Open Belgian Championships – Oostende

Home Forums Verslagen Open Belgian Championships – Oostende

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #921
    Maarten Godschalx
    Participant

    De voorspelling voor Oostende beloofde weer zon, mooie golven, Brugse Zot en uiteraard Vlaams stoofvlees. En wat kwam die voorspelling uit ! De delegatie van de Black Rabit Sailing Club (BRSC) was groot en deed goede zaken.

    Zaterdag rond de kentering van de stroom de eerste start met een zuid weste wind. Tobias en Hein waren snel rond bij de boventon en hadden hun eigen battle. Bas en Paul volgden snel die de shifts goed te pakken hadden. Mijn theorie was om te starten bij de boot wat gunstig zou zijn i.v.m. de stroming; verkeerde theorie en een eerste aftrek voor mij. Het paaltje was voor Tobias. Marald had met zijn OCS ook een eerste aftrek binnen. Chiel had de snelheid van vorig jaar thuis gelaten.
    Bij de start van de tweede pot was de stroming verwaarloosbaar en startte ik bij de pin om daarna te tacken en de shift goed te pakken. Dat bleek ook de halende klap te zijn. De vijfde plek stond ik niet meer af. De gaten in het veld werden groter i.v.m. de stroming recht op kop in het kruisrak. Hein en Tobias wisselde stuivertjes, maar het paaltje was voor Hein.
    De derde pot was de pot van de oneindige kruisrakken. Vrijdag was springtij en de delegatie van de BRSC spoelde bijna bij Goeree het Slijkgat door. De pin werd zwaar bevochten. Daar deed Chris niet aan mee. Hij startte bij het schip en had alle vrijheid om de shifts gunstig te bevaren op het lange kruisrak. Chris kwam zo als 3e boven. Het veld scheurde uiteen zodra er weer een Finn de boventon rondde.Het leverde ook mooie taferelen op bij de spreader en de benedenboei die door onoplettenden al kruisend werd gerond.
    Velen klaagden over vermoeide benen en velen waren blij dat de Eurpope’s een vierde potje voeren en wij aan de Brugse Zot met Vlaams stoofvlees konden. Tobias en Hein hielden het spannend door met gelijke punten te eindigen.

    Zondag ochtend stond de stroming van de zuid naar de noord. Dat betekende lang pompen en zweten. De voorspelling gaf veel wind later op de dag.
    Bij de eerste pot was de pin zwaar favoriet en voor mijzelf te druk waardoor ik slecht weg kwam. Hein had het paaltje te pakken. Belangrijke punten voor hem. Cees van Rees maakte zijn naam waar en finishte vierde.
    Bij de start van de tweede pot oscilleerde de wind de andere kant op en was de boot favoriet. Zelf kwam ik slecht weg. Na een tussenklap gaf Ronald aan dat hij bakboord had waarna Denis vlak voor mijn boeg overstag ging. Na wat gepruts kon ik achter Denis tacken om de ruimte te hebben. Weer een inhaalrace voor mij. Na het eerste kruisrak ging het windmolenpark op Franse kernenergie aan? De wind en golven bouwde en dat gaf veel spielerei in het downwindrak. Wel net jammer dat door de stroming de golven niet meer lekker op de wind lagen. Hein had wederom een paaltje en dat betekende voor hem de wimpel.

    Ondertussen maakt de familie Heiner in Hongarije de hoge verwachtingen waar; bravo !

    Heb je na het lezen van dit verslag nog een half uurtje tijd? Kijk dan nog op de site van de RNSYC voor de vele schitterende foto’s.

    http://www.rnsyc.magix.net/

    Maarten
    NED 126 Xiphoid

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.