2016 Zwitsers Kampioenschap (by Jan Zetzema)

Home Forums Verslagen 2016 Zwitsers Kampioenschap (by Jan Zetzema)

1 berichten bekijken (van 1 totaal)
  • Auteur
    Berichten
  • #584
    Webmaster
    Sleutelmeester

    Zwitsers Kampioenschap 2016

    81 Finnzeilers uit 7 landen waren er van 23. – 26. Juni naar de Thunersee afgereisd voor het Internationale Zwitserse Kampioenschap. Een nieuwkomer in de Finn, de Zwitser Nils Theuninck (zeilde voorheen laser) zette een mooie serie neer, voor Michael Maier en de Zwitserse favoriet Christoph Burger.

    De organisatie was in handen van Thunersee-Yachtclub: Carlo Lazzari (finnclub vertegenwoordiger) en Peter Kirchmann (voorzitter TYC). Beiden zijn voor veel masters geen onbekenden (we treffen ze vaak in Cannes, Malcesine en natuurlijk het WK Masters). Op Zwitsers “gründliche weise” hebben ze een perfect event neergezet, zowel op de wal als op het water.

    Ook de after-sail was top: door de ruime sponsering was er gedurende de vier dagen van het event voor alle deelnemers “frei bier” en “nachtessen”. Hiervoor hadden de heren maar liefst 51! grote en kleine sponsoren aan dit event weten te binden.

    Dan de wedstrijden: die werden beslist door het vochtige weer zodat er alleen zwakke thermiek was met stevige onweersbuien in het weekend.

    Deze combinatie zorgde er voor dat het wedstrijdcomité het niet gemakkelijk kreeg, om de minimaal nodige vier wedstrijden voor het kampioenschap er uit te persen. De openingsrace op donderdag bracht geen geldige score: 5 sec na de start werd de race er uit geschoten. Op vrijdag konden er dankzij mooi weer drie races worden gevaren. Met een score van 1,2,3 toonde Nils Theuninck zijn sterkte. Zaterdag kon door opkomend onweer en vele winddraaiingen maar 1 race gevaren worden, die eveneens door Theuninck gewonnen werd. Door het onweer werd het weerbeeld op zondag zodanig overhoop gehaald, dat er wederom geen wedstrijd gevaren kon worden. De wedstrijdleider kon met vier races het kampioenschap geldig verklaren.

    Met Nils Theuninck won een jonge, ambitieuze zeiler verdiend dit kampioenschap voor de beide routiné’s Michael Maier en Christoph Burger.

    Het Swiss Open / Thunersee samengevat:
    Afstand: 840 km af Amsterdam
    Locatie: een droomplek tussen de bergtoppen nog in de sneeuw
    Weerr: prachtig
    Wind: liet het te veel afweten ( normaal tussen Bft1 en 3)
    Organisatie op het water: professioneel
    Op de wal:: elke dag prima sfeer op de TYC
    Deelnemers: 18% senior, 46% master, 15% gm, 16% ggm, 5% legend!
    Nationaliteiten: 7 waaronder 3 (ex) olympiagangers

    Het was voor mij de tweede keer om een Zwitsers kampioenschap te zeilen (voor ’t eerst in 2008 met Ewout en Cees in Lac du Joux). Wat me toen al opviel en aansprak: de enorme gastvrijheid en finn-vriendschap. Dit jaar is dit nogmaals bevestigd: je wordt gastvrij onthaald; de wedstrijden zijn prima georganiseerd, er wordt scherp gevaren maar met op de kant altijd een goed verhaal en gezelligheid.

    In 2017 zeilen ze van 24 tot 27 augustus in Silva Plana het Zwitsers Kampioenschap met een verwachte vloot van 90 boten.

    Jan Zetzema
    NED50

    Re: 100% selachimorpha
    We zijn niet ouder en jonger dan we zijn Jan, maar Lac du Joux was in 2005 alweer… Tiktak tiktak tiktak

    Zwitserse kampioenschappen, deel 2

    Donderdag de hele dag op wind gewacht; om 18:30 richting hotel. Wij logeerden in een prachtig hotel met uitzicht en terras aan’t meer. Trees en ik dus heerlijk aan een lekker witte……… zie ik plots allemaak finnjollen voorbij zeilen…..
    Shit dus……….tegelijk me realiserend: dit is m’n afrtrekwedstrijd.
    Na een uurtje vaart de hele club weer terug, ik toch balen. Maar wat bleek: door een winddraaiing van 120 graden werd de pot afgeschoten en kon ieder om 20:00 uur naar huis.
    De volgende ochtend zou er vroeg (8:00 uur) gestart worden. Ik was er! Maar……geen wind. Toen met Yves Zoccola afgesproken dat ik terug ging naar het hotel en dat hij me zou bellen wanneer er besloten zou worden te varen.
    Wat gebeurt: om 12:00 uur na een kop koffie zie ik opeens weer een veld finnen voorbij varen…(terwijl ik om 11:00 nog een bericht van Yves gehad: race 1 hour posponed.)
    Als een speer naar de haven, omkleden, boot optuigen en koers naar de wedstrijdbaan.
    Helaas………te laat. Eigen schuld natuurlijk: je moet je eigen zaken regelen, maar ik was behoorlijk pissed.
    Op mijn koers naar de baan, zakte de wind weer in, zodat het niet erg op schoot.
    Het veld maakte zich al weer klaar voor de tweede start: op afstand kon ik op de gok het vijf minuten schot pakken. Op 1 minuut lag ik zo’n 50 m van het startschip: op het schot draaide ik achterlangs de boot en ging “loaded” de wedstrijd in…..
    Alles ging toen goed: de shifts pakte ik goed, bootsnelheid klopte: als 2e bij de bovenboei ( voor Maier zelfs!) Dit heb ik tot in het laatste kruisrak vol kunnen houden, helaas kwam toen een kleine misrekening om de hoek.
    De wedstrijd werd namelijk afgekort: ik dacht dat dit bij de bovenboei zou zijn, maar in de NOR stond duidelijk dat er halverwege het nieuwe kruisrak dan een boot met finishlijn zou liggen.
    Gevolg: veel te ver doorgezeild waardoor ik net voor de finish ( ik had het gelukkig na een poos door, maar……ja) werd gepasseerd door Burger en Maier.
    Toen ik na deze race naast Yves lag, uitte deze zich in alle excuses die hij maar kon bedenken. Hij ontdekte bij de start van de eerste race namelijk dat hij me helemaal vergeten was te bellen……..
    Hoe dit kon gebeuren: de arme man was helemaal van’t padje omdat hij net na 11 uur een bericht had gekregen dat een goede vriendin van hen was overleden…

    De rest is geschiedenis; ik kon me de derde race na een heel slechte start ( 70 om de bovenboei) opwerken naar een 35e plek)
    De laatste race was heel shifty; tussen 30 en 40 graden soms wel. Veel overstagjes, veel vrije wind zoeken ( maar ja dat doet ieder in zo’n veld dus af en toe klap je toch weer onder iemand en moet je weer overstag om de snelheid er in te houden)
    M’n score was toen 21.
    Over het totaal ben ik tevreden. Anekdote: de Zwitsers hadden voor elke beste zeiler in het klassement van elk land een prijs…….ik kreeg die van beste Nederlander…….

    Eindconclusie: het was een supergaaf evenement!
    Volgend jaar naar Silva Plana!!

    Jan NED50

1 berichten bekijken (van 1 totaal)
  • U moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren.