2015 Sneekweek (by Ronald Ruiter)

Home Forums Verslagen 2015 Sneekweek (by Ronald Ruiter)

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #558
    Webmaster
    Keymaster

    Echte mannen zeilen Finn….. toch???

    Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; de Sneekweek doet met succes een gooi naar een nominatie voor het ONK voor 2016. Hopelijk kan ik dat door middel van wat korte waargebeurde en absoluut niet aangedikte anekdotes een beetje nader toelichten. Maar om af te trappen zou ik heel graag de Sneekweek kort in één zin willen samenvatten:

    “Na afloop van het brandspuit incident op de “gepartycrashte” bruiloft tijdens de vlootschouw begon de natte twat te gumminekken en deed hij vervolgens een tussentukkie, voordat hij zich vol overgave stortte op een fiks robbertje beerpongen in een animal-onesie, gevolgd door een spelletje “wodka-water” dat allemaal slechts gold als voorbereiding op het moonen vanaf de Roekoepolle met zijn Tinderdate, zodat hij uit pure noodzaak samen met zijn wingman overging op een kopje thee, liefst fruitig…….”

    Waarschijnlijk is dit niet voor iedereen direct helemaal duidelijk. Misschien is het dan toch handig dat ik een tipje van de sluier oplicht voor de onwetenden, geheel onthouders, broeders van de blauwe knoop en overige minder helder van geest zijnde zielen.

    Sinds een jaar of zes doen we (weer) mee aan de Sneekweek. En oh oh oh, wat is er veel veranderd sindsdien. En let wel, dit bijna allemaal ten goede. Want met een deelnemersveld van 25 boten met een sterke bezetting, waaronder enkele bekende godenzonen als Bob Heineke, Gert van der Heijden, Bas de Waal, Tijmen van Rootselaar en Peter Aukema, is de Sneekweek ook op het water een topevenement voor de Finn geworden. En dan doe ik de andere twintig toppers nog fors te kort!

    Want waar het ooit begon als vooral een feestweek, is er steeds meer nadruk komen te liggen op de zeilprestaties. Maar omdat dat niet natuurlijk niet ten koste gaat van de prestaties op de kant, is het al met al een ontzettende volle en zware week geworden. Qua fysieke belasting is het inmiddels fors zwaarder dan een ONK Medemblik met 6bft en drie wedstrijden op een dag. Eigenlijk loopt de ontwikkeling van de Sneekweek geheel parallel aan de lichamelijke gesteldheid van de Finnzeiler door de jaren heen. Want, waar vroeger wat gezette heren met een BMI van boven de 35 en een alcohol-inname gelijk aan die van de gemiddelde darter, nog lachend voorin meededen, is het nu echt survival of the fittest! Alleen de überfitte topatleten halen de eindstreep van de Sneekweek en doen nog mee voor de prijzen. Wie bijvoorbeeld op woensdag, (“Hardzeildag” genoemd voor het niet zeilende publiek, maar voor de kenners ook wel gekenschetst als “bijltjesdag”, “moving-day”, of “judgment day”) als winnaar over de streep komt, kan met recht gezien worden als de mister Universe van zeilend Nederland. Helaas ben ik even kwijt wie dat dit jaar was, maar dat zoek ik nog wel op.

    Verder heeft zich iets enorm positiefs voorgedaan bij de winnaar. In de afgelopen drie jaar won Tijmen van Rootselaar namelijk twee keer. Maar dat kwam ondermeer door Sneekweek onwaardig gedrag; vroeg naar bed, geen Tinderdates, weinig alcohol, etc. etc. Eigenlijk was hier sprake van regelrechte competitievervalsing. Maar bij de winnaar van dit jaar kon geen laf gedrag gesignaleerd worden. Sterker nog, het leek wel of hij die vorige paar jaar in één klap heeft gecompenseerd. Tijmen won namelijk gewoon zijn derde blauwe bord, maar nu als een echte vent! Op het water en op de kant! Foto’s met bewijsmateriaal zijn bij de redactie verkrijgbaar.

    Maar toch moeten me ook wat minder positieve ontwikkelingen van het hart. Ik begon tenslotte al met een ietwat vertwijfelde stelling over dat echte mannen Finn zeilen. Maar is dat wel zo? Ik schets hieronder een aantal ontwikkelingen, waarvan ik de beoordeling aan u laat. Ik brand mijn vingers hier liever niet aan.

    • Daar waar vroeger mannen met baarden en een gewicht van minimaal 100 kg nog een extra grote en dikke, natte wollen trui aantrokken, had onze winnaar van dit jaar het gewicht van een gemiddelde Laser Master 4.7 zeiler…..
    • Tot vorig jaar was er ieder jaar wel een bijna knokpartij met O-jol-zeilers; nu werd het op de helling zowaar bijna gezellig en werd alleen de trolley van Johan van Straalen door nota bene een vederlichtgewicht Solozeiler uit pure kift ongeveer naar Terherne gereden.
    • De Finn BBQ op zaterdag wordt inmiddels uitbesteed….
    • Er blijven dames slapen, maar dan ook echt tot de volgende ochtend…..Foei!
    • De traditie dat, hij die door een O-jol wordt ingehaald, het eerste rondje haalt, bestaat nog steeds, maar dit jaar konden we er bijna dronken van worden….
    • Er is een Finnzeiler van ongeveer 95 kg, 1,95 lang, en nog lang geen Master, die zonder enige gene op een vol terras met Finnzeilers een kopje thee durft te bestellen met als toevoeging: “liefst iets fruitigs”

    Tja…. het is niet best en baart best zorgen. Maar aangezien ik heb geleerd dat je met iets positief moet afsluiten, dan toch ook nog wat mooie constateringen:

    • Op de prijsuitreiking wordt licht geïrriteerd gemeld dat het, gezien het overvolle walprogramma van de Finn, ook dit jaar weer niet gelukt is om Tijmen te interviewen
    • We hebben op het slotfeest twee eigen beveiligers die al bij binnenkomst vriendelijk kennis kwamen maken met een duidelijk gearticuleerde en op het juiste volume uitgesproken boodschap dat er dit jaar absoluut geen bier gegooid mocht worden. En dit is echt bijna gelukt…….
    • Er twee prachtige volle manen schenen vanaf het startschip op de weg naar huis; Finnzeilers hebben echt de lekkerste behaarde reten van Nederland!!
    • Er is nog ruimte in het walprogramma:
    o Vrijdagmiddag, skûtsjesilen kijken met broodje hamburger met satésaus van de BBQ op de sloep
    o Vrijdagavond: Vlootschouw met voorzichtig indrinken
    o Zaterdagavond: Finn BBQ met dit jaar vele gasten en in totaal een dikke 40 man
    o Zondagavond: Rustig tussendinertje bij de Klokkenstoel in Goingarijp
    o Maandagavond: frikadellenparty bij de familie Aukema (dit jaar 96 frikadellen)
    o Dinsdagavond: pizza avond bij de familie Voorn
    o Woensdagavond: etentje bij het Vaticaan in Sneek (dit jaar met speciale dank aan de familie van Rootselaar)
    o Donderdagmiddag: lunch in de tuin bij de familie Bood
    o Donderdagavond: Slotfeest met per ongeluk horizontaal uit de hand vallende biertjes.

    Mocht u geïnteresseerd zijn in de uitslagen van de verschillende wedstrijden; die kunt u vinden onder het kopje “uitslagen” op deze website. Voor het verloop van de wedstrijden kunt u beter een u nauw aan het hart liggende deeldeelnemer om opheldering vragen. Dan krijgt u tenminste een waarheid te horen die u zeker zult aanspreken. Want op de urenlange en rijk besprenkelde evaluaties van de wedstrijden is echt geen peil te trekken. Laten we het maar samenvatten met de stellingen dat ook iedere Finnzeiler recht heeft op zijn eigen waarheid, dat ieder verhaal 25 kanten heeft en dat een mooi verhaal altijd waar is.

    Dan rest mij slechts Tijmen van harte te feliciteren met zijn derde bord (ik tel die ene die je ooit op een slotfeest bent verloren nog steeds mee hoor). En runner-up Bob verdient zeker ook een compliment, want die voer ook nog eens met zijn vader in de Pampus, dus die had het drukste programma van ons allemaal. Althans, zeker op het water……..

    Tot volgend jaar.

    Ronald
    NED 67

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.