Boerenkoolcup 2017 (by Albert Kroon)

Home Forums Verslagen Boerenkoolcup 2017 (by Albert Kroon)

1 berichten bekijken (van 1 totaal)
  • Auteur
    Berichten
  • #987
    Webmaster
    Sleutelmeester

    Boerenkoolcup 2017

    Een week van te voren gekeken naar de deelnemers-lijst om alvast te kijken wat ongeveer mijn klassering zal worden. Ik had goede hoop op een klassering binnen de top tien, maar in de laatste paar dagen kwamen er plotseling nog wat toppers bij. De gehele top 5 van de kampioenschappen was aanwezig en ook een internationaal veld met een aantal Belgen en een soort van Kazachstaan. Ik wist toen al dat ik zeer waarschijnlijk de schrijfpen zou ontvangen. Tenzij ik heel erg mijn best deed, maar een hogere klassering zat er helaas niet in. Kwam ook vanwege de windrichting waardoor we weinig met eilanden te maken hadden wat normaal mijn favoriete bezigheid is. Geef mij maar veel eilanden in plaats van open water.

    Het was goed om 7 wedstrijden te plannen, geheel volgens de mode van de laatste jaren, kortere wedstrijden. Een goede manier om starts te oefenen en het maakt de serie ook spannender.

    Zaterdag was het niet echt aangenaam weer om te zeilen, regen, wind. Voelde aan als herfst rubberpak weer uit de kast gehaald, maar wel mooi zeilweer, veel wind en 4 wedstrijden. Pittig.

    Tijmen en Nicholas pakken veel winst op de ruime rakken. Daar zal nog heel wat voor getraind moeten worden. Ik moet nu als verse grandmaster maar uit mij hoofd zetten dat dit gaat lukken. Daar moet je toch top-fit en soepel voor zijn en hard voor trainen, ben ik bang.
    Ik hoorde Nicholas veel praten tegen andere zeilers tijdens de wedstrijden wat goed is en leerzaam voor de betreffende zeilers. Leuk dat hij zich er voor inzet om andere zeilers beter te maken belangrijk is in ieder geval dat de Finn goed vlak gevaren wordt aan de wind en de zeiltrim kan bij menig zeiler beter. Misschien dat Nicholas niet 100% gefocust was op zijn eigen zeilen, waardoor hij als de grote favoriet niet de Boerenkool cup heeft gewonnen, maar Tijmen van Rootselaar voer een sterke en constante serie en boekte een mooie overwinning.

    Na afloop zaterdag was er weer de traditionele borrel, aangeboden door de Finn-club. Het zou goed zijn als de Star-klasse volgend jaar weer meedoet. Wij misten het vat bier wat in het verleden altijd door hun aangeboden werd en daarna was er de traditionele boerenkool. Normaal blijven de zeilers voor de maaltijd, maar vond het nu toch rustig in het clubhuis, blijkbaar had de vermoeidheid bij een aantal zeilers toegeslagen. Jammer, want het was weer zeer goed verzorgd!

    Zondag was er weinig wind. De laatste wedstrijd hoopte ik nog een alles of niet resultaat te kunnen zeilen om de pen te ontlopen, maar de wedstrijd werd halverwege afgeblazen. De wind was op. Helaas.

    Zondagmiddag de prijsuitreiking. De bekers voor de winnaars was opvallend en groot, mooi voor op de schoorsteenmantel als je van Kitsch houdt.

    Het was een mooie afsluiting van het seizoen met goede wedstrijden en een sterk veld.

    Voor degenen die gaan door trainen , veel plezier en succes.

    Albert Kroon.
    NEB 818

1 berichten bekijken (van 1 totaal)
  • U moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren.