Finnale 2019 (by Joos Bos)

Home Forums Verslagen Finnale 2019 (by Joos Bos)

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #1700
    Webmaster
    Keymaster

    Finnale 2019

    U moet een park verderop zijn sprak de dame die haar hond uitliet. Ik stond naast mijn auto met trailer wat vertwijfeld om mij heen te kijken. Hier moest toch ergens de watersportvereniging Hoorn zijn. Het was ongeveer 30 jaar terug toen ik hier voor het laatst een wedstrijd gevaren heb. Er is het een en ander veranderd in die tijd. Langs de flats tot de slagboom, daar is het, sprak de dame met de hond. Blij dat de oplossing aangedragen werd, begaf ik mij in de aangegeven richting. Al snel kwam er een vlaag van herkenning. De sportvelden met daarna het clubgebouw. Ik was aangekomen op mijn bestemming. Haal de boot maar van de trailer, dan breng ik je trailer wel naar de parkeerplaats, sprak de man op de minitrekker. Onder de indruk van zoveel behulpzaamheid begon ik mijn boot in elkaar te sleutelen.
    Ik bespeurde enige gelatenheid onder de Finn zeilers. Het moet de weersverwachting van die dag geweest zijn. Vijf knopen, afnemend naar twee, wist ik. Dat beloofde niet veel goeds, realiseerden de meesten zich. Met een zwak briesje het water op en bij de start aangekomen in de relax houding en wachten op de dingen die gaan komen. Gelukkig bedacht de ervaren wedstrijdleider ook, dat het proberen om een race te varen altijd beter is als het eindeloos wachten op meer wind. En ja, daar ging het waarschuwing signaal omhoog. Welke kant van de lijn is gunstig, welke kant van het kruisrak geeft de meeste druk. Allemaal puzzelstukjes die gelegd moeten worden. Een paar minuten na de start valt het belangrijkste puzzelstuk op zijn plaats. De wind draaide naar links waardoor de boten aan de linkerzijde van het kruisrak als eersten het voordewinds rak ingaan. Jelte Baerends gaat op kop door de gate en weet het net vol te houden tot de finish. De verslaggever volgt op een bootlengte. Met zijn gevoel voor licht weer, weet Nanne Boot zich in het laatste rak naar voren te zeilen en wordt derde. Na de finish viel de wind weg en begonnen de meesten aan de oefening voortbewegen zonder wind richting haven. Het startschip volgt enige tijd later en met toch nog een tevreden gevoel wordt de dag afgesloten met de zeilers maaltijd in het clubhuis van WV Hoorn.
    Er stond een leuke bries uit N tot NW op zondag. Hard werken was het want de pompvlag bleef de hele dag in top. In een strak tempo werden er vier wedstrijden afgewerkt. Ik had nog de eer om te aanschouwen hoe de uiteindelijke winnaar mij voordewind in een strak pompritme voorbij planeerde op weg naar de eindoverwinning. Voor eigen publiek, met een hattrick en een tweede plaats, wint Tobias Kirschbaum de Finnale. Hein van Egmond verliest, na enige tijd van afwezigheid, weinig van zijn glans en wordt tweede. Arjan Vos wordt derde en complementeerde zodoende een indrukwekkend podium.
    Na een waar prijzenfestival, en met een zeer terecht dankwoord voor de gastvrije watersportvereniging Hoorn, werd de Finnale 2019 door Chris Frijdal afgesloten.

    Joos Bos
    NED 54

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.