- Dit onderwerp bevat 0 antwoorden, 1 stem, en is laatst geüpdatet op 2 maanden, 3 weken geleden door
Webmaster.
-
AuteurBerichten
-
28 oktober 2025 om 14:03 #4255
Webmaster
SleutelmeesterBoerenkoolcup – Loosdrecht – 25 en 26 oktober 2025
Door Jan de Jager, NED eh….. FRA 999
(Jan woont in Zeeland en dus het dichts bij Frankrijk…….😊)Mijn eerste Boerenkoolcup. Na een week lang aardappelen van het land gehaald te hebben, besloot ik vrijdag last minute mij in te schrijven voor de Boerenkoolcup. Vol goede moed vertrok ik zaterdagmorgen vanuit Zeeland naar Loosdrecht in de stromende regen. Net op tijd voor de briefing kwamen we aan. Zouden de wedstrijden doorgaan? Er stond namelijk erg veel wind. Gelukkig gaf de wedstrijdleiding groen licht. Pim benadrukte nog wel dat moed ook het zelf durven stellen van grenzen is. Met andere woorden niet meedoen, is zeker geen falen met deze weersomstandigheden.
De wedstrijden op zaterdag
Van de 33 inschrijvingen gingen zaterdag 25 Finnen van start. Een internationaal veld met twee boten uit België en een boot uit Duitsland. Tijdens de eerste wedstrijd was de wind nog redelijk rustig. In het tweede kruisrak draaide de wind naar rechts. En na een uur was iedereen gefinished. Daarna even rust want de baan werd verlegd. De wind nam steeds verder toe. De eerste boot sloeg om, maar gelukkig was er een uitstekende rescue aanwezig. Bij de derde en laatste wedstrijd waren er windvlagen van zeker 25 knopen per uur. Meerdere boten sloegen om, waaronder ik zelf. Na de boot weer recht gekregen te hebben, finishte ik als laatste.Boerenkool
Verkleumd voer iedereen naar de kant, tuigde zijn boot af en nam een warme douche. In de kantine was het al heerlijk warm en erg gezellig. Na een biertje uit het gesponsorde vat konden we aan het diner beginnen. Een verrukkelijke boerenkoolmaaltijd met heerlijke worst en spekjes. Dat ging er bij iedereen wel in. Bij mij, eerlijk gezegd, wel drie keer!
Na de maaltijd gingen de meeste zeilers op tijd richting huis of hotel zodat ze de volgende dag weer fit waren.De wedstrijden op zondag
Zondag bleek er nog meer wind te staan dan zaterdag. De wedstrijdleiding besloot daarom tijdens de briefing om een uur uitstel te doen. Met nog steeds een pittige wind gingen we om half 12 het water op. Er deden nog maar twaalf boten mee. Het startschip lag voor Het Witte Huis wat de mensen in de kantine de gelegenheid gaf om de wedstrijd te volgen. Ondanks de heftige wind werden er twee wedstrijden gevaren.Uitslag
De wedstrijd werd gewonnen door Nanno Schutrups (NED 98), gevolgd door Bas de Waal (NED 29) en Karel van Hellemond (NED 41). Jan Willem Kok (NED 1037) mocht uit handen van Sponser Contender het WB zeil in ontvangst nemen. Iedereen van harte gefeliciteerd met dit mooie resultaat. Complimenten en dank aan de wedstrijdleiding en de vele vrijwilligers die dit mooie evenement mogelijk hebben gemaakt.”Jan de Jager
FRA 999 -
AuteurBerichten
- U moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren.