2010 Finnmasters – Split (by Stressfactor)

Home Forums Verslagen 2010 Finnmasters – Split (by Stressfactor)

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #375
    Webmaster
    Keymaster

    WK Finnmasters Split 2010

    Wat in het Engels kan, kan natuurlijk ook in het Nederlands.
    Op de woensdag voor het wk stapte Auke ( Ned 47) en de Stressman met de spruitjeslucht nog om hun heen, zonder 2 vrouwen maar met 2 boten in de auto op weg naar Split.
    Onderweg pikte ze aan bij het kersverse echtpaar Barends om gezamenlijk een hotelletje te pakken dicht bij de Oostenrijks grens.
    Met wat flessen wijn op tafel had Auke al snel de warme belangstelling van de hotel eigenaresse. Al gauw zat ze bij ons aan tafel en had Auke haar een fles Obstler afhandig gemaakt. Gewoon de sleutel 2x omdraaien en in het slot laten zitten, dan sluit je het probleem uit en ik had de volgende ochtend een zeer rustige bijrijder.

    Vrijdag/ Zaterdag,

    Bij de aankomst in Split bleek dat er op de haven vrij weinig veranderd was, de stad echter was mooier, vrolijker en beter verzorgd.
    Het is ongelooflijk om te zien hoe 150 finnzeilers 2 dagen lang in hun boot kunnen kijken zonder dat er wezenlijk iets veranderd is, om het over de meetlinten maar niet te hebben.
    Veldwerk was al verricht door Presidente van Gente, die ons op de wal naar een hoekje loodste waar nog een slipsteiger zou komen en zeer dicht bij de bar onder een palmboom.

    Zondag,

    Dan maar eerst de practice race in met die lui. Volgens mij lieten ze de boel gewoon gaan en kon iedereen zijn plekje in het veld gaan zoeken.
    De Stressfactor kwam een bootje of 20 rond met op een bootje of tien daarachter Bas de Waal. Merkwaardig genoeg had de CeesScheurwatertrim een positieve invloed aan boord van de Ned 2, want die kwam als 7e over de finishlijn.
    Alle Nederlanders zagen inmiddels hoe het zat, ruim een kwartier voor de start wist iedereen hoe hij het kruisrak wilde varen met een 2/3 bft.

    Maandag,

    De eerste wedstrijddag bleek dit maar al te waar, wat acht jaar geleden gold was nu niet veranderd. Cees had van Timo gehoord ,,play the left side”, op de finish had hij er nog maar 2 achter zich. De tweede tip van Timo was wel goud waard, de snackbar Popeye werd door het hele Nederlandse team dagelijks goed bezocht.
    De uitslagen spreken voor zich, verrassend was de Ita 2 die knetterhard ging en ook rustig van de verkeerde kant voor het veld langs kon komen.

    Dinsdag,

    Weinig wind dus wachten tot de mededeling komt ,, to all competitors etc”
    Start van eerste groep 16.00 u en ook de 2e groep kwam weg.
    Bij de eerste ton ontmoet ik Fons rond de 20e plaats en zie Chris Frijdal een stukje voor ons ronden. Leuk hè, als je achterom kijkt… Ja Fons, we varen halve wind naar de outerloop, maar kijk eens wie er direct achter ons ligt. Oops, dat had Fons niet gezien en hij kijkt recht in de ogen van de Cze 1.
    Toen we downwind de outerloop in gingen riep Fons nog ,, volgens mij zijn we uitgelopen”.Echter bij de gate onder lag de Cze 1 toch een plekje voor ons.
    We waren lekker naar voren gevaren maar de wind werd steeds minder, dus kwam er een bootje langs met vlag N en konden 160 boten naar de haven gesleept worden. Jammer want we lagen er lekker bij.

    Woensdag,

    Fons slaat zich vaardig door de mastersvergadering, maar heeft na afloop veel minder Hongaarse vrienden dan voorheen.
    Wel gaan de handen omhoog voor,, Poeghellie” (Wales) voor 2012.
    De middag wedstrijd word uitgesteld, net als het eerste biertje is besteld en iedereen aan eten denkt gaat de speaker open.. to all competitors….
    Uit alle kelen en in alle talen hoorde je ,, ze zijn gek’’ , maar tjonge jonge wat hadden we een mooie avondwedstrijd.
    Een extra dimensie en dat je dan om 23.00 u pas aan tafel zit dat heb je er dan graag voor over.

    Donderdag,

    Daar waar we voor gewaarschuwd waren kwam op donderdag. In mijn angstdromen doemt het beeld van acht jaar geleden nog wel eens op.
    Harde wind en golven, leuk voor de rammers en hangers en het hoort wel bij een compleet kampioenschap.
    Buiten de haven wordt ik niet vrolijk en vaar halve wind achter het startschip aan. Ik zie wat Hollanders de haven weer in gaan, want ze zien het niet zitten.
    Het startschip verkast in ene naar een heel ander gebied, wat volgens mij niet als race gebied aangemerkt stond.
    Ik moet er voor de wind achteraan en het lukt, de wind nam iets af maar het zou nog een lange dag worden.
    De Stressman zit weer in de rode groep en moet weer als eerste weg in de baan met de outerloop. Stromen als een gek daar tussen die eilanden , dus welke kant op”? Paul Kamphorst start weer fenomenaal, maar gaat bakboord uit. Helemaal fout en komt 50 bij de boventon aan. Beter doen Cees en Bas het in mijn groep, zij knallen direct stuurboord uit en liggen bij de eerste boei vooraan in het veld.
    Voor de Ned 2 was het overleven, maar gek genoeg ging het aardig. Het tweede kruisrak lag dus verder naar bakboord was het een ander verhaal.. niemand wist het.
    Paul Kamphorst gaat weer naar links en vaart naar de stroomschaduw van een eiland. Ik zit daar een 150 m onder en er gebeuren rare dingen. Zwarte vlekken in het water en draaiingen van 30 graden en ook nog windzakken.. wat een toestand. Paul Kamphorst schijn nergens last van te hebben en pakt 40 boten en Cees en Bas handhaven zich voor in.
    De bovenboei van het 2e kruisrak was een crime, het stroomde daar als een gek. Ik zag wat boten voor me op de boei gaan, maar ze voeren gewoon door.
    De Ned 2 kwam daar nog aardig uit en rond een bootje of 10 ( waar waren al die anderen gebleven, je wist het niet) Na het ronden zit de stuurman al te denken aan de gijp die nog komen gaat. Ik vaar langs Ben Winters die aan zijn boot hangt, zwaar omhoog en mast recht naar beneden, neen, ik heb geen enkele behoeft om te zwaaien. Na een mislukte poging toch maar besloten om een stormrondje te maken en dat ging niet echt goed, dan maar 10 boten er langs, maar ik leef nog. Ach denk ik nog, dat zal aan het eind van de serie toch niet het verschil maken.

    Vrijdag,

    ,,One heat” stond er in het programma, maar dat ging helaas niet door en de heren hadden besloten 2 wedstrijden dicht bij de haven te varen en dus geen gold en silverfleet. Weer een flink windje en dus weer een andere baan met andere stroming. Aan de start hadden de meesten het idee om naar de kant te gaan. Dat leek te werken, maar niet te laag in de outerloop want dan lazer je er onderuit. Tjonge wat moeilijk allemaal. Cees snapt het wel en wordt 2e en Bas, Paul en Arwin weer rond de tien beide potten.
    De Ned 2 is het zat die laatste wedstrijd en komt ver boven de 40 aan bij de eerste ton. Ik zie allemaal fanatieke koppen die geen meter willen geven. Je pakt nog wat bootjes en hoopt op wonder, maar goed, er was nog geen aftrek. Al mijn tegenstanders ( ggm’s) zaten in de andere groep en vaar enigszins gerust naar de andere groep die nog moet finishen. Tot mijn grote schrik zie ik mijn tegenstanders helemaal voorop varen, weg was de illusie. Weer aan de wal is toch iedereen opgetogen, want hier kwamen we toch voor en de uitslag op het bord geeft aan hoe het zat, geen speld tussen te krijgen.
    Fons slaat zich uitermate vaardig door de prijsuitreiking heen, wat humor, een mooi podium en het is weer gedaan.

    De starts,

    Opvallend was dat er nauwelijks valse starts waren met 80 boten. Eigenlijk waren de meesten continue te laat, behalve bij de pin en bij het schip. Alle wedstrijden bij de start stroom tegen en je merkt het amper tot dat het schot valt. De eerste dagen zag je de Den 6 ruim 30 m voor het veld liggen bij de start en dat hield hij vol tot de laatste start. De Den 6 was nooit te vroeg en wat voel je jezelf een sukkel na de zoveelste slechte start.

    Den Ollanders

    11e Ned 29 Bas de Waal : Strak startend en puur op snelheid gevaren, toch moest hij ook het hoofd buigen voor een aantal mannen. Met name die Lars Hall en de Oostenrijker Gubi, waar halen ze het vandaan?
    18e Ned 27 Paul Kamphorst: Was bij kans nog scherper dan Bas bij de starts. Zeer aanvallend en geconcentreerd gevaren en dat wordt beloond.
    22e Ned Arwin Karssemeijer: Vond dat hij met de wedstrijden met minder wind iets te langzaam ging. Zijn slotoffensief met wind zet deze kanjer, maar ook eenzame randmeerder weer bij de eerste 25.
    27e Ned 2 Stressfactor: Negatief, de halve windse rakken. ( naar de outerloop en naar de finish) Grote sukkel ga met die loevers mee, dat weet je toch al 40 jaar en waarom doe je dat dan niet…..
    Positief , de voordewindse rakken. Leuk om je boot van de golfjes af te sturen en hem zijn weg te laten vinden. Heerlijk!
    37e Ned 50 Jan Zetsema. Jan was goed bezig met een paar top tien noteringen en je kan hem er goed bij hebben. Helaas net een aftrekker te veel.
    42 Ned 43 Chris Frijdal: Ging uitstekend en met name de laatste 4 wedstrijden met wind goed voorin meegevaren, dus die zien ze in de star niet meer terug.
    46 Ned 7 Cees Scheurwater :kreeg het zwaar voor zijn kiezen in het begin maar herstelde met wind weergaloos. Echt zonde van die ocs.
    54 Ned 66 Ewout Meijer: “Bang the wrong corner” in de eerste 2 wedstrijden, daarna één wedstrijd de oude Ewout en de laatste 4 wedstrijden te weinig gewicht, dus power en snelheid.
    62e Ned 88 Chiel Barends zat vaak goed in het begin, maar struikelde vaak in één van de vallen in de hindernisbaan en vond dan weer zijn plekje ergens rond de 30 en dan wordt je 62e in het totaal.
    64e Henk de Jager: wist al een maand van te voren welk zeil er omhoog ging bij de masters. Wij zagen dat zeil ook varen, zeer actief zelfs. Ook Henk raakte af en toe verstrikt in het tactisch zeilen naar de bovenboei.
    72e Ned 47 Auke Woerdeman : begon goed in de serie maar kon het gek genoeg met wind niet maken. Ook verloor Auke veel plaatsen met het herhaaldelijk aanzeilen van de bovenboei , het leek soms wel pesterij tegen onze vriend.
    99 Ned 748 El Presidente: was alleen bij de afgeschoten wedstrijd voorin te vinden, maar was toch dagelijks in een uitstekend humeur. Alleen bij het uit het water halen van de Finnen zag Fons onregelmatigheden en floepte er per abuis af en toe toch iets negatiefs uit.
    125 Ned 38 Olaf van Heusden: Heeft de Scheendijkse zorgen achter zich gelaten om te genieten van het zeilen. Dat ging leuk tot de wind toenam, maar gelukkig stond er voor Olaf na het zeilen altijd een rood wijntje voor hem klaar.
    136 Ned 93 Gelmus Peeters: nog niet allround in het masters circuit. Er zijn nog een hoop dingen die ik moet leren hoorde ik Gelmus zeggen. Dat geldt voor ons allemaal Gelmus.
    137 Ned 836 Bart Kraan: De enige Hollandse legend stond na dag één 2e, maar tijdens de avondwedstrijd wilde hij kennelijk net gaan eten en hield het op donderdag ook voor gezien.
    145 Ned 32 Peter Verhoef : Kon in het begin ook de juiste kant van het kruisrak niet vinden en liet de harde wind wedstrijden lopen. Hij had met José op 100 meter zijn kamp opgeslagen op het kamperveldje.
    160 Ned 51 Maarten Oberman: Split is geen Goes en een Devoti is geen Lemieux, dus alles was nieuw. Hij moest wat wedstrijden laten vallen en ging vrijdag al weg.
    166 Ned 48 Boudewijn Kortbeek: Ging zeilen als er geen wedstrijden waren en ook andersom. Samen met Maarten een dag eerder naar huis. Dat waren dure startjes.

    Resumé,

    De wedstrijden waren niet lang, maar zeer intensief. Het aanzeilen van de boventon super lastig omdat je de stroom pas zag als je vlak bij de boei was.
    De inzet van de Croaten was 110%, beter kon niet. De vier startlocaties zorgden er wel voor dat de plaatselijke zeilers enigszins in het voordeel waren, maar die CZE 1 die was een klasse beter.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.