2023 Paasei (By Henk de Jager)

Home Forums Verslagen 2023 Paasei (By Henk de Jager)

1 berichten bekijken (van 1 totaal)
  • Auteur
    Berichten
  • #3326
    Webmaster
    Sleutelmeester

    Verslag van de Paasei korte baan wedstrijden door de KWVL georganiseerd op Loosdrecht.

    Sander Jorissen (Finn zeiler) was de man die dit evenement in goede banen moest leiden, daarover later meer.

    Net op tijd weer klaar met lichaamsherstelling van de Tulpenrace waren er toch nog ongeveer 25 inschrijvingen voor dit mooi evenement, zolang als ik zeil is dit evenement op Loosdrecht, vroeger kreeg je dan een ei sticker met het jaartal erop, nu niet meer. Digitalisering ontneemt de gezelligheid. Vroeger ging je beginnen met het ophalen van de wedstrijd bepalingen en het betalen van je inschrijving op de vrijdag ervoor, dan ontmoeten we de vele buitenlanders, is niet meer jammer terwijl de klasse vergrijsd net als ik, zou zeggen we moeten weer meer op reis en de Duitsers en de Deense zeden weer op te jutten. Wij zullen met gemeende power weer naar Steinhude en Dummer om noord Duitsland leeg te trekken, dit moest even gezegd worden van mijn kant. De nieuwe sticker voor het FWM in Medemblik in 2025 zal het goed doen om weer veel inschrijvers te lokken.

    De zaterdag was het prima zeilweer Noorder wind met een zonnetje erbij, 4 wedstrijden gepland en gevaren met een op en neer baan met het startschip op de juiste positie ten westen van de Geitenkaai. FD, Star en Contenders voor het Finn veld uit naar de linker baan, wij voor de laser mix en nog wat Solo’s, geen last gehad van elkaar moet ik zeggen.

    De eerste wedstrijd ging van kiet met een licht draaiend windje met de boven boei onder de Drecht gelegd. Piel windje was het zeker met een wind die de draai had gevonden, dus ook spektakel bij iedere boven boei ronding. Laatkomers over stuurboord moesten echt hun penalty’s nemen. In de voor de windse rakken spannend met genoeg veranderingen van posities en goed kijken waar de wind en dus de winst zat. Thierry van Viersen was de koning van de dag met 1,1,2,1. Karel v H voer maar 2 races 2×2 jammer, Johan v d Pavert met 4,3,1,(17)en Ewout Meyer 3,8,5,3 op een 3e plaats.

    Vele prominenten waren niet aanwezig : 0 Kagenezen, Dhr Bakker, Van Klooster niet gezien op het water deze dag, dacht ah o ja die zijn moe van de Tulpenrace ontberingen de week ervoor. Karel van Hellemond 2 wedstrijden vandaag zodat de underdog de kans zag om punten bij elkaar te harken voor de einduitslag cq jaarranglijst. En dat is gebeurd zeker bij de nieuwkomers onder ons. Gideon Messink met zijn nieuwe TT2 boot en Jaap met de 101 zeilden goed mee, met de gepimpte snelheid bij iedereen was het zeker bij de eerste boei erg druk met Johan 4e race, die dacht dat het nog wel kon van links, niet dus, 17e.

    Zondag, wat een mooie paasdag dat was, zon maar geen wind, Sander gaf ons een vrije dag en terecht. Er kwam wel wat wind maar die draaide enorm. Des avonds bij de KWVL gegeten, was heerlijk aanrader alleen geen bekenden gezien, bij het Bruggetje was het zelfs ook rustig daar brulde vroeger de hele Amsterdamse top 100 over de bar, is dus ook niet meer.

    2e Paasdag maandag zag er beter uit qua wind het zou steeds harder gaan waaien met een zuiden wind. Dat zou wat beloven maar velen lieten deze dag helaas verstek gaan terwijl de kramp konijnen Bakker en V Klooster in een keer uit hun holen tevoorschijn kwamen.

    De start, het comité schip lag bijna in de Drecht maar prima zo, goede baan met de Star, FD, Contender weer naar de linker baan over het eiland heen, weet niet of dat voor deze klassen te doen was, maar voor ons in ieder geval geen probleem. Finish lijn lag in het gat ten westen van de Geitenkaai, waar onze hol bewoners ook zeer snel heen zeilden deze dag, gras genoeg nl.

    Bakker 4x 1 deze dag, hoe kreeg die het voor elkaar zou je zeggen, ja hij kent de plas, de boot en de wind en zijn kornuiten op dit moeilijk water. Had wel het gevoel dat Thierry hem maar een beetje liet spelen deze races, die was druk met Johan en Ewout natuurlijk. Zelf de eerste wedstrijd goed 2e bij de finish kom ik een hele rits landje pik palen tegen bij de finish moest wijken en KVH ontnam mij de 2e plaats. Ook Ronald, de onder koning van de dag 4,2,3,2 begreep het spel maar ook voor hem niet genoeg om dit evenement waardevol af te sluiten. Thierry sloeg veel gaten dicht met steeds meer wind in de verdediging met Johan en Ewout.

    Nat. Na de 3e wedstrijd gefinisht te zijn besloot ik voor de wind mijn bril in de zak naast mijn zwaard op te bergen, dat was stom want een drukker liet mij zwemmen. Chris bleef stand-by en samen besloten gingen de Legends naar huis met Chris als winnaar van het Legend klassement en Henk een kop vol modder.

    Gideon Messink, Jaap Sluijter, Willem van Walt Meyer, Sacha Bach, Gerrit Jan hebben grootse plannen met veel uren maken en mogelijk de kansen te pakken van de huidige Finn Golden Boy.

    Thierry nam dus de felbegeerde Paasei trofee in zijn handen bij de prijs uitreiking, Johan Van de Pavert 2e, Ewout 3e.

    KWVL: Sander heeft er een en prima evenement van gemaakt zoals vele malen ervoor en dus : Bedankt en Proficiat.

    Henk.
    Ned 11

1 berichten bekijken (van 1 totaal)
  • U moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren.