2022 ONK Masters & Finnale (by Nanno Schuttrups)

Home Forums Verslagen 2022 ONK Masters & Finnale (by Nanno Schuttrups)

1 berichten bekijken (van 1 totaal)
  • Auteur
    Berichten
  • #3123
    Webmaster
    Sleutelmeester

    ONK Masters (én Finnale!) 2022 te Muiden

    Na een prachtig evenement vorig jaar waren we ook in 2022 als Finn klasse weer welkom in Muiden voor de Finnale en tevens ONK Masters 2022 (of was het andersom?).

    De hele week zat ik al naar de diverse wind apps te kijken, maar de voorspellingen waren niet rooskleurig met weinig wind en dan ook nog eens elke dag dat ik keek vanuit een andere windrichting…
    Ik werd dan ook blij verrast door een appje van Cees Scheurwater op een van de Finn groep apps waarin de “super forecast” een mooie 13-18 knopen voorspelde. De app ging direct verder los, duidelijk was ik niet enige die de wind apps in de gaten had gehouden!

    Zaterdagochtend bij het wakker worden direct uit het raam kijken (ik woon om de hoek dus dan is het redelijk representatief) en helaas, totaal geen beweging in de bladeren. Maar eenmaal in Muiden was het weer omgeslagen en stond er een stevige wind. De zeilers die vroeg gearriveerd waren vertelden dat het bij aankomst windstil was, en dat de wind plotseling ‘aan’ ging.
    Zodoende waren meerdere zeilers al op tijd klaar om het water op te gaan (mijzelf inbegrepen) totdat er opeens bericht kwam dat we moesten gaan uitstellen omdat er te veel wind was.
    Aangezien het mijn eerste jaar als Master is én mijn eerste echt Master evenement kende ik deze regel nog niet, maar boven de 20 knopen wordt niet gestart, en er was duidelijk meer wind dan dat.
    De wind bleef vervolgens lange tijd nét boven de 20 knopen hangen, en toen een paar man besloten had om dan maar zelf een rondje buiten te gaan spelen (vlak voor de deadline van 14.00 uur die het comité zichzelf opgelegd had), toen zakte de wind heel even onder de 20 knopen en gingen we toch als gehele vloot het water op.

    Wat volgde waren twee heerlijke wedstrijden. Bas de Waal was die dag jarig en had blijkbaar thuis nog niet genoeg cadeaus gekregen en besloot zichzelf daarom maar twee paaltjes cadeau te doen. Goede starts, mooie snelheid aan de wind en direct in het ritme op de golven voor de wind (waar de meesten de eerste downwind van de dag toch nodig hadden om weer even in te komen).
    Daarna een groepje met de overige ‘usual suspects’ voor dit weertype voorin, de eerste wedstrijd ook netjes vergezeld door Sjoerd Hofland die bewees goed mee te gaan met wind en golven.
    Na twee wedstrijden was het toch al vrij laat geworden, én de wind trok weer wat aan dus werd iedereen terug de haven in gestuurd. Een derde pot had wellicht gekund maar was voor een groot deel van de vloot aan de (te?) pittige kant geweest, dus prima beslissing van het comité.

    Zondagochtend bracht dan toch het weertype wat origineel voorspeld was: erg weinig wind. In de ochtend op de geplande tijd het water op, puik werk van het comité om er snel een mooie baan in te leggen (met hulp van de zelfvarende boeien), en daar konden we weer.
    Er waren behoorlijk wat drukverschillen over de baan, ikzelf zat helemaal fout, maar in de uitslagen is te zien dat ook voor dit weertype er een groepje ‘usual suspects’ is die goed overweg kunnen met deze omstandigheden.
    Daarna werd het wederom een wachtpartij, ditmaal echter niet op de wal maar op het water en terwijl de klok verder tikte vonden enkelen het wel genoeg en gingen retour haven (mijzelf inclusief).
    De aanhouders (zowel zeilers als comité) kregen nog gelijk, want net voor een volgende bui uit kwam tóch weer wat wind opsteken en gauw werd de vloot weg gestart om die o zo belangrijke 4e wedstrijd (want dan geldige serie) te kunnen varen. Achteraf kreeg ik berichten dat de wedstrijd er ‘echt uitgeperst was’ terwijl ‘de wind als een nachtkaars doofde’. en een groot deel van de vloot wist dan ook de wedstrijd zelfs niet binnen de tijdslimiet te finishen. Toch weer dezelfde mannen voorin gezien de uitslagen.

    Over de dag gezien waren Ewout Meijer en Thierry van Vierssen erg sterk, en Bas de Waal wist na wederom een topwedstrijd in race 3 ook in race 4 genoeg te doen om de titel binnen te halen, grandioos! Ewout en Thierry wisten zich door hun sterke slotdag op het podium naast Bas te zeilen.

    Was dat dan het hele verhaal? Zeker niet, want dit was niet alleen het ONK Masters, maar zeker ook de Finnale. En waar Sjoerd Hofland op de zaterdag al een goede basis neerlegde, was hij op de zondag zo mogelijk nóg constanter met een verdiende 2e plek overall als eindresultaat.

    Het was heerlijk weer te gast te zijn in Muiden, het is echt goed geregeld, de vereniging is gastvrij en het comité levert ook goed werk af, wat mij betreft is dit echt een blijvertje op de Finn agenda. Dank aan het comité en alle vrijwilligers.

    Over twee weken mogen we nog de Boerenkool Cup gaan varen, hopelijk kunnen we daar weer zo’n grote vloot bijeen brengen en dit seizoen mooi afsluiten, tot snel!

    Nanno Schuttrups
    NED 98

1 berichten bekijken (van 1 totaal)
  • U moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren.