Benelux Kampioenschappen (by Chris Frijdal)

Home Forums Verslagen Benelux Kampioenschappen (by Chris Frijdal)

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #2581
    Chris Frijdal
    Participant

    Benelux Kampioenschappen 2021

    Ik had een nieuwe spraytop gekregen voor mijn verjaardag en dacht, kom laat ik op de Benelux Kampioenschappen eens kijken of ik nou ook harder ga. En zoals gehoopt ging ik inderdaad harder dan voorheen!!!!

    Met 14 deelnemers waren we de grootste klasse. Vanuit België waren er de Belgisch kampioen Sigurd Vergauwe, reus Wim Henderieckx (ruim 2 meter lang en 120 kg) en Olympian 1984 Filip Willems. Nederland was vertegenwoordigd door 2 jonge zeilers van De Kaag (Tobias de Haer en Kit Kattenberg) en het bestuur van de FCH was vertegenwoordigd door penningmeester Maarten en mijzelf.

    Na ¾ jaar “opgesloten” op Loosdrecht was het heerlijk om weer eens op het open water van de Grevelingen te zeilen. Nadeeltje was dat je na de wedstrijd een uur terug moest kruizen, maar we waren gekomen om te zeilen dus daar werd niet over gezeurd.

    Er stonden 8 wedstrijden met een Outerloop, 2 zonnige dagen en een mooi windje op het programma. Eerste wedstrijd starten we met een knoop of 12 en ik merkte meteen dat mijn nieuwe spraytop het goed deed. Voor het laatste kruisrak lag ik ruim 1, maar ook al is de spraytop nog zo snel, Chris die maakt de foutjes wel! Dus werd het een derde plek omdat ik Wim en Sigurd niet in de gaten hield.

    Na de eerste wedstrijd nam de wind af naar 8 tot 10 knopen en werd het de dag van Tobias de Haer. Met heel veel snelheid en goede klappen wist hij er 2 paaltjes uit te persen en stond hij eerste na dag één. Ook Kit Kattenberg deed het met een 2 en een 5 heel erg goed.

    De tweede dag was het helemaal goddelijk zeilweer. Gemiddeld 15 knopen, met uitschieters naar 20, en weer die prachtige zon. Voor de jonge Kagenezen bleek het iets te veel wind, maar de oudjes deden het nog best. Ik wist zelf drie eentjes te scoren met over het algemeen 120 KG Wim op mijn hielen. Aan de wind waren we even snel, maar in het ruime rak deed mijn nieuwe spraytop zijn werk zodat ik wat marge kon opbouwen ter compensatie van mijn foutjes in het laatste kruisrak.

    Penningmeester Maarten zeilde een heel constante serie met veel 2de en 3de plaatsen en werd zodoende tweede vóór Wim Henderieckx. Tobias en Kit werden respectievelijk 5 en 6.

    Al met al hebben 14 Finnzeilers genoten op de Grevelingen van een prachtig zeilweekend. Nu op naar de Randmeerrace, de Belgische Kampioenschappen en de ONK. Het is leuk om weer “echte” wedstrijden te varen!!!!

    Chris Frijdal
    NED-111

    Podium Benelux kampioenschappen 2021

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.