2008 Beneluxkampioenschappen (by Peter Verseveldt)

Home Forums Verslagen 2008 Beneluxkampioenschappen (by Peter Verseveldt)

1 berichten bekijken (van 1 totaal)
  • Auteur
    Berichten
  • #341
    Webmaster
    Sleutelmeester

    Verslag Benelux Kampioenschappen 16-17 augustus

    Zaterdagochtend verzamelden zich 17 finns op “de rede van Brouwershaven”, de haven van Scharrendijke. Voor mij de eerste wedstrijdjes in de finn en daarmee een mooi evenement om kennis te maken met de klasse.
    Aan de wal werden meteen vele goede adviezen gegeven en werd m’n mast even “goed gezet”. De mast rechter op moet niet alleen harder gaan, maar geeft gelukkig ook wat meer ruimte onder de giek. Wat een comfort!
    De Benelux wedstrijden brengt een flink aantal klassen aan de start, vele bekende maar ook bv de Sniperklasse, een in België bekendere klasse die hun kampioenschappen op de Grevelingen voeren.
    Na een bezeild rakje naar de start een 1e wedstrijd met windje 1. Mij wordt al snel duidelijk dat ik nog heel veel te doen heb aan bootsnelheid en boothandling, maar ach alle begin (en zeker in de finn) is moeilijk.
    Voorin vechten Sander Willems, Hero Mulder en Luuk Kuijper om de eer. Bij het afkorten van de baan bij de bovenboei had Sander voldoende voorsprong opgebouwd en won.
    De tweede start leverde eenzelfde beeld, weinig wind, veel drijven en hopen op een vlaagje. Ook deze pot werd afgekort en dit keer weet Luuk het snelst te drijven, gevolgd door Sander en Jan Willem Kok.
    De 3e geplande wedstrijd wordt afgeblazen, ’t werd al wat laat, en bovendien dreigde er een onweertje aan de horizon. En natuurlijk begon het te waaien toen we terug voeren…..
    De avond stond in het teken van de door Paul Kamphorst georganiseerde finn barbecue. In Oostvoorne (bij Paul thuis) maakte ik kennis met een hechte groep finnzeilers met vele jaren ervaring en geweldige humor. Een gezellige barbecue waar we genoten van heerlijk eten en prachtige verhalen (over zeilen en ….). Ik had me geen mooiere introductie in de finnklasse kunnen wensen! Paul nogmaals bedankt!
    De zondag begon grauw en regenachtig, en in het clubhuis konden we op een groot scherm de Olympische spelen volgen en zien hoe de Yngling dames zilver behaalden. Het weer klaarde op waardoor we zondag 3 races zeilden met een vrij constant windje 4 en mooi weer.
    De 1e wedstrijd nam Jan Willem revanche voor z’n 4e en 3e plek op zaterdag en won de pot, direct gevolgd door Sander en Luuk.
    Kort voor de 2e start een luide klap toen een Sniper over bakboord (maar waarom toch zo dicht bij de startlijn voor onze start?) een flink gat boorde in de neus van de Ned51 van Maarten Oberman. Maarten is nog wel gestart maar moest helaas halverwege de strijd staken om zijn finn nog drijvend de haven in te kunnen brengen.
    Het comité had er zondag goed de gang in zodat de starts, na potjes van 4 a 5 kwartier, elkaar snel opvolgden.
    De 2e wedstrijd een zelfde beeld, waarbij Sander er opnieuw in slaagt te winnen, gevolgd door Jan Willem. Hero vaart een goede race en wordt 3e , gevolgd door Paul.
    De 3e wedstrijd maakt Sander na de start als enige een lange klap over bakboord. Dat blijkt de goede klap want hij neemt direct royaal de leiding en staat die niet meer af. Jan Willem zeilt opnieuw een sterke race en finisht 2, Paul zeilt z’n beste pot en wordt 3.
    In de einduitslag wordt Sander afgetekend 1e, Jan Willem 2e en Luuk 3e.
    De voorspelde regen kwam gelukkig pas toen de meeste boten al in gepakt waren, mooier kun je ’t niet hebben!
    Alles bijeen een leuk evenement en een goed wedstrijdcomité. De Finnklasse werd gecomplimenteerd omdat we elk jaar een flink veld aan de start brengen. Moet toch mogelijk zijn volgend jaar een veldje van >20 bootjes aan de start te brengen ? Van harte aanbevolen!

    Peter Verseveldt NED 788

1 berichten bekijken (van 1 totaal)
  • U moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren.