2017 North Sea Regatta

Home Forums Verslagen 2017 North Sea Regatta

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #781
    Webmaster
    Keymaster

    North Sea Regatta 2 t/m 4 Juni 2017 vanuit Scheveningen haven.

    Redenen voor mij om hier aan mee te doen waren legio zoals:  Gezondheids check ups, Tijd schema, First time, Noordzee, Golven, Stroom, Scheveningen, Vis, Vis lucht, Vis club, Vis restaurants dus vanuit KZ mijn aanmelding verstuurd naar de Scheveningse zeilclub. Heb ze meteen verzocht om cash te kunnen betalen bij aankomst want uit KZ is dat een gedoe, en zowaar kreeg ik  toestemming van de leiding om ter plekke te kunnen betalen en ook nog met PIN. Chris onze voorzitter had ook al bedongen om de late melder melkkoe te slachten, geweldig. Het inschrijf geld moet nu nog wat omlaag (50%)voor pensionados en dan is er door flexibiliteit een hoop veranderd ten gunste van de zeilers en aantal deelnemers.

    Het aangekondigde parkeer probleem was wat overdreven omdat de deelname niet extreem hoog was van de klassen die vanuit de helling het water op moesten. Samen met Javelin, Contender, O jollen, FD vanaf de beton helling dus. Heb heerlijk in mijn V70 hotel geslapen bijna naast m’n boot.

    Bij aankomst was er niets geregeld natuurlijk, zoals van waar je plek was en ontstond er al een conflict met de helling managers die het er over hadden dat de Finn wel op het zand stuk konden staan en de O-jollen met die enorme affuiten van trailers netjes op het beton. Goed maar dan wel water om de boten af te kunnen spuiten, ok, dat kwam wel uit de kaart automaat, maar de slang was te kort om op het zand te komen, meteen mot in de tent, maar het pensionado Finn pootje stijf gehouden en na de eerste dag was het geen probleem meer want er was geen lange slang met splitter geregeld. Het werden uiteindelijk mijn weekend vrienden.

    Vrijdag was er niet veel wind en werden we naar buiten gestuurd met een NNW naar Bakboord de haven uit. Meteen zag ik alle J22, een 60 bootjes ook naar onze baan gaan en jawel die starten ook nog voor ons, en dat hebben we geweten en vergeten. Het bleek dus later na overleg met de leiding dat hier niets in veranderd kon worden, maar de affuit mannen in de O jol hadden een prima outter loop en start schema juist voor die kajuit klasse hadden, terwijl ze langzamer zijn dan de Finn. Huiswerk dus voor onze wedstrijd secretaris KOK die spoorloos verlaten ergens onder een zand lawine ligt in Rockanje.

    De 2 wedstrijden op vrijdag dus met licht weer met 21 man op de start lijn met nieuwkomer Cees Rees werd gelijk 5e in de eerste race, bijnaam Race Cees, geweldig, heeft talent en is een copy van Sebbe. Is gewoon waar, qua haarkleur, gelaat en postuur, in het begin verlegen en goed zeilen. Man ga zo door.

    De stroom leek sterker te worden dan de boot snelheid en we zijn naar de haven gestuurd. Toby won de eerste race om wat adrenaline te produceren in de aderen van  Martijn en Hein. 2e race was voor Martijn  die als alias Joost H voor de thuisblijvers met vliegvis vinnen over de zee vloog.

    Op de kant aan gekomen mocht ik bij de Scheveningse visclub naast de slip way een biertje uit de fles bestellen voor 1,50. Heb gelijk m’n vis vrienden aldaar vrienden verteld dat Hagenezen niets zo goed kunnen vissen als Scheveningers, kwamen er gelijk hapjes op een volle schaal zo groot als het aanrecht bij het Witte Huis, geweldig, troost verzorgd de maag heet dat.

    De zaterdag was wat minder belovend qua wind in de morgen maar we werden toch verzocht om het water op te gaan, na een foto sessie gemaakt te hebben van DE  EENDRACHT, zijn we weer naar huis gesleept om na een goed uur weer naar de zee te gaan met een “lovely farty breeze to start with“ iets wat ik alsmaar hoorde in m’n rechter oor van onze buurvrouw zeemeermin Brexit May.

    Dit werd een geweldige zeildag met 4 wedstrijden met een 3-4 BFT, de wind werd zuid west met een korte baan en afgaand water. Martijn won de 3e race met Hein als 2. Kon weinig zien van deze hanen
    gevechten tussen Martijn, Hein, Tobias, Karel en de Race Cees omdat we vaak finish hadden in een veld van J22 boten. Zelfs Johan van Stralen heeft vandaag vleugels gekregen, als die nog eens een keer gaat trouwen (oefent al bruiloftje spelen geloof ik) gaat hij ook hier op zee nog races winnen.

    Zelf moest ik er op deze dag even aan wennen met m’n concentratie om in dit geweld van wind, golven, stroom en J22  goed te varen, had namelijk de avond ervoor op de boulevard met het collectief diner 100 gram  Saki op en zag nog steeds allemaal geradicaliseerde kapteins de pier afkomen, maar nu …… op het water werden ze terug gedrukt van de pier de zee in, en wel  door m’n vis club vrienden van het clubhuis naast de slip way. Jammer, want ik  zeilde over de goede aan snij kant naar de boven boei, maar helaas een boei te hoog. Kolere Saki …… DNF.

    4 wedstrijden gevaren , dag winnaar Hein met een hatrick,2,1,1,1.

    Om half 6 ging de laatste vlag omhoog om het laatste potje van de dag te vullen. Hein won dus 3 keer, Martijn 1x dus ….. het werd spannend voor morgen.

    Prachtige golven en stroom, veder gewichten als Pieter en Ewout gingen gewoon mee, NO problem. De trim doet alles bij Ewout en Pieter hangt (nog steeds) het beste. In de avond was er muziek bij de club en zaten de haven restaurants vol met zeilers, erg gezellig, liep tegen de Affuit groep aan in het restaurant en die gaven af op Luuk zijn afwezigheid bij de laatste van deze dag race en de wedstrijden van morgen, liet ze maar praten dacht ik, het bleef wel gezellig, kom niet aan Finn zeilers, maar Luuk pas op. Ze lusten je wel rauw daar in de O jollen  gemeente.
      
    Lange adem Zondag: een strakke wind, nu een dikke 4 dacht ik, 15 man aan de start, Erik Bakker ontwaakt met een steady 5,4,6 voor vandaag, maar niet genoeg voor het podium. Race Cees gaat voor 3,5,4 erg sterk, Bakker verloor dus. Hein 4,3,1 en Martijn de Champ of the day 1,1,3 gedeeld eind resultaat met Hein op 11 punten. Tobias was erg sterk deze dag met een hatrick 2,2,2. Hidde Veeneman ruikt ook al lont met plaatsen onder de 10 op dit water. Peter Aukema kon de eerste dag niet, had pech geloof ik maar volgende keer beter Peter. Maarten Bart goed gezeild met eigen zeil (kundig), jammer dat ik hem zo weinig zie, steady rond de 10e plek. Maxim en Roel dan, die komen ook mee op golven en gaan er voor. De aanhouder wint is het motto van die 2 vrienden.

    Maar die Race Cees daar zet ik mijn munten op.

    De prijs uitreiking te laat, geen fun met chaos moet beter kunnen, m’n handen jeukten, maar er komt nog een evaluatie voor de deelnemers en klassen. Ik heb zelf voorgesteld om een aparte Finn race te organiseren, Juni/Aug mede omdat wij met velen volgend jaar Pinksteren naar de Masters in Spanje gaan en het jaar erop 2019 gisteren bekend naar Denemarken.

    Achteraf hadden we moeten integreren met die O-jollen omdat er op de laatste race er maar slechts 4 van aan de start kwamen, zelfs onze eigen Finn veteraan Dhr KUIPERS (nu even O-jol ivm fietsers eczeem in de hol straat) was dus niet aanwezig bij op de O-jol finale wedstrijd, maar ja ik wist van z’n probleem. Luuk, jammer dat ze je daar niet begrepen maar treur niet, als je een mental coach nodig hebt mag je ons allemaal bellen…..
     
    Fotos zijn te zien op deze site, prachtig scherp.
     
    Echt…. deze zee die wij hebben was schoon, helder en enorm mooi en is door ons onder-gewaardeerd!!!
    Finn zeilers, Scheveningen is de oplossing en het is er nog duivels gezellig ook. Wedstrijd leiding luistert tenminste en wil meer en wij ook denk ik maar.

    Met dank aan de Scheveningse vis club, en de Stichting NSR en zeilvereniging.

    Hoi.

    Henk, Ned 11

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.