Master's format

100% selachimorpha

Master's format

Postby 100% selachimorpha » 30 Jun 2011, 11:26

Punta Ala.. in twee woorden: fantastisch evenement. Daar kunnen we kort over zijn.

Echter: ik lees in het rapport van Fons over de aard van remarks en feed back. Daarin wordt genoemd dat er over de scoring en format van races geen opmerkingen zijn gemaakt. Zo wordt dit nu gebriefd in de wereld van de IFA.

Naast natuurlijk een groot aantal waarheden in dit verslag heb ik daarmee wel moeite: dit rijmt totaal niet met mijn beleving namelijk. Ik heb zo ontzettend veel mensen gehoord die het onbegrijpelijk vinden dat we in vier kleine vloten gestart zijn, die het zonde vinden om niet in een grote vloot te starten, die het onoverzichtelijk vinden hoe je er nou voor staat omdat driekwart van je tegenstanders ergens anders bezig is.

Ik ben benieuwd of we dit beeld helder naar boven kunnen krijgen of dat dit alleen in de emotie van de dag zat. Ook prima uiteraard. Maar zonder deze twee voor mij ver uiteenliggende belevingen bij elkaar te brengen word ik niets wijzer.. en vandaar deze posting.

please reply!

gr
cees
ned-7

100% selachimorpha

Re: Master's format

Postby 100% selachimorpha » 30 Jun 2011, 13:28

Even een terechte opmerking van Fons... de tekst waaruit ik een en ander lees was niet bedoeld als complete rapportage over de Masters in Punta Ala, maar het is een paragraafje met een korte impressie over de masters in de Rapportage Masters 2010 aan de IFA.

Kleine nuancering...

grc

paul

Postby paul » 05 Jul 2011, 06:53

mijn persoonlijke voorkeur is om in grote velden te starten.
als het kan in één veld (WK Master Murcia bijvoorbeeld).
Dat was en is altijd één van de belangrijke redenen om naar de master te gaan de afgelopen jaren.
Nederand draagt daar met een grote afvaardiging natuurlijk haar steentje actief aan bij, prima toch.

Paul

100% selachimorpha

Postby 100% selachimorpha » 08 Jul 2011, 14:10

wel.. de balans na 186 views is helder. Ondanks de vele sputterende stemmetjes op het strand van Punta Ala zijn er nu slechts twee personen die er iets van vinden... overduidelijk heb ik dat verkeerd begrepen en verkeer geïnterpreteerd. Dus Fons, in aanvulling op ons gesprek, er komt geen officieel voorstel mijnerzijds voor grotere vloten :-). I rest my case.

Op naar PWgwhgggghhhhlwelli oid en laten we van een inzamelfondsje een boot huren voor de former NED 25 zodat 'ie op een 10de plek afscheid kan nemen :-)

gr
Last edited by 100% selachimorpha on 09 Jul 2011, 06:10, edited 1 time in total.

Luuk

Postby Luuk » 08 Jul 2011, 20:20

ho ho Cees, niet te snek dit onderwerp afsluiten, was nog niet in de gelegenheid geweest.
Ik ben het volledig eens met het eerste stuk van cees, vind het erg jammer als we de kans hebben om eens in een groot veld te starten we toch in een boerenkool veld starten. Daarnaast en dat is nog belangrijker zijn de groepen niet gelijkwaardig te krijgen dus niet eerlijk. Je vaart ook niet tegen je directe tegenstander en moet op de kant maar afwachten wat er gebeurd is.

Ik zou graag zien 2 groepen die tegen elkaar varen, dus wel 4 groepen als het om meer dan 200 gaat, en dan na woensdag een gold en silver fleet opstellen. Bij velden tm 150 boten in 1 keer starten, zoals in punya ala ruimte zat en op de rechter baan genoeg lengte in het eerste kruisraket.

Er eindigen nu veel te veel mensen met gelijk aantal punten en dat vind ik niet wenselijk.
Hopen dat er in Engeland een ander format is.

Ik heb behoorlijk wat mensen horen zeggen dat ze deze opzet niets vonden, hou het item hoog op de Agenda

Gr. Luuk

Luuk

Postby Luuk » 08 Jul 2011, 20:30

En Cees met een officeel voorstel doe ik mee, en ook niet aan max. 5 wedstrijden beginnen, dan kunnen we het misschien in een weekend afwerken

Gr. Llukk

Chris Frijdal

Postby Chris Frijdal » 08 Jul 2011, 21:20

Ik was er helaas niet bij maar heb toch een mening. Eén van de leuke zaken van de masters zijn de grote velden. Dus een veld van 280 in 4 mootjes hakken vind ik echt zonde. 140 bootjes op de lijn moet kunnen zou ik zeggen. Volgend jaar zullen we geen last van teveel boten hebben maar in La Rochelle vast wel weer. Volgend jaar zullen we dit goed moeten doorspreken tijdens de masters. Dan is het geen actueel probleem en is de discussie makkelijker.

Ik denk ook dat de indeling van de vloten niet geloot moet worden maar ingedeeld moet worden in lijn met de ranglijst. Dus nr 1 in de eerste vloot, nr 2 in de 2de vloot, nr3 in de 1ste vloot, nr4 in de 2de vloot enz.

Laatste dag de eerste helft van de ranglijst in één vloot en de tweede helft in de andere vloot. Ik vind het niet zo sympatiek om het een gold en silver fleet te noemen!

Cees, rare in jezelf gekeerde opmerking dat de Nederlanders slecht gevaren hebben. Ik vind juist dat er een aantal erg goed gevaren hebben, en daar kunnen zij trots op zijn. Dat jouw trainingsarbeid niet heeft gebracht wat je had gehoopt is denk ik jouw persoonlijk falen. Externe attributie is denk ik niet de juiste term, gewooon faalangst lijkt mij. Minder trainen en meer relaxen is de beste manier, Kokkebok deed het je voor!

Chris

100% selachimorpha

Postby 100% selachimorpha » 09 Jul 2011, 06:08

Mooi... T leeft gelukkig meer dan ik was gaan geloven.

@Chris : jij en ik begrijpen elkaar niet denk ik... Volgende race die wij beiden doen, schenk ik jou een spaatje in en ga ik er op door vragen :-)

stressfactor

Postby stressfactor » 09 Jul 2011, 13:07

Mijne heren, grotere groepen leiden tot langere startprocedures, meer disqualificaties (bfd) en minder vrije banen, dan wel vrije wind. Het veld zal sneller uit elkaar getrokken worden.
De start wordt een stuk belangrijker, die Bfd's die maken mij niet blij.
Het is net wat je wil, helaas Cees / Luuk, ik kon me er,, wel'' in vinden.
Last edited by stressfactor on 09 Jul 2011, 18:40, edited 1 time in total.
Image

100% selachimorpha

Postby 100% selachimorpha » 09 Jul 2011, 17:17

@ Wouter,

jouw visie kan ik me ook wel in verplaatsen inderdaad.. zit wat in.. vond het evenement ook helemaal super op deze manier... en inderdaad net wat je wilt... een veld van 150 boten vind ik een enorme kick.. én.. een grotere kans om tegen iedereen te varen staat mij wel aan.. maar met finale indelingen kom je daar ook al dichter in de buurt.

En dan natuurlijk nog de discussie wanneer je wel en wanneer niet in 4 groepen verdeelt.. 4x60 of 2x120? 4x50 of 2x100...4x40 of 2x80...

Anyway.. we zitten nog niet aan de aantallen van een respresentatieve steekproef.. hoewel die voor een te behandelen voorstel niet relevant is natuurlijk... uiteindelijk beslist dan zo'n vergadering. Dus we hebben t nu in potentie over 2013 :-)

Return to “Discussie forum”