2016 Zomerwedstrijden – Sneek (by Peter Aukema)

Home Forums Verslagen 2016 Zomerwedstrijden – Sneek (by Peter Aukema)

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #580
    Webmaster
    Keymaster

    Aangezien ik Thomas wil behoeden voor het schrijven van nog een verslag hierbij namens de organisator dezes een beknopt verslag van de zomerwedstrijden te Sneek.

    Met slechts enkele locals (3) op de startlijst denk ik dat de Finn klasse zich qua kilometerregistratie koploper mag noemen. Om de reizigers van ver tegemoet te komen mogen wij daarom als laatste starten (12.30), super de luxe. Dat dit niet alleen tegemoetkomt aan de zaterdagreizigers van ver maar ook aan de vroege vogels die vrijdagavond alvast een biertje in de stad zijn gaan halen is evident.

    banenkaart:
    Als laatste starten heeft nog een voordeel. Als enig super7 evenement wordt er tijdens de zomerwedstrijden met een banenkaart gevaren. Dit is voor menig Finnzeiler een brug te ver, maar met 240 boten die voor je gestart zijn zou het moeten lukken is de denkwijze, het voor ons gestarte pampusveld (34 boten) wijst je vanzelf de weg. Alhoewel vanzelf niet het goede woord is als je uiteindelijk tussen je gidsen door moet kruisen in het laatste rakje naar de finish. De pampuszeilers zijn helemaal niet gewend aan dat snelle gedraai en gedoe van die Finnen en dit leidde hier en daar wel eens tot kleine schermutselingen, overigens, zonder dramatische gevolgen. Het heeft ook wel zijn charme.

    gezellig:
    Je kunt het gerust een weekendje Sneekweek noemen die zomerwedstrijden, en dan doel ik vooral op het avondprogramma. Vrijdagavond supergezellig in restaurant het Vaticaan (heerlijke oesters en top chardonnay) en daarna nog even naar cafe de Kroon voor het afborrelen. een avond later een luxe all you can eat and drink bbq in Casa Ruiter op de Potten, met ca. 34 aanwezigen een topavondje. Een paar echte die hards togen daarna alsnog naar Sneek terwijl de bodem van de overvolle koelkast al in zicht was. Ach, een keuze hoeft niet altijd verstandig te zijn als ie maar gemaakt wordt zullen we maar denken. Wel werd er door deze en gene zondag verdacht weinig gepompt terwijl Hein het na een vrijdagavondje doorzakken het zaterdag op tijd voor gezien hield en topfit vol door kon rossen.

    Zaterdag:
    Helaas geen wedstrijden op zaterdag, om ca. 16.30 hield het comitee het voor gezien en werd de wedstrijd voor alle klassen vanaf klasse 6 afgebroken of afgelast vanwege de enorme shifts. Met de aanwezige Finnzeilers nog een paar kruisrakkies gevaren en toen naar de kant in druilerige weersomstandigheden.

    wind:
    Zondag echter werd een prachtige zeildag. Alhoewel menig grandmaster en legend liever had gezien dat windfinder het bij het rechte eind had gehad want de voorspelde 10 tot 13 knopen bleken zeker 5 knopen meer. Boudewijn Fehres hield het hierdoor voor gezien terwijl tijdens de wedstrijden de Grandmasters duidelijk last hadden van het leeftijdverschil met de kopgroep.

    1e wedstrijd
    De start van de eerste wedstrijd op de zuid zuidwest baan was een pinstart, Jan Willem bleek hierin het beste te slagen en hij voer op listige wijze naar een behoorlijke voorsprong bij de boventon. Ronald en Gert lagen er ook redelijk bij, alhoewel ik dat niet goed kon bekijken aangezien ikzelf nog een behoorlijk stuk moest sturen om bij die ton te komen. Hein en ik zaten namelijk samen met een paar anderen bij het schip en dat bleek een absolute misser. maar goed, de pompvlag stond erin dus er was heel wat goed te maken op de downwind. Het werd een mooie wedstrijd met veel shifts en drukverschillen, Gert bleek daarin uiteindelijk het beste gevolgd door Hein, Jan Willem, Ronald en Sander. Het was een ongemeen geniepig laatste kruisrak waar Paul nog even 3 plakjes verloor. Helaas voor Bas kwam zijn grootzeil naar beneden tijdens de start van de eerste wedstrijd waardoor hij geen rol van betekenis kon spelen.

    2e wedstrijd
    Diezelfde Bas voer vervolgens tijdens de middagwedstrijd een mooie tweede plaats achter Hein die niet te stuiten was. Sander kwam als eerste bij de bovenboei maar zeilde vervolgens achteruit naar plaats 5, gebeurt toch ook niet zo vaak dat Sander naar achteren vaart. Wellicht dat een gebrek aan nachtrust hiermee te maken heeft gehad. De tweede wedstrijd werd verder gedomineerd door close racing met hier en daar een indringer en vooral prachtig zeilen met geweldige vlagen. het was continu stuivertje wisselen en het bleef spannend tot op de lijn. Zoals gezegd won Hein met enige overmacht voor Bas, Gert, Paul en Sander. Hiermee wint Hein het klassement en neemt hij hiermee de beker over van Nanno, die de vorige 2 edities heeft gewonnen. Ik hoop dat hij zijn beker volgend jaar komt verdedigen. Gert werd 2e gevolgd door Jan Willem.

    Eind goed al goed was het devies na de teleurstellende zaterdag. Mede door de positieve bijdrage van deelnemer en aanhang was het weer een prachtig weekend. Volgend jaar ga ik wederom mijn best doen om jullie allemaal naar het Sneekermeer te krijgen.

    Peter Aukema
    NED 40

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.