2018 Boerenkoolcup (by Fred Richter)

Home Forums Verslagen 2018 Boerenkoolcup (by Fred Richter)

1 berichten bekijken (van 1 totaal)
  • Auteur
    Berichten
  • #1475
    Webmaster
    Sleutelmeester

    Boerenkoolcup 2018

    Wat is het toch ieder jaar een mooi evenement waar sportief bezig zijn en gezelligheid samen komen. En laten wat was het geweldig weer om te zeilen. Misschien hadden een aantal deelnemers liever meer wind gehad, maar er was niets om over te klagen en dat doen we dan ook niet. Behalve die Jury boot, daar heb ik toch serieus een probleem mee. Een straf krijgen voor pompen aan de wind, volgens de kenners ook wel “body pumping” genoemd. Ik heb het opgezocht en betekenis van body pumping is snelle “spieropbouw en afvallen“. Dus misschien heb ik dat laatse gedaan en moest ik daar 2 rondjes voor draaien van het vrouwelijke jurylid. Voor mij heeft “body pumping” in ieder geval een hele andere betekenis gekregen. De laatste keer dat ik aan body pumping deed werd ik door de dame in kwestie aangespoord om alsjeblieft door te gaan, de rest van de details kan ik helaas niet opschrijven…..

    Het was fantastisch om met 53 boten aan de start te liggen en mooi dat er ook zoveel zeilers waren van buiten Loosdrecht. Altijd leuk om bekenden te zien en tegen te zeilen. Het zou mooi zijn als we weer volgend jaar weer terug gaan naar de topjaren 2005 en 2006 met meer dan 70 deelnemers. Op de eerste dag is mij met name de tweede wedstrijd bijgebleven. Vanaf de start gelijk goed weg samen met Bas de Waal. Bij de laatste boevenboei Bas 1 en ik op nummer 2 en daarachter Hein Bloemers. Verder alle grote namen ver achter ons. Dus ik denk dat kan niet meer misgaan op weg naar de finish en dan zie je dat je altijd geconcentreerd moet blijven met zeilen en bij weinig wind is kijken heel belangrijk en niets is minder waar. Ik heb in dat laatste kruisrak gezien hoe je met weinig wind toch heel veel meters kan winnen door een fantastische boothandeling. Nicolas Heiner kwam iedere klap dichterbij en werd vanuit een onmogelijke positie toch nog eerste voor Bas, Hein en mijzelf.

    Als we kijken naar de eerste dag dan kunnen we alleen maar de conclusie trekken dat het heel lastig zeilen was met weinig wind die dan ook nog vanuit verschillende richtingen kwam. Daarom was ik ook niet jaloers op de mensen op het startschip. Helaas moest ik door andere verplichtingen de boerenkool maaltijd dit jaar overslaan maar met 15 jaar ervaring weet ik zeker dat het weer erg gezellig is geweest en de boerenkool weer goed heeft gesmaakt. Daarnaast zal Henk wel weer met flessen Wodka hebben lopen jongleren.

    Toen ik zondagochtend de plas op kwam op weg met de boot op weg naar Het Witte Huis, zag ik dat er een lekker windje stond en het aanmerkelijk koeler was dan op de zaterdag. Tevens realiseerde ik dat ik met de tweede plaats na de eerste dag de te kloppen man was, aangezien Nicolas al ver buiten bereik was voor een ieder. Als ik dat vergelijk met vorig jaar dan is Nicolas het afgelopen jaar niet één, niet twee maar drie stappen vooruit gegaan en ik hoop dat hij het weekend toch heeft ervaren als een mooie trainingspartij en er volgend jaar weer bij is, want eerlijk gezegd zijn wij met z’n allen geen partij meer voor deze topper. Op de haven aangekomen heeft ook niemand het nagelaten om de druk om mijn schouders te leggen en dat was gelijk al duidelijk in de eerste wedstrijd waar ik mijn slechtste pot zeilde. En dan zie je dat dat de grote namen die al jaren aan de top staan naar boven komen drijven. Respect voor onze GGM Wouter Molenaar die weer helemaal terug is aan het front en waarvan ik in de wandelgangen heb begrepen dat er een nieuwe Finn komt. Zondag was een fantastische zeildag en ik moet zeggen dat het mij prima is bevallen om 3 potten achter elkaar te zeilen en niet tussendoor de wal op te gaan. Dus een goede beslissing van de organisatie.

    Samenvattend kunnen we terug kijken op een prachtig zeilweekend en voor een groot aantal van ons ook de afsluiting van het seizoen. Tot volgend jaar bij de tulpenrace!

    Fred Richter
    NED 968

1 berichten bekijken (van 1 totaal)
  • U moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren.