2010 Kieler Woche (by Timo Hagoort)

Home Forums Verslagen 2010 Kieler Woche (by Timo Hagoort)

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #376
    Webmaster
    Keymaster

    Het grootste zeilevenement van Europa is weer voorbij. Althans, de Olympische week. De internationale (sociale) klassen zijn nu nog bezig. De kans is groot dat deze klassen wel een top week hebben: Op de Olympische week was het helaas na dag 1 op met de wind.

    De organisatie had dit jaar bedacht dat de Finn slechts 4 dagen zou varen, en daarom zouden we 3?! wedstrijden per dag moeten varen. Normaal gesproken varen we er altijd 2 per dag op worldcups, dus ik vond dit verrassend.

    Op de legendarische course Delta, de achterlijk verre baan bij de Kiel light, was het weer top op zaterdag. 15-20 knopen uit het Noordwesten zorgde voor een grote chop in de baai. Het was wel bizar koud en het regende de hele dag bijna. Na de eerste wedstrijd hoorde ik van John Bertrand, mijn coach voor de week dat we een fout hadden gemaakt: Het gehele veld had 3 lussen gevaren terwijl we er 2 moesten doen. De wedstrijd is uiteindelijk gewoon geldig bevonden, maar er waren 4 man die protest hadden ingediend. Deze mensen hebben de plaats gekregen waar ze lagen bij de tweede bovenboei ronding, omdat zij claimden naar de finish te zijn gevaren terwijl deze er nog niet in lag! Een discutabele beslissing…
    De gehele dag hadden we erg korte wedstrijden, een soort van sprint banen. De laatste wedstrijd spande de kroon, hij duurde slechts 24 minuten. Niet echt worldcup waardig. Erg jammer als je dan ook nog eens slecht start.
    Voor Peer Moberg een reden om een streep achter zijn Finn carrière te zetten.
    De dag erna hing er een bord op het startschip: “Sorry for our bumpy performance yesterday, we offer free beer to you tomorrow.”
    Dus het commité had zelf ook wel door dat ze verre van optimaal gepresteerd hadden.

    De volgende dag was de kou voorbij! We lagen geparkeerd bij de kern van een Hoge druk gebied. Een zeer slecht teken….de zon begon te schijnen en ik had een soort van deja-vu van vorig jaar: Toen hebben we in de hitte twee dagen moeten wachten, onder het genot van liters koffie en water. Dit jaar was helaas het niet anders. “Achtung Achtung startverschiebung”. Mijn oren doen nog pijn van de speakers. Als het in Kiel koud en kutweer is, is het het beste zeilweer! Als het warm is kan je het blijkbaar vergeten.

    Toen brak de laatste dag aan. Na weer een paar uur gewacht te hebben konden we de plas op, en wel op baan Hotel, dit is een baan die erg dicht bij de haven ligt, waar normaal gesproken de 49er vaart. Gigantische windshifts, heel licht weer en redelijk wat golven maakte het erg lastig. Roy en Hein konden hier goed mee over weg….ik had mijn dag niet.

    Een goede zaak dat we Nederland vertegenwoordigd hebben met 3 zeilers…Vorig jaar was ik hier nog alleen. We zijn wel voor 5 korte potjes naar Duitsland gereden…maar zoiets voorspel je nooit…waarschijnlijk is het volgend jaar een topevenement!!!

    Nu R&R en voorbereiding op Weymouth en de Gold Cup.
    Wie heeft er interesse in het zeilen van de Warnemunder Woche? Komen goede zeilers.

    Uitslagen op http://www.kielerwoche.com

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.