2011 ONK Masters en Randmeerrace (by Ronald Ruiter)

Home Forums Verslagen 2011 ONK Masters en Randmeerrace (by Ronald Ruiter)

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #402
    Webmaster
    Keymaster

    ONK Masters en Randmeerrace 2011

    Na een regenachtige en stormachtige zomer, waren de verwachtingen voor dit evenement hoog gespannen. In Harderwijk (Zeewolde) is het tenslotte altijd mooi weer! De verwachtingen waren ook niet eens slecht. Een mooie kleine 4 bft met wel wat buien, maar al met al beter dan we gewend waren.

    De eerste race op vrijdag was zelfs nog iets vriendelijker, zodat de verderlichtgewichten, zoals ik zelf, ook nog een leuke ochtend hadden. De uitslag van deze wedstrijd was achteraf veelzeggend: Bas de Waal won. (of heb ik hiermee nu al de spanning uit dit verslag gehaald?) De tweede race was er duidelijk meer wind, maar nog steeds was er door iedereen goed te zeilen. Tenminste… tot aan de tweede benedenboei. Daar kwam een enorme drukker over het veld rollen en dat zorgde ervoor dat er 6 boten tegelijk naar loef omgingen Die legden daarmee direct een prachtige en lastige slalom voor de achteropkomende boten. Ik kan uit eigen ervaring vertellen, dat het water in Harderwijk heerlijk van temperatuur was. De smaak viel me echter vies tegen. Het voordeel was dat ik met een paar kilo meer in mijn lijf het kruisrak in kon………… Maar genoeg over de achterhoede: Wouter Molenaar wist deze race echt te domineren en hij finishte dan ook als eerste! Een ander leuk feitje van deze wedstrijd was de ontluikende vriendschap tussen de zeer fanatieke jury en Gerko. Dat was echt liefde op het eerste gezicht. Overigens ook op het tweede gezicht, dus dat werd een DNE.

    Zaterdag trok het weer zich echt niets aan van de voorspellingen. Er woei een hele dikke vier of kleine vijf bft, maar dan houden we nog geen rekening met de vlagen. Soms kon je door de regen de boot naast je nauwelijks zien. Voordeel was wel dat de golven minder werden, want de regen sloeg ze gewoon plat. Met drie wedstrijden voor de boeg een zware dag dus. De eerste twee races liet Thierry van Vierssen direct zien dat hij niet voor niets gekomen was en dat er ondanks zijn OCS in de eerste race echt rekening met hem moest worden gehouden. Hij werd twee keer eerste!
    Tijdens de tweede race liet Bas zien dat hij echt nog niet had opgegeven. Hij werd tweede. Race drie van zaterdag was een race met extreme draaiingen. Als je niet drie keer aan de juiste kant zat, dan was je kansloos. Bas liet hier duidelijk zien dat hij echt nog wel aanspraak wilde maken op de titel! Hij werd eerste. Ik ken trouwens ook iemand die drie keer aan de verkeerde kant zat…….. (naam bij de redactie bekend)

    Op zondag waren er nog verschillende titelkandidaten. Er was weer veel wind en de buien deden die van zaterdag zelfs verbleken. Het leek wel of er boven ons meer water was dan onder ons en dat had weinig met de diepte van het Veluwemeer te maken. Tijdens de eerste race liet onze gast uit GBR zich gelden. Vanuit mijn oogpunt lag hij echt mijlen voor. Wat had hij ineens een enorme snelheid. Hij werd ruim eerste! De tweede race deed hij weer erg goed mee, maar doordat zijn zeil bovenin uit zijn mast ging, moest hij de strijd staken. Voor de eindoverwinning van Bas was hij overigens al geen bedreiging meer. Want die werd strak tweede na een klinkende overwinning van Paul Kamphorst. Dus de winner is…….. Bas de Waal, tweede werd Thierry van Vierssen en op de derde plaats: Paul Kamphorst. Eddy Huisman won de eerste prijs bij de grand masters (vierde Nederlander overall!) en Wouter Molenaar won bij de grand grand masters.

    Gezien de snelheid en de fysiek gesteldheid van de krasse knarren in de Nederlandse Finnklasse is het misschien een goed idee om een senior klassement in te stellen, dan maken de jonkies ook nog eens kans op een beker………………….

    Wat er verder nog is te melden: natuurlijk de geweldige organisatie van WV Randmeer, zowel op de kant als op het water. Het was echt lastig om een goede baan uit te leggen, maar dat is ze iedere keer perfect gelukt! Ook de verzorging in het gloednieuwe clubhuis was indrukwekkend. De gastvrouw ging zelfs tijdens het aftuigen met de hapjes rond tussen de boten! Namen noemen is natuurlijk altijd gevaarlijk, daarom houden we het bij eentje. Nanne Boot gaf zijn deelname op om als wedstrijdleider op te treden. Ik kan me voorstellen dat hij liever gezeild had, dus hulde voor die beslissing!

    WV Randmeer, ontzettend bedankt voor een perfect weekend en tot volgend jaar!

    NED 67

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.