2014 Masters – Sopot (by Chris Frijdal)

Home Forums Verslagen 2014 Masters – Sopot (by Chris Frijdal)

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #522
    Webmaster
    Keymaster

    2014 FINN WORLD MASTERS CHAMPIONSHIP (SOPOT POLAND, 6-13 JUNI 2014)

    Tja, ik had natuurlijk niet gepland om 10de Nederlander te worden dus aantekeningen heb ik niet gemaakt. Jullie moeten dus maar af gaan op mijn selectieve geheugen dat zich min of meer beperkt de Great Grand Masters. (Die discussie moet nog eens gevoerd worden: is het Great Grand of Grand Grand??). Aangemoedigd door het leuke reisverslag van Ronald reden Hermine en ik op donderdagavond 5 juni vast naar een hotel bij Hannover zodat we vrijdag nog maar 1.000 km hoefden te rijden. Op 150 kilometer na, een perfecte weg. Vooral de Poolse snelweg, met honderden wildviaducten, is met ons belastinggeld fantastisch aangelegd en zeer comfortabel. Gelukkig mochten we hem dankzij de tol nog een keer betalen. De meeste Nederlanders waren verdeeld over een 3-tal hotels op loopafstand van de club. Allemaal goed tot wel heel erg goed. Met navenante prijzen. En er zijn er natuurlijk altijd een paar die een appartement verder weg weten te boeken. En voor de campers was er naast de club voldoende plaats.

    Zaterdag bleek de meting slechts te bestaan uit het bezichtigen van het IFA label in je zeil, dus dat gaf geen echt probleem. Een 20-tal bootjes, waaronder die van Cees en Bas de Waal, waren ingeloot voor een wat intensievere meting, maar dat ging (geloof ik) ook zonder problemen. Na de meting begon het gezeul met boten naar het strand met het mulste zand van heel Europa. Voordeel was dat iedereen dit probleem had en er dus gebroederlijk werd geholpen. Bovendien was er een kleine brigade van scouts opgetrommeld die de hele week fantastisch hun best deden om ons te helpen. Zaterdagmiddag stond er een lekker windje, dus een paar dapperen maakten van de gelegenheid gebruik om even in te schommelen. In totaal waren er 235 deelnemers waaronder 39 Nederlanders. Er werd steeds in 2 groepen gevaren. Voor de eerste dag was voor de groepsindeling geloot, daarna zou de indeling op basis van de stand gedaan worden. Helaas moest Luuk zondagmorgen naar huis omdat zijn moeder plotseling werd opgenomen in het ziekenhuis. We hadden allemaal erg met hem te doen.

    Zondagmiddag was de oefenwedstrijd gepland maar…………….geen wind. Dus vroeg aan het Poolse bier. Althans op Roel en Maxim na. Zij gingen met héééél weinig wind lekker ver de zee op zodat ze pas om een uur of 9 weer op het strand waren. De heren oefenden zo lekker met pompen dat ze allebei in de eerste wedstrijd de gele vlag kregen!!!

    Maandag 2 wedstrijden gepland. Wachten op wind en met heel weinig wind uiteindelijk toch het water op. Buiten weer wachten. Vooral voor de blauwe groep waarin ik mocht bivakkeren, omdat die sukkels uit de gele groep niet fatsoenlijk over de lijn wilden. Uiteindelijk toch weg. Nu komt het zeer selectieve gedeelte van mijn geheugen: Bij het schip gestart, meteen naar rechts, één keer overstag en één bij de boei.

    Na het voordewindse rak nog steeds één met Hennie, Wobbe en Allen Burrell op mijn hielen. En toen………..was de wind op. Shit het had zo leuk kunnen beginnen. Hoe het onze vrienden in de gele vloot verging weet ik niet precies. De enige die goed te volgen was heeft een zwarte boot!!!

    Dinsdag weer weinig wind en af en toe zelfs heel erg weinig. Ik zat nog steeds in de blauwe ploeg. Dus weer eindeloos wachten op de wedstrijdleidster en op de gele vals startende heren. Enerverende wedstrijd waarin keuzes gemaakt moesten worden. Die waren in mijn geval goed en resulteerde in een 5de plek. Met die 1ste van gisteren was het wel heel erg leuk geweest. Maar ja, die 1ste was er niet meer! En vanaf nu gaat het met mij alleen maar bergafwaarts dus laat mijn geheugen mij steeds meer in de steek. Die dag varen we nog een wedstrijd met net zo weinig wind en met een paar Nederlandse successen. Bas de Waal en Jan Zetzema persen er een 8 uit. Kokkie zelfs een 7. Na die dag leid Jan het GGM klassement en sta ik op een 2de plek en Ruurd 3de. In de gele groep vaart Andre Budzien 2 eentjes en Michael Maier een eentje en een 10. De laatste liep een beetje chagrijnig rond!

    Woensdag was een apart verhaal. Weer wachten, wachten en wachten op wind en op die gele boys. Uiteindelijk vaart alleen de gele vloot een wedstrijd en zit de blauwe vloot met de gebakken peren want die varen helemaal geen wedstrijd. Tja wat nu? De helft heeft 3 wedstrijden gevaren en de andere helft 2!

    Dat wordt donderdag opgelost. Voor de afwisseling hangen de uiers scheef onder de koeien. Er wordt besloten dat de vlootindeling gehandhaafd blijft en dat de blauwe vloot 3 potjes vaart en de gele vloot maar 2. Hartstikke oneerlijk vinden een paar zielige Loosdrechtenaren, die de lachers op hun hand kregen door zelfs een protest in te dienen tegen dit besluit. Dus voor mijn blauwe groep 3 potjes beuken. Heel veel wind, maar toch ook draaiingen van een graad of 30 waardoor je makkelijk de mist in kon gaan! Ik zelf een 21 en een 26 maar ook een potje zwemmen, zoals zovelen, waardoor ik ook meteen mijn aftrek te pakken had. Maar toch na deze dag 2de GGM achter USA Henry Sprague. De oud wereldkampioen die we in 2011 bij de Finnale hoorden zeggen dat hij vast wel naar de spelen in Londen zou gaan. Verder mooie resultaten voor verschillende Nederlanders. Een 5 voor Ed en Paul, een 6 en een 8 voor Cees en zelfs een 13 voor onze nationale plassenkoning Wouter. Voorin gingen een paar Russen waanzinnig hard in het kruisrak maar onze held Michael Maier pompte ze dan weer rustig 1 op1 voorbij in het voor de windse rak. In de gele ploeg zeilde Andre Budzien er ook weer rustig een paar eentjes bij. Ook Allen Burrell liet met een 2 en een 5 zien dat hij ook met veel wind erg hard gaat.

    Vrijdag was er één wedstrijd gepland voor de gewone zielen en een medalrace voor de beste 12. Het woei nog harder dan de dag ervoor en ik ging vol goede moed het water op. Tweede GGM achter Henry Spraque en voor Rob Coutts (NZL). Jan stond 4 op 10 punten en Jägermeister nog wat verder daarachter. Alles ging goed tot de laatste boei. De boei ervoor was al hectisch omdat we met een enorme drukker niet alleen de boei, maar ook een omgeslagen Finn moesten ontwijken.

    Maar als binnenste boot had ik “geen” probleem, zeker omdat rivaal Jan erbuiten lag. Toen een kort halve winds rakje waarin we nog veeeeel meer wind over ons heen kregen. Bootje onder mij had de boel niet helemaal onder controle. Hij durfde niet af te vallen naar de boei waardoor hij ons samen over de boei bracht en ik vrolijk 15 bootjes aan me voorbij zag gaan. Hij sukkel, maar ik ook stom. Ik had natuurlijk op die sukkel moeten anticiperen. Al met al alles weg. Uiteindelijk 5de GGM. Gelukkig ging de 3de plek nog wel naar Jan. Het is juist hem meer dan gegund! Bas de Waal pakte een geweldige 2de plek, Joos 8 en Henk wist door een 12de plaats zelfs in punten gelijk te komen met Jan in het GGM klassement. Verder chapeau voor onze Legend Roderick die alle wedstrijden uit vaart en vóór een heleboel jonkies eindigt. Hij wordt totaal 3de bij de Legends, geweldig. Beste Nederlander in het eindklassement was Bas de Waal met een 17de. Cees 20 en Joos 22 waarmee hij de beste Nederlandse Grand Master is door een hele constante serie neer te zetten. In de medalrace was het zeer spannend. Hij begon met Budzien op een eerste plaats en Michal Maier er één puntje achter. Alain des Beauvais leidt van start tot finish, Maier wordt 4 en Budzien 7. Maier wint dus voor de 6de keer te titel, zei het met heel wat meer moeite dan de voorgaande jaren.

    Al met al een evenement met veel gezichten. Dobberen, beuken, zwemmen, vreugde, balen. Alles zat erin. Maar ook heel veel gezelligheid en een goed georganiseerd evenement. We voelden ons allemaal heel erg welkom. Polen is mooier dan we konden vermoeden en je kan er nog lekker eten ook!

    Chris Frijdal

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.