2013 Finn Silver Cup (by Tobias Kirschbaum)

Home Forums Verslagen 2013 Finn Silver Cup (by Tobias Kirschbaum)

1 berichten bekijken (van 1 totaal)
  • Auteur
    Berichten
  • #445
    Webmaster
    Sleutelmeester

    Finn silver cup 2013 WK voor vroege vogels.

    De Finn Silver Cup, oftewel het Jeugd WK in deze olympische zwaardboot, trok dit jaar 28 deelnemers uit veertien landen en vier continenten. Vanuit Nederland waren wij met twee zeilers vertegenwoordigd, Tobias Kirschbaum (21 jaar) en Tijmen van Rootselaar (18 jaar).

    Voor de start was er de mogelijkheid om het water te verkennen en een (gratis) training te krijgen met overige deelnemers door Paul McKenzie. De Finn-zeilers uit verschillende landen maakten hier goed gebruik van. Op het Gardameer komt de wind in de ochtenduren vanuit het noorden, rond half twaalf valt de wind weg om vervolgens vanuit het zuiden weer op te komen.
    De meeting op 5 juli ging niet voor iedereen even makkelijk. Enkele zeilers hadden ongemeten North sails, althans de juiste sticker zat niet op het zeil. In de avond is er een gekwalificeerde meter uit Riva gekomen om het ‘probleem’ op te lossen. Alle zeilen zijn gemeten en een ieder mag starten. Tijmen blij.

    Dag 1, eerste race om 12.00 uur
    Geen wind, direct uitstel, na een uur uitstel toch het water op, de eerste start, de wind viel direct weg en weer wachten. Terug naar de kant, na enkele uren weer het water op, vervolgens wachten op wind, die niet kwam, helemaal afgelast.

    Dag 2, we starten nog met de eerste race, maar nu om 08.00 uur in de ochtend. Om 06.00 uur uit bed en om 07.00 uur zijn alle Finn-zeilers op de haven. De noordelijke wind waait mooi door met 18 knopen. Er zijn twee mogelijke banen: baan 1 up wind – down wind of baan 2, de olympische up wind – down wind baan met driehoek.
    De zijboei was er ingelegd door het comité, wat enkele zeilers in verwarring bracht. Zij gingen baan 2 varen, terwijl dit baan 1 moest zijn. Dat is zonde, zo heb je meteen je aftrek te pakken.
    Totaal 2 races gevaren.

    Dag 3, we lopen nog achter op het totaal. Het comité wil daarom proberen 3 races te varen, dus we starten wederom om 08.00 uur.
    Een straffe wind van 24 knopen brengt veel windsurfers op het water. Het is nog fris in de vroege ochtenduren. Een mooie start, we varen baan 2, iedereen is nu op zijn hoede. In de voorhoede zien we de top tien. Zware jongens, enkele zijn zelfs naar de Spelen van 2012 in London geweest. Ik vaar zelf net 4 maanden in de Finn, er valt nog veel te leren.

    Totaal 3 races gevaren, downwind is pompen toegestaan. Bij de tweede race had ik last van een Italiaan, die steeds in mijn vaarwater zat. Bij de bovenboei kwam ik van hem af. In de laatste race zakte de wind in. Na 5 wedstrijden met 1 aftrek : Tobias staat 17 en Tijmen 21.
    Het is een sterk veld. De Braziliaan Jorge Zafir heeft de leiding (is ook naar de Olympische Spelen geweest). Jorge heeft voor de start 10 dagen getraind in Malcesine met zijn trainingspartner Bruno Prada en coach Rafa (Trujillo).

    Dag 4, start 08.00 uur, 15 knopen wind uit het Noorden, nog 3 races te gaan en we staan weer gelijk met het programma.
    Start race 6, een mooie pot. Ik kan aansluiten bij de top tien met een 9de plaats.

    Race 7 gaat ook lekker, er staat nog steeds wind. Bij race 8 gaat het mis. In de startprocedure valt de wind geheel weg en krijgen we een windshift van 40 graden. Ik kan de pin-end niet meer halen, net als een aantal andere zeilers. Ik kom veel te laat bij de startlijn. De wedstrijd wordt door het comité niet afgebroken. Het enige wat ik kan doen, is zo hard mogelijk varen en proberen andere zeilers in te lopen. Uiteindelijk eindig ik op de 21ste plaats. Negen zeilers dienen een protest in tegen het comité, ook ik. In de protestkamer geeft het comité ons weliswaar gelijk, maar er is geen regel waarop dit van toepassing is. We hebben dus gewoon pech gehad. Ook een redress had geen zin. Lange zit op de haven en geen wijziging in het resultaat.
    Na 8 races lopen we weer in het programma. Tobias een 14de plaats en Tijmen 19.
    Enkele dag is er na de races een pastamaaltijd voor alle zeilers. Dat kun je wel aan de Italianen overlaten.

    Dag 5, start 08.00 uur, 2 races gepland.
    Tussen de 15 en 20 knopen, race 9 de driehoek en race 10 de gewone baan. Opvallend was dat na de start direct door naar links naar de kant. Het gaat hier met name om de snelheid, tactiek komt er niet veel bij kijken. Tijmen een 23 en 20 gevaren. Het was voor hem zwaar hangen. Tobias een 15 en 16. Tussenstand Tobias 15 en Tijmen 19.
    Na de races is er briefing voor de zeilers, waarbij de wedstrijdleider en het comité mededelingen doen over de afgelopen races en de dag van morgen (dat ben ik nog niet eerder tegen gekomen bij WK’s).

    Dag 6, start wederom om 08.00 uur, 1 race gepland
    Iedereen is weer vroeg in de haven. Het is bladstil, geen rimpeltje op het water. Het comité gaat toch naar buiten en de zeilers even later ook. Wachten op het water, de wind uit het Noorden komt vandaag niet opzetten. De uitstel gaat erin. Sommige zeilers willen wel stoppen en andere willen graag doorgaan en hun positie nog verbeteren. Rond 11.15 komt er wind opzetten. We gaan ervoor!!
    De laatste pot wordt gevaren, de wind zet door, voor het eerste deze week uit het zuiden.
    Tobias heeft direct een goede start en kan in de kopgroep mee, meteen een slag naar links en door naar de bovenboei. Deze race heeft Tobias een 8 gevaren en Tijmen 19.

    Eindresultaat FINN SILVER CUP, JUNIOR WK 2013
    Jorge Zarif. BRA
    Jake Liley, AUS
    Martin Robitaille, CAN
    Peter McCoy, GBR
    Arkadiy Kistanov, RUS
    Anders Petersen, NOR
    Jakub Marciniak, POL
    Umberto de Luca, ITA
    Lennart Luttukus GER
    Riccardo Bevilacqua, ITA
    14. Tobias Kirschbaum, NED
    19. Tijmen van Rootselaar, NED

    De Finn Silver Cup is georganiseerd door Fraglia Vela Malesine in samenwerking met de International Finn Associaltion en de Italian Finn Association. In het noordelijk deel van het Gardameer wordt erg veel gezeild, het is een trainingscentrum voor Optimisten, Lasers, Finn, 420 etc. Elke dag zie je teams vanuit de hele wereld met hun coaches op het water.

    Geen Nederlandse talentploeg
    In Nederland is er geen Talentgroep voor de Finn zeilers. Er is maar één Finn-zeiler opgenomen in de Kernploeg en dat is natuurlijk Pieter Jan Postma. Om je verder te ontwikkelen in deze Olympische klasse is het nodig om veel uren te maken op het water. Het zou mooi zijn als er voor de Finn-klasse ook ondersteuning komt door het Watersportverbond, net als in alle andere olympische klassen. Al word je maar in staat gesteld om af en toe mee te trainen als trainingspartner.
    In Engeland zijn sinds 2012 de jonge Finn-zeilers opgenomen in een Talentprogramma en trainen ze in Weymouth met een coach. Je ziet ze progressie maken. De Duitsers hebben het Talentprogramma van de Finn gecombineerd met de Laser Standard. In Nederland worden de olympische zwaardbootzeilers opgeleid in de Laser Standard.

    Tobias Kirschbaum, NED 972
    Tijmen van Rootselaar, NED 94
    Beeldmateriaal: Finn Class Photos

1 berichten bekijken (van 1 totaal)
  • U moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren.