2014 ONK –

Home Forums Verslagen 2014 ONK –

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #527
    Webmaster
    Keymaster

    ONKS, Medemblik, 19-21 september
    Quote
    Postby Chris Frijdal » 26 Sep 2014, 21:38
    Tja, dan zit je met je goeie gedrag weer achter je PC om een stukkie te schrijven terwijl je je afvraagt: Waarom ik? Terwijl ik zo graag ook nog verslagen zou zien van de Randmeerrace, de Benelux kampioenschappen, de Deense, de Loosdrechtweek, de Silvercup en de North Sea Regatta. Ik heb zo de laatste tijd het sterke vermoeden dat er nog nauwelijks Finnzeilers zijn die de klasse een warm hart toedragen en dat we allemaal heel graag nemen maar dat delen er niet meer bij is. Jammer, zal de tijdgeest wel zijn!

    Maar goed daar gaat ie dan, want Hermine vond dat ik dit gedrag niet hoef over te nemen. Het stukje dat ik over de Masters schreef was toch wel een beetje met teleurstelling. Ik had er op gehoopt in Polen beter dan 10de Nederlander te worden. Maar met mijn 10de plek op de ONKS werd ik echt wel blij!!

    De meeste Finnzeilers reisden donderdagavond al af naar Medemblik, zoals al eerder gezegd, één van de beste wedstrijd wateren van Europa. Vergelijk het maar eens met Kiel en Hyeres, waar het meestal beroerd is, maar waar wel belangrijke potjes gevaren moeten worden. Toch is het Holllandia, in nauwe samenwerking met een comité uit Sneek op onze baan, redelijk gelukt om ons kampioenschap alles behalve optimaal te maken. Maar daar later meer over.

    We waren met 54 Finnen het grootste veld. Een goede reclame voor de klasse maar toch miste ik heel veel Nederlanders. Ik heb een idee dat er uit sommige delen van ons land wel heel veel zeilers ontbraken. Jammer, het was tenslotte een ONKS waar de Finnklasse zich kan manifesteren en waar we heerlijk met elkaar kunnen strijden om de eer. Of het nu om de rode lantaarn of om de blauwe wimpel gaat, het gevecht aan gaan met je Finn-vrienden is altijd leuk en leerzaam.

    De eerste dag mochten we al om 10:00 uur starten en was er heel weinig wind. Na het eerste kruisrak lag Nanno al zo’n straat voor dat ik dacht dat hij na Nijkerk, Steinhude en Sneek ook deze serie met 2 vingers in zijn neus zou winnen. De eerste wedstrijd won hij dan ook met gemak, maar daarna werd hij ondeugend, althans dat vond de jury. De tweede wedstrijd mocht hij 720 draaien, de4de wedstrijd mocht hij naar huis van de jury en op zondag probeerde bij nog eens 720, maar dan om de lengte-as. Weg klassement.

    De tweede wedstrijd was bijzonder. Na een zeer uitgekiende start en eerste kruisrak begonnen Joos en ik vol goede moed als 1 en 2 aan de laatste loodjes. Plotseling kwam er echter zo veel mist opzetten dat de bovenboei nauwelijks te vinden was. Bobbie Heineke, Nederlands kampioen in zowel de Pampoes als in de Randmeer, heeft schijnbaar radar in zijn boot want hij voer feilloos naar een eerste plaats. Joos bleef goed bij met een 2de, maar ikzelf overzeilde de hele handel grandioos, gelukkig met een paar achtervolgers.

    De finish was bijzonder en chaotisch. Onze Sneeker vrienden hadden verzonnen dat we ongeveer voor de wind konden finishen. Beetje dom want dat wordt natuurlijk een ietewatje onoverzichtelijk met 54 boten en een relatief korte baan.

    We maakten ons klaar voor de 3de wedstrijd van de dag maar de wedstrijdleiding vond dat we maar naar de kant moesten want er waren een handvol Melges24 en J22’s die aan de beurt waren op onze baan. Oftewel 54 boten die een Nederlands Kampioenschap varen in een Olympische klasse moeten wijken voor een handje vol boten die een klasse kampioenschap varen. Behoorlijk irritant!

    Op de kant bleek de chaos compleet. Van de uitslagen klopte geen hout en die werd bovendien continue aangepast. Vrij logisch met de Sneeker voordewindse finish. Bovendien was er iemand met zeilnummer 62 vals gestart. Maar ja daar hadden we er 2 van, GER en NED. Ze kunnen blijkbaar wel cijfers lezen in Friesland, maar met de letters hebben ze het nog moeilijk. Iedereen wist dat Gert met zijn NED redelijk op tijd was en dat GER in de 3de lijn lag. Iedereen, behalve onze Friese vrienden, want die gooiden GER eruit terwijl ze Gert eigenlijk bedoelden. Na een hoop gezeur mochten ze allebei blijven. Een bijzonder einde van de zeildag.

    De borrel bij Jac Brakeboer was weer als vanouds met een overvloed aan bier en bitterballen. Lekker en gezellig.

    Tweede dag 3 uur uitstel vanwege weinig wind. Perfecte gelegenheid voor Cees om onze vrienden op het startschip uit te leggen dat voor de wind finishen niet echt handig is en dat je de finish beter een beetje scherper kan laten aanzeilen. Toch twee wedstrijden gevaren met een mooi lopend windje en een halve windse finish. Ze hadden dus goed naar Cees geluisterd. Ook nu weer na 2 wedstrijden naar huis gestuurd omdat er weer andere bootjes op onze baan moesten. Dit deed met name voor een aantal Duitsers de deur dicht. Die dachten inpakken en wegwezen en nooit meer naar een ONKS.

    Na de eerste 2 dagen stond Gert van der Heijden (Ja, die man die eigenlijk vals gestart was) eerste en Joos Bos tweede. Voor beiden een geweldige prestatie.

    Die avond was er een perfect buffet georganiseerd in een grote tent op de haven. Veel uitgifte punten en heerlijk eten. Dus niet wachten, maar snel smullen van meer dan genoeg gegrild vlees en een groot salade buffet. Een geweldige verbetering ten opzichte van voorgaande jaren.

    Zondag zag het er heel anders uit. Pas laat starten en heel veel wind. Althans ik vond het heel veel, de cracks dachten daar anders over geloof ik. Dankzij de noorden wind geweldig diepe kuilen en ik moet zeggen dat ik het eerste potje met dichtgeknepen billen gevaren heb. Maar na een tijdje went het weer en is het werkelijk fenomenaal om als een idioot van die golven af te surfen. Het was echt een geweldige dag, het was Finnzeilen op zijn best. Heerlijk.

    Hein van Egmond deed het met 3 eentjes die dag verreweg het beste. Jammer dat hij de eerste dag miste vanwege zijn werk en dat hij op de tweede dag wat moeite had met het lichte weer. Karel is natuurlijk een vaste waarde met dit weer en met 6,2,2, werd hij, met 6 punten voorsprong op Sander Willems, kampioen. Gert ging nog even zwemmen in de tweede wedstrijd en verspeelde daarmee zijn 2de totaal plaats en werd 3de. Leuk dat hij er weer eens bij was. 4de werd Douwe Broekens, een laserzeiler die de afgelopen jaren full-time gevaren heeft en die nu hopelijk verknocht is aan de Finn. Hij voer nu in de boot van Roy, ik hoop dat hij er zelf één kan kopen want vers jong bloed kunnen we goed gebruiken. Zeker als je je bedenkt dat een ouwe man van 61 10de kan worden!

    Het was dit jaar in Medemblik ook ons master kampioenschap. Karel had dus een dubbele titel. Ik vraag me af of hij nu in 2 boten mag varen op de PIP. Joos Bos voer, zeker de eerste 2 dagen geweldig goed en werd terecht de beste Grand Master. De titel voor Great Grand Master mag ik aan mezelf toerekenen dankzij de goede resultaten met veel wind op de laatste dag. De beste Legend was de super fitte Roderick Csander. Geweldig om op je 70ste nog een zwaar weer potje uit te zeilen. Een voorbeeld voor veel jonkies!!!

    Wat hebben we zoal geleerd tijdens een lang weekend in Medemblik:
    1. Medemblik is geweldig zeilwater, zeker als het lekker waait vanuit het Noorden. Een kampioenschap waardig.
    2. Nooit, maar dan ook nooit meer een ONKS varen op één baan met een ochtend en een middag programma. Als de wind tegen zit ben je gewoon de klos. Dus bestuur, zorg er voor dat de grootste Olympische klasse een baan krijgt waar we de hele dag op mogen varen. (Natuurlijk het liefst samen met de Vaurien, dat geeft mij zo’n warm gevoel).
    3. Zorg er voor dat het wedstrijd comité niet alleen cijfers maar ook letters kan lezen.
    4. Geef het wedstrijd comité een cursus finish uitleggen. Cees kan het ze uitleggen, liefst vóór de eerste start.
    5. Laat de jury een beetje aardiger voor Nanno zijn. Wij hebben niet kunnen ontdekken wat zij hebben gezien!
    6. Wellicht wat meer rescue boten op het water, Chiel heeft een minuut of 20 gezwommen.
    7. Niet meer om 10:00 uur starten, veuls te vroeg.

    Chris Frijdal,
    NED 101. (Voorheen Vaurien 30231)

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.