2012 UK Masters (by Paul Douze)

Home Forums Verslagen 2012 UK Masters (by Paul Douze)

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #416
    Webmaster
    Keymaster

    Tijdens het weekend 29/30 september hebben Fred van Arkel en ik, in het kader van herintreding, samen met Henk de UK masters voor Finn & Contender meegezeild. Deze werden georganiseerd door de Mengeham Rythe SC aan de natuurlijke baai van Hayling Island, verval 4,5 meter en dus enorme stroming. De wedstrijden werden gehouden voor de kust en daar hadden we gelukkig weinig last van stroming, voor zover we tijd hadden om daar mee bezig te zijn. Wel zorgde de stroming ervoor dat je een bepaalde techniek moest beheersen om in en uit de baai te kunnen komen.
    Zaterdag was het nog relatief rustig, de gehele dag zon en 20 knopen wind uit het westen, de golven vielen mee, van 9 tot 5 op het water gezeten, uiteraard nog een keer omgeslagen, en behoorlijk gesloopt terug naar de haven gekeerd. Diezelfde avond was er op de parkeerplaats een soort minimarkt georganiseerd alwaar dhr. Howlett de boot, masten en zeilen van ene heer Ainslie probeerde te slijten, de volgende dag zeilde er opeens meerdere boten met een 3 of iets met 33 in het zeil. Na het heerlijke diner, omstreeks 22 uur, ben ik uitgeput in mijn tent neergestort.
    Zondag was de horrordag, Henk kreeg rugklachten en Fred is na de eerste wedstrijd naar de haven gevlucht. Het begon met 25 knopen uit het zuiden, de golven werden elk half uur groter en tegen het einde van de eerste wedstrijd waaide het volgens de insiders 30 knopen, er werd gewoon weer gestart voor de laatste wedstrijd.
    De 5de en laatste wedstrijd was overleven, bij de start lagen er al verschillende boten op hun kop. Golven als huizen, brekers in je boot, bijna op de spiegel voor de wind, en hopen dat er achter de volgende golf wat rust kwam, elke keer kiezen afvallen of opsturen, openingen zoeken tussen de golven, eraf met klapperend zeil en bij de gijpboeien de omgeslagen contenders ontwijken. Terwijl ik aan het overleven was, waren er gewoon nog mannen die het zeiltje onvertraagd bij de hand namen.
    Dit was een geweldige ervaring, we zochten wind en golven en hebben alles gekregen, dit is Finn zeilen!! De accommodatie, organisatie en sfeer waren fantastisch, een aanrader voor iedereen, ik ga dit zeker volgend jaar weer doen.

    Groet,
    NED 963

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.