Het Jaarklassement

Redactionele Artikelen
stressfactor

Het Jaarklassement

Postby stressfactor » 26 Dec 2013, 13:01

Het Jaarklassement

Slecht zeilen en toch hoog in het jaarklassement, kan dat?

Gutteguttegut, dat jaarklassement houdt de Finnzeilers wel bezig als ik dat op het discussieforum lees.
Wat een commotie, kolommen scheef, rekenfouten, maar volgens anderen klopte de lijst van rekenmeester Steven Voorn wel.

1000 punten

Een aantal jaren geleden heb ik een artikel in het Finnnieuws geplaatst over de laatste kolom en hoe je de 1000 puntengrens kan doorbreken, want dat was tenslotte mijn doel en de 10 als rapportcijfer.
Dat artikel uit 2005 genaamd,, Finnpensioen” was een handleiding om dit doel te bereiken.
Niet meer helemaal actueel omdat het zwaartepunt voor ons meer op het WK Masters ligt tegenwoordig vanwege de grotere deelname die sinds die tijd verdubbeld is.

Maar,
Die jaarranglijst is eigenlijk ook redelijk beheersbaar.
Zelf heb ik de keuze gemaakt om niet op Loosdrecht op de ,, onderlinge” of
,, gecombineerde” wedstrijden hoog in het eindklassement te eindigen.
Ook om praktische redenen, want je moet erg veel starts maken en dus wat landelijke Finnevenementen laten lopen.
Met die wetenschap zeil ik in die series beperkt heel relaxed, met de wetenschap dat ik toch niet hoef te presteren.
Heerlijk, je kunt gewoon laatste worden zonder consequenties, lekker bier meedrinken en blah, blah, blah meeblaten.

Image

Echter anders is het met het jaarklassement.

Als de wedstrijdkalender op de site van de FCH staat kies ik zorgvuldig de wedstrijden uit die voor mij voordelig zijn en toch meetellen voor het jaarklassement.
Wat ik zoek zijn wedstrijden met een behoorlijke deelname met een niet te hoog regionaal niveau.
Ik pas er later mijn vakantie op aan en schrijf voor de series in en stel mijn vrouw daar voor de goede vrede ook van op de hoogte.
Wat roet in het eten kan gooien zijn begrafenissen op zaterdag, ziekte of ongeplande feestjes die je niet kan missen en net iets te veel drinkt.

• Niets houdt je tegen om mentaal en lichamelijk fit, met het juiste materiaal aan de wedstrijden te verschijnen.
• Niets zal je tegenhouden, afzwemmen van je kinderen, de verjaardag van je vrouw….. jammer dus, maar het is bij het asociale af.
Dus voordat ik één stap in de boot heb gezet, ben ik me al bewust van de lijst in december.
• Dat is het lastigste: Vaar alles uit naar het beste wat in je vermogen ligt, dus zeil voor je zelf naar het hoogst haalbare voor dat weekend of die week. Daarin past geen DSQ, OSC, DND, DNF en zeker geen DFL ( death fucking last)

Volg deze strategie met enige onverzettelijkheid en je zult met een tevreden gezicht aan het eind van het jaar het lijstje bekijken.
Valkuilen zijn er legio, er zijn zoveel redenen om een wedstrijd in een serie te laten lopen, dat het te veel om op te noemen is.
Opgeven, redenen om op te geven……leg je naast je neer. ( inderdaad lekker asociaal)
Niet starten ligt soms wel erg voor de hand als er maar 8 van de 38 starten ( meestal bij te weinig of te veel wind) , niet aan toegeven zit het gewoon uit.
Veel makkelijker is het om gewoon als hele goede zeiler alles te winnen of altijd hoog te eindigen, soms ben je echter te oud en dan lukt dat gewoon niet.
Volg dan het bovenstaand principe als je een leuk plekje op de jaarranglijst wil hebben.
Je moet ongeveer 8 of evenementen met succes voltooien. Voor de betere zeilers soms maar 5 of 6, maar hun niveau is van een andere orde.

Wouter Molenaar

Naschrift:

Ik heb zelf ook berekeningsfouten gemaakt dit jaar. Zo heb ik in Monnickendam een wedstrijd laten lopen. Dat gebeurd zelden, maar het waaide me te hard en ik had me al rijk gerekend omdat er zondag weinig wind zou zijn. Echter op die zondag in de laatste wedstrijd zette ene Jan Z. uit Monnickendam van achter/ onder af drie boten voortijdig over de startlijn met de zwarte vlag. Sportief was dat hij er zelf ook bij zat en bij de bovenboei ook naar huis mocht. Echter het klassement was weg.
Verder speelde het lichte weer afgelopen jaar de NED 2 in de kaart, maar de belangrijkste serie zat in dit opzicht weer tegen met die batspartij in La Rochelle.
Ook topsnelheid ontbrak, dus net als Luuk een reden om deze winter eens bij de zeilmakers te winkelen.
Image

Return to “Redactionele Artikelen”