Finnale & Masters 2026

Home Forums Verslagen Finnale & Masters 2026

1 berichten bekijken (van 1 totaal)
  • Auteur
    Paul Kamphorst
    Deelnemer

Niet veel zeilers worden bij een prijsuitreiking naar voren geroepen, veelal kerels die het podium hebben gehaald. Dus als het je dan gebeurt en dan ook nog eens te worden toegesproken door de hofleverancier van http://www.Finn-sailing.nl wedstrijdverslagen, is wel heel bijzonder. Dank voor de mooie woorden Cees Scheurwater en jouw duidelijke aanwijzingen (vóór woensdag) en verwachtingen (500 woorden) voor de taak die mij werd toegedicht. De pen ontbrak (na de Tulpen twee weken eerder), dus heb ik zelf de ganzenveer ter hand genomen.

Waar in de afgelopen Tulpenrace een uitgebreide toelichting werd gegeven, lijkt de trend gezet. Ook in Muiden nam het comité en de jury een moment voor een toelichting. Wel was de toon wat luchtiger. De opkomst met 66 inschrijvingen was prima en Pim Brouwer zorgde voor een goede organisatie op de kant. Kopje koffie, vriendelijke woord en aanwijzing, Pim was niets te veel en had zelfs tijd over om met veel oog voor detail alle wegtrailers keurig op volgorde van kenteken te sorteren op de parkeerplaats.

Dan de wedstrijden, waar er een goede wind de hele week uit het oosten kwam met prima temperaturen, was het behelpen. Wedstrijdleider stuurde ons beslist het water op, wat hier en daar met frisse tegenzin wel werd opgevolgd. Het bleek dat comité het bij het goede eind had. Aangekomen bij de start bleek de wind stabiel genoeg om te kunnen starten. Omstandigheden leken op die van de Tulpenrace twee weken geleden, windsterkte verschillen en behoorlijke draaiingen.
    De beste voorbereiding was naast de Tulpenrace varen, natuurlijk het verslag lezen. Cees Scheurwater heeft daar uitgebreid beschreven wat de winnende strategie was. ‘buiten de boot’ bezig zijn en blijven. Dat bleek de beste strategie die Martijn het beste had uitgevoerd.

Wedstrijden werden in een vlot tempo afgewerkt met een nette pauze om je nog even in te smeren en een bammetje te eten. Door de toenemende wind, werden we in de derde pot nog blij verrast met een pompvlag. In de potjes daarvoor was al een enkele collega zeiler daarmee begonnen, zo oordeelde de jury. Vier potten op zaterdag was boven mijn verwachting gezien de eerdere voorspelling. Een mooie prestatie van het comité.
    Cees, Nanno, Sjoerd en Erik elk winnaar van een pot, gaf aan dat het geen ‘walk in the park’ was.

Het walprogramma was prima geregeld, drankje in de Pampusbar. Aansluitend een, naar ik begreep, prima maal in de avond. Zelf moest ik verstek laten gaan, maar hoorde goede herhalen.
    De zaterdagavond had de regen gezorgd voor wat afkoeling en voor de zondag stond bewolking, weinig wind en regen op het programma.

Met minder wind dan gisteren werden we weggestuurd voor de eerste wedstrijd. Achteraf bleek dat in het eerste voor-de-windse rak de meeste winst was te halen, vanuit het oogpunt van de schrijver zoals u zult begrijpen. Fred Joosten (2), Wouter Molenaar (3) profiteerde daar ook goed van.
    Pot 2 en 3 van de dag kenmerkte zich door de buien die overtrokken, waar Tim en Bas de winst binnenhaalde. Het was een prima dag ondanks de regen.

Met terechte winnaars in de verschillende leeftijdscategorieën én overal (Martijn van Muyden), kan worden teruggekeken op een prima weekend waarin Muiden, Finnklasse weer uitstekend hebben gepresteerd om ons te voorzien van goede wedstrijden en een mooi programma op de kant.

1 berichten bekijken (van 1 totaal)
  • U moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren.