2009 Open najaarswedstrijden Loosdrecht (by Stressfactor)

Home Forums Verslagen 2009 Open najaarswedstrijden Loosdrecht (by Stressfactor)

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #363
    Webmaster
    Keymaster

    Weer: wisselend bewolk, wind 3 tot 7 bft.

    Hoewel sinds 2 jaar deze wedstrijden uit de finnkalender zijn geschrapt, trekt deze serie toch een aardige inschrijving met meer dan honderd boten en er is een goed wedstrijdcomité.
    In de Finnklasse waren er 25 zeilers die aan de start verschenen om mee te dingen naar de titel clubkampioen. Een beetje Engels systeem, waarbij het eerste HWH lid de titel krijgt.
    Van de eerste wedstrijd kreeg uw verslaggever niet veel mee omdat hij te laat aan de start verscheen. Heel plezierig zwaaiden ze naar me als ik in het kruisrak zat en zij met z’n alle voor de wind langs voeren.
    Daarbij zag ik wel dat 3 boten zich los hadden gezeild van de rest en ( zag later op de uitslagen) ook in die volgorde finishten.
    1E Albert Kroon,2e Jan Jaap Lamme en derde Chiel Barends

    De 2e wedstrijd
    Was wat relaxter, want de wind zwakte wat af naar een drietje. Leuke wedstrijd met veel draaiingen. Wisselende posities met van de Brink, Riseeuw en de Stressfactor op kop. Uiteindelijk won Hennie vd Brink, die zo blij was dat hij volgens Oud Loosdrechts gebruik direct met een blad bier klaar stond.

    Bij de derde wedstrijd
    Werd de eerste boei door Christian Scheen gerond, die zo veel snelheid heeft dat hij daar nog even aan moet wennen. Hij voer sneller dan het mentale klassement toe liet en gelukkig vond Christian daarna weer zijn eigen plekje.
    Op kop was het weer pittig zeilen met Bas Proper, Jan Jaap Lamme, Albert Kroon en de NED 2 die knokten om de koppositie.
    De NED 2 draaide als 1e om de laatste boei, maar niet ver genoeg om de ruime windse krachtpatser Lamme er achter te houden. Albert Kroon haalde de mokkende Bas Proper nog even in en werd derde.
    Tijdens de lunch bleek dat er een aftrek was bij 4 wedstrijden. Dat betekende dat er nog vier kanshebbers waren, die slechts 2 punten uit elkaar stonden.

    Die gingen er toch nog maar even voor zitten in de vierde wedstrijd.
    Aanvankelijk leek de strijd te gaan tussen Albert Kroon en J.J. Lamme, maar in een lang laatste kruisrak kwam Leo Meijaard voorbij met in zijn kielzog Hennie vd Brink.
    Dat ging niet zoals Jan Jaap en Albert het bedacht hadden. Door een stuurfout van Leo Meijaard ronde Hennie vd Brink als eerste de laatste boei , met vlak daarachter Leo en een aardige voorsprong op Jan Jaap en Albert.
    Een kilometer of 3 ruime wind naar de finish, waarbij ineens de hel losbrak met windkracht 7 en er rare dingen gebeurden.
    Gevolg : eerste werd de Downwindmaster Lamme gevolgd door Hennie vd Brink en Albert Kroon.

    Enkele commentaren na de wedstrijd over het laatste rak:

    Auke Woerdeman : ik zag helemaal niets meer…
    J.J. Lamme :ik zag het al, ze gingen loeven, het is gedaan.
    Bas Proper : ¾ omgegaan, ik was helemaal de kluts kwijt.
    Christian Scheen: wat ging dat hard, geweldig
    Albert Kroon: Fantastisch, dit is het mooiste wat er is.
    Jack van Hellemond met de Boston Wahler en GPS: Jullie gingen 25 km per uur..

    Conclusie,, wat hebben we een gein gehad”

    Uitslagen op de site van HWH

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.