2009 Paasei Loosdrecht (by Paul Kamphorst)

Home Forums Verslagen 2009 Paasei Loosdrecht (by Paul Kamphorst)

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #351
    Webmaster
    Keymaster

    Roerig Paasei 2009

    51 deelnemers hadden zich opgemaakt voor een mooie drie dagen zeilen op Loosdrecht. Geen eitjes zoeken of lange Paasbrunch. Of alle verwachtingen zouden uitkomen?

    Zaterdag was de windvoorspelling ernstig teleurstellend en bleek nog waar ook. Heel weinig wind uit het zuiden. Na een uitstel dan toch maar naar de start gedobberd. Dat het comité geloof had in een toename van wind bleek en legde een lange baan uit. Voor het geval dat. Ik had nog geen hoogte gevonden met mijn zeil en dan heb je het weinig wind moeilijk, zeker als de lijn niet helemaal recht ligt. Na de startmaar een lange haal naar links en dat leek een tijdje goed uit te pakken. Helaas kreeg de rest van het veld ook weer wat wind. Richting boei 9 hadden de meeste nog de hoop dat het daar wel zou worden afgekort. Maar nee, men mocht gewoon door voor de mannen voorin het sein om goed om zicht heen te gaan kijken en zelf staan om een zuchtje wind te zoeken. Ik ben dat nooit gezien, het veld lag al veel te ver uit elkaar. Uit eindelijk heb ik gehoord dat de wedstrijd op enig moment is afgekort en zes collega’s binnen de twintig minuten de finish hebben doorkruist. Cees bleek ‘ king lemon’ door als zeven te finishen op 22 minuten. Knap dat je daar om blijft lachen na twee uur ploeteren. Deden we het nog niet eens zo slecht, bij de 470 wist slechts 1 deelnemer te finishen…
    Een tweede pot zat er wijselijk niet in. Er is wel gesproken over pompen, rollen, wrikken, roeien met de giek, maar niet over peddelen. Dat mag niet en een peddel is niet meer voorgeschreven.

    Zondag zag het er allemaal beter uit, met een bericht van een besnorde finn zeiler aan het comité over de prestaties van vorige dag aan het bord, gingen we het weer proberen. De natuur was ons gunstig gezind met een noordenwind kwam de start vlak voor de deur. Het doel was drie potten te gaan varen. De wind was iets beter dan gisteren maar het bleef weinig. Het eerste rak verliep nog best redelijk. Richting boei zeven hadden steeds meer mensen moeite stil te blijven zitten en zou die dag niet meer afnemen. Ergens in het midden van het veld had ik aanvankelijk het idee dat ik Kok ietsje achter mij kon laten. Voor zij die niet zo vaak op Hellevoetsluis komen, voorwaar niet slecht. In het tweede deel liep hij toch nog voorbij en kon hij veel meters richting te top goedmaken. Zelf zat ik in een treintje na richting boei 9, klein klepje omhoog, pakte lekker uit en hielp nog een plekkie of vijf goed te maken. Mannen die indruk maken zijn Pieter Risseeuw en Siebe Ekels. Pieter gaat als een kogel, heel goed. Siebe heeft echt de vaart in. Mooi om te zien dat Henny er weer bij is na een lange afwezigheid. Oh ja Wietze moest nog halverwege een oostelijke collega geheel in dialect uit te leggen wat hij verkeerd deed bij de start. Weitze je moet aan je naamvallen werken.

    De tweede start was dezelfde baan maar was ik vast van plan het effe wat beter te gaan doen. Tip van Cees en eens kijken bij Thierry, hielp mij enorm om de vaart er nog beter in te krijgen. Thierry was even van slag en ging wel heel vroeg in de wedstrijd rietzeilen. Het kruisrak was links wat beter, dan is het bij de bovenboei even knijpen. Gerko en ik kwamen over stuurboord, maar Wietze legde vast uit wat de prijs van gelcoat doet op de vrije markt. Parate kennis is altijd handig om te motiveren. Downwind werd het weer trekken, nu kreeg Casander training pompen in een wedstrijdsituatie. Rodrick wat wil je nog meer? Opnieuw wordt er afgekort bij boei 9.

    Voor de laatste start gaat het comité naar de vierde plas (?), Handig voor degene die een iets te mager lunchpakketje hadden meegenomen. Dan nog lekker even wachten in de wetenschap dat het te ver blijft om een boterham te gaan halen. Opnieuw wordt een vertrouwde lijn gelegd. De finnen laten zich opnieuw niet onbetuigd met meerdere generals. De laatste recall was mooi, eigenlijk individueel (duidelijk wie natuurlijk), maar ‘de man’ aan de knoppen drukte een vertrouwde twee keer. Dat maakte een general noodzakelijk. De goede start pakte heel goed uit, met dank aan Lacus die zijn klapje over bakboord nog even doorzette, waarvoor enkele Duitsers boven mij weer meeklapte. Mooi vrij en goed ruimte om er tussen uit te peren, met Ewout aan lij en Cees boven mij. Shit wat is zeilen dan gaaf zeg! Bas Proper had goede zin en trok het gaatje dicht. Met een lange hijs naar de bovenboei zag het er allemaal weer prima uit. Paniek, na de bovenboei als Karel bij de bovenboei vraagt bb of sb ronden. Dat helpt wel om het veld weer in elkaar te schuiven. In het ruime rak zie je toch wel wat mannen een paar honderd meter bij elkaar trekken. Als je dan vooraan ligt, ga toch meedoen. Ik laat me go@%# niet zomaar voorbij wapperen. Toch nog wat meer oefenen. Tweede kruisark tussen de eilandjes door naar 13, Wat had die Thierry net wat snelheid tekort begreep ik van Sander (op afstand) was het nu het wel of niet. De discussie was vermakelijk, het kruisrak minder omdat het een megaklap was waar eigenlijk alleen maar te verliezen was. Jan Jaap zakte een beetje terug, maar Bas Proper maakte wel meters goed. Tweede voordewindse rak naar 6 kwam Wietze langs geroeid; k*&, waar mis ik het? Karel nu alleen aan de leiding had opnieuw moeite met de kaart, met een protest werd de eerst plek ingeleverd.

    Maandag was de discussie helemaal los. Wietze had ingepakt en andere hielden het voor gezien of moesten gewoon Pasen vieren of de verstopte eitjes van Eerste Paasdag zoeken. Wel pompen of niet, we kwamen er niet helemaal uit. Het water op en klaar voor de laatste pot, nodig om in ieder geval een aftrek te krijgen en de serie een redelijk aanzien te geven. De start zorgde voor een snel verschil rechts op de lijn was even een windwak en zij lagen direct een tijdje geparkeerd. Waaronder Nanno en Sander. Ewout, Eric, Gert (eerste keer echt lekker bij deze serie), Siebe (weer goed), Cees en ik lagen er mooi bij en kwamen in die groep ook bij de bovenboei. Karel, Timo, Jan Jaap sloten in de lange reach aan. Tweede kruisrak naar 16 was smullen voor Eric (uiteindelijke 2) en Ewout (uiteindelijk 1), die liepen uit. Gert en Siebe leverde hier fors in. Zeker een draaiing naar de boei is tenenkrommend als je de onderste boot bent. Voor de wind bleek het niet pomp verdrag redelijk goed te werken. Toen Gert er naar vroeg, stopte hij ook. Het is dan wel een stuk langer begreep ik van sommige collega’s. Bas en Phillipe (mooi dat hij de tocht naar de noord weer had gemaakt) hadden het gat naar Gert en mij inmiddels behoorlijk gedicht. In het laatste kruisrak pakte Gert ze nog wel terug met een klap naar links. Ik liet me gek maken door Philippe, maar kon het nog wel volhouden tot de finish. Pim Schulp heeft zijn vuurdoop als nieuwkomer gehad en gaat een NED nummertje vragen, Pim een evenement om lekker in te komen.

    Dan het pompen, daar werd een eerste aanzet gedaan voor een constructieve discussie op het forum. Het is er één de Finnklasse waardig, veel ‘jij’ bakken, doorpolderen, zero-tolerance, moraalridders en buurmansgras, financiële doorkijkjes en wat al niet meer.

    Kijk snel en laat het je niet weerhouden om aan te vullen en nog belangrijker te gaan zeilen en naar het volgende evenement te gaan Hyeres voor de parttime (student, ambtenaar of gelijkwaardig) en de Finnale voor de andere pechvogels. Henk de Jager heeft mij al een belofte gedaan, kom dat zien of hij het waar maakt…

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.