wat hebben deze mannen allemaal een hoop zinloze punten verzameld. Deze bescheiden ogende man met zeer goede snelheid genoot zichtbaar van het spelletje. Downwind een mooie subtiele techniek die hem veel snelheid brengt.

    Sjoerd wint net een serie in Alkmaar zag ik. Z’n eerste podium is binnen!
    Gefeliciteerd! Op het ONK stabiel rond en onder de twintigste plek…na in de downwind z’n posities in het kruisrak wat te hebben prijsgegeven. Kom mee trainen in Loosdrecht Sjoerd, dan zullen we onze geheimen met je delen.. en volgend jaar top 10 in Medemblik!

    Ralf, de eerste die ik niet ken. Voor mij stopt dan ook dit stukje proza voor iedere persoon hier. Ik zal er een paar moeten overslaan.

    Chris was er ook bij. Z’n aartsrivaal in de HWH-app was er niet bij maar Chris had al genoeg tegenstand aan zich zelf, zag ik zo nu en dan. Met een laatste en beste wedstrijd op de 10de plek eindigde hij op de 20ste plek en als tweede GGM. Toch weer vol goede moed naar het zuiden. Daar voert hij weer energiek de regie over ons clubje, de kroegen die we bezoeken en wat we eten. Dank voor alle effort Chris.

    Joos. Altijd op zoek naar het laatste metertje op de startlijn voor deze Boss van de startlijn, verloor deze serie maar een keertje van het comité. Voor de rest steady als altijd met hier en daar een up en een down. Leuk dat je er weer bij was mr. Thai!

    Op de 22ste plek vinden we de man die mij jarenlang imponeerde met zn scherpe starts. Nu steady in de lage twintigers en waarschijnlijk wat afgeleid door het succes van z’n kundige kroost!

    Met nummer 23 gaan we binnenkort even praten. Na een piek in de afgelopen jaren laat Hans ’t recent een beetje varen. Dus Hans.. ik spreek je op Loosdrecht…

    Johan z’n reputatie is aan een bijzondere zeilperiode bezig. De geruchten gaan dat hij op de Kaag kan huishouden als geen ander. De neergaande lijn in zijn resultaten tijdens het ONK maakten dat hijzelf eindige op de 25ste plek. Nog een wintertje op de Kaag en dan stabiele series Johan?

    Maarten heb ik vaak zien varen dit jaar. Hij duwt z’n kind in een optimist, wijst een ton aan in de verte op de zoveelste Loosdrechtse plas, duwt het mannetje af en vaart zelf mee met de Finnen. Goed geregeld. Met een nieuw Zwitsers zeiltje stoomde hij naar de 29ste plek. Ook lekker doortrainen deze winter Maarten!

    En daar was ook weer Hidde. Die heeft zijn Fantastica weer uit het stof gehaald en na een rondje (was ’t Texel?) meegetraind en op het ONK Maarten opgejaagd. Plek 30 voor deze jonge senior. We maken even een deal Hidde: jij gaat een wintertje serieus meetrainen en kilo’s omzetten in snelheid. En volgend jaar tik je de 20 aan. Effe geen bull meer dat je geen tijd hebt.

    Tristan was waanzinnig goed op snelheid het hele jaar. Met regelmaat zag ik deze downunder met wonderspeed over de plassen gaan. Downwind gaan we nog wat trainen overigens. Maar op het ONK met wat materiaalpech en een zwarte vlag bleef het steken bij de 31ste plek.

    Jan Mark Meeuwisse is voor mij een raadsel. Loopt wat jaartjes voor op Hidde en is in staat zijn kilo’s, ik schat 110, om te zetten in een bizarre snelheid. Believe me! Waar was die snelheid JMM?
    Zelfde geldt een beetje voor Marald op de 34ste plek. Weliswaar wat minder gewicht in te brengen maar ook deze man kan zoooo hard. Laten we deze winter daar effe goed aan trekken mannen!

    Op de 35ste plek vinden we de 999. Hein durft, als je omslaat en doorslaat ziet de wereld het getal 666… met 9 letters in zijn lijst is hij de hoogst genoteerde zeiler met 3 missers in de serie.

    Sander kunnen we kort over zijn. Zijn mast brak tijdens een argeloos mislukt gijpje net voor de start. He-le-maal kut. Laten we hem emotioneel ranken op het resultaat van zijn eerste wedstrijd.

    Nee nee.. ik ben onze Legends niet vergeten. Henk en Rodrick: op de 39ste en 40ste plek met ongeveer 1 plek per wedstrijd verschil. Waarbij Henk een zwart vlaggetje meer heeft dan Rodrick. Was vast een mooie battle.

    Weet je wat mannen: ik wacht niet tot 2040. Ik drink er nu vast eentje op jullie fantastische deelname en prestatie. Respect, respect, en nog eens respect.

1 berichten bekijken (van 1 totaal)
  • U moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren.