2026 Gold Cup (by Bas de Waal)

Home Forums Verslagen 2026 Gold Cup (by Bas de Waal)

1 berichten bekijken (van 1 totaal)
  • Auteur
    Webmaster
    Sleutelmeester

Brutal Brisbane, Australie.

Finn Gold Cup 2026.

Na de Nationale Australische Kampioenschappen even een rustdag ingepland. Het was voor mij een ntensieve en emotioneel kampioenschap. Met een enorm dieptepunt door een door mij veroorzaakte aanvaring. Gevolgd door een paaltje op de laatste dag. We besloten naar de Gold Coast te rijden en een lunch te nuttigen in Burleigh Heads. Lekker relaxt dagje. De volgende dag toch even het water op om de buiten baan (GC wedstrijd water) te verkennen. Prachtig zeil weer met NO 14-16kn.

Zaterdag: Rolf is met familie weekje uitrusten en vakantie vieren aan de Sunshine Coast. Peter en ik doen een poets dag tussen de regen buien door. Het weer gaat de volgende dagen veranderen. 23c ipv 31c. En 25kn ipv 15kn. Dat wordt een ander koekie.

1e dag GC.
    Enorme buien en windvlagen van 28kn. Mast op 60mm in het dek en natuurlijk zwaard naar achter. Wat een geweld op het water. Assies en NLZ draaien hun hand er niet voor om. Lijkt of ze dit altijd gewend zijn. Laatste wedstrijd twijfel ik bij de onder ton naar de finisch. Gyp op storm rondje. De wind beslist voor mij en ik lig in het water. Gelukkig geen haai gezien, wel een enorme reuzen schildpad. NOR 1 (Anders Pedersen) wint beiden races. Na de OS 2020 kan hij het nog altijd.

2e dag GC.
    Wat een wind weer. Stabieler maar nog steeds 23kn-27kn. Overleven. Boven boei ligt bijna op een uur varen. Down wind zit ik redelijk stabiel in de boot. Bij de onder ton een vervangende ton wijziging. Die lag op 5 min upwind. Even gemist. Reachent er naar toe en heel onhandig tegen de boei aan, omgeslagen en geprobeert een rondje te draaien. Laatste stukje komt er weer een vlaag van 27kn over. Was blij dat ik nog in de boot zit. Het begon na de finish nog wat door te waaien en ik besluit om maar naar de haven terug te keren. Energie kan ik morgen nog wel gebruiken. Nor 1 weer 2x 1e. Peter knap 19 en 17.

3e dag GC.
    Weer ZO. 11kn-15kn. Stroom tegen. Start bij start schip, direct naar rechts, daar zou minder stroom moeten zijn. Nog iets te vroeg naar links gegaan maar kom goed bij boven boei. Helaas verlies ik gaandeweg nog wat plaatsen. 20e. Race 2 is de pin favoriet maar ik mis de start volledig. Achter edereen langs en proberen op de shifts wat goed te maken. Blijft echter achterin harken. Peter krijgt steeds meer snelheid en scoort een mooie 6e plek. Race 2 neemt hij helaas bij de pin teveel risico en pakt een UFD. Het was weer een zeer vermoeiende dag. Vroeg naar bed.

4e dag GC.
    NO 10kn-13kn. Wind van de andere kant en nu stroom mee upwind. Volgens de stroom tabellen zou je rechts moeten zitten. Zowel upwind als downwind. Maar het pakt niet uit zoals ik verwacht. Down wind wordt de wind in het laatste rak minder. Pomp vlag blijft staan maar ik raak helemaal de kluts kwijt in deze klots bak. Peter blijft weer een aan de pin hangen maar desondanks zeilt hij weer naar voren. 12 en 15.

5e dag GC.
    Het lichaam piept en kraakt. Nog 1 dag met 2 races. De strijd om de Gold Cup is ongemeen spannend met NOR 1 Pedersen nog steeds aan de leiding maar met ITA 1103 Marega op 1 punt van elkaar. Zelfde wind en richting als gister. N. 8-11kn. Marega en Pedersen maken er een match race van. Ik zit in pole position. Prachtig om te zien. De battle wordt gewonnen door Marega en hij breng Pedersen zover weg dat hij de Goldcup al gewonnen heeft voor de laatste wedstrijd. De eerste wedstrijd kom ik maar moeilijk op gang in de korte klots golven. Downwind nu wel beter zonder pomp vlag. 2e race goede snelheid naar links, daar krijg ik een mooie shift en kom 4e bij de boven ton. Kan de snelheid van de toppers nu goed bij
    houden en eindig als 5e. Peter krijg te maken met een delaminerend roer. Gelukkig kan hij tussen de wedstrijden een roer van Rob lenen. Hij wordt deze dag 9 en toch nog 18.

1e ITA 1103 Alesandro Marega wint de Goldcup
    2e NOR 1 Anders Pedersen
    3e AUS 11 Brenden Casy
    12e NED 148 Peter Peet
    29e NED 29 Bas de Waal

Het waren Brutal Days tijdens deze versie van de Gold Cup. Er wordt erg hard gevaren Down Under. Alle dagen waren lang en zeer intensief. Wij gaan nu 3 dagen uitrusten om daarna de Masters WK te zeilen.

De pen geef ik door aan Rolf Heemskerk MAS 188 voor het verslag van de Masters.

Groeten uit Down under Brisbane. Australie.

Bas de Waal
    NED 29

1 berichten bekijken (van 1 totaal)
  • U moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren.