- Dit onderwerp bevat 0 antwoorden, 1 stem, en is laatst geüpdatet op 4 weken, 1 dag geleden door
Webmaster.
-
AuteurBerichten
-
10 februari 2026 om 15:00 #4304
Webmaster
SleutelmeesterAustralisch Kampioenschap
Op vrijdag 6 februari kwamen we na een comfortabele vlucht van ruim 26 uur aan in Brisbane. We gingen meteen naar de Royal Yacht Club om onze boten te bekijken. Helaas nog geen Nederlandse boten; er was iets misgegaan met het containerschip. De container bleek in Melbourne gelost vanwege zand en/of water in een van de boten. Een heel verhaal, maar morgen beter – we hadden ze toch op tijd verstuurd? Fietsen gehuurd en ons huis geregeld, we zijn goed bezig!
Zaterdag 7 februari, ondanks de jetlag vroeg naar de club. Rond 10.00 uur zouden de containers arriveren – goed nieuws. In één container stonden drie boten voor ons klaar; Bas en Peter hadden geluk. Rolfs boot kwam twee uur later, en toch maar aangeboden om te helpen met lossen. Wat een klus, want twee van de drie rekken bleken kapot (niet goed vastgemaakt na de douane-inspectie). Gelukkig waren alle boten onbeschadigd! Na de opening nog even gezeild met Bas en Rolf om de benen te strekken. Wat een geweldig zeilwater en clubhuis.
Zondag 8 februari, het slapen gaat al wat beter. Eerste wedstrijddag van het Australian Open, met 80 deelnemers verdeeld over twee groepen op een baan met inner- en outer-loop. Eerste wedstrijd was een gevecht met mezelf; overal werd ik ingehaald door zware Australische zeilers, maar vocht me terug naar plek 8. Rolf werd 11e en Bas had helaas een bakboord-stuurboord-situatie bij de bovenboei en trok zich sportief terug. Tweede wedstrijd ging beter: ik werd 4e, Rolf sloeg helaas om en Bas werd 13e.
Maandag 9 februari begonnen we met minder wind, maximaal 8 knopen. Rolf werd 14e, Bas 13e, en PP in de andere groep 12e inclusief een pompvlaggetje. In de tweede wedstrijd trok de wind lekker aan 12-15 knopen Rolf 21e, Bas 12e en PP in de andere groep 3e. Het voelt alsof ons meedoen hier zijn vruchten begint af te werpen. Maar blijf me verbazen over de snelheid van sommige gasten uit Australie en Nieuw Zeeland, ook Raffa gaat weer als een kanon.
Dinsdag 10 februari het is erg warm vandaag, en er staat helaas weinig wind, rond 14:30 uur staat er voldoende wind voor nog 1 wedstrijd. Rolf start net even te laat en finisht als 29e. Bas en PP in de andere groep, Bas heeft een geweldige start en is niet meer in te halen. Met een straat voorsprong verslaat ie Raffa en PP op de 3e plek. Goed gedaan Bas. Klasse!!!
Rond 17.00 uur de prijsuitreiking met mooie prijzen en een loterij: Rolf wint een week trainingskamp in Villamoura / aangeboden door Finn Sailing Academy.
Al met al een geweldig event met een uitstekend committee, we gaan even een dagje naar de Gold Coast en as Zondag begint de Gold Cup. We hebben er zin in!
Peter Peet
NED 148 -
AuteurBerichten
- U moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren.