verslag Finnale 2018

Home Forums Verslagen verslag Finnale 2018

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #1394
    Tobias Kirschbaum
    Participant

    Finnale 2018.

    Vrijdag was het al weer zover. De Eerste Finn zeilers kwamen vrijdagmiddag al in Hoorn voor de Finnale van 2018. Als 1 van de eerste kwam onze Legend Roderick Casander aan. Hij zou namelijk die middag nog het water op gaan. Nadat hij zijn boot had opgetuigd en hij op het terras van de haven was gaan zitten besloot hij met een witte wijn in zijn hand dat hij het zeilen liet zitten voor die dag. Later in de avond kwamen ook Hidde, Michel en Maxim aan. Met deze groep zijn we gezellig wezen eten in de Beiaard.

    Op zaterdag begon de dag voor mij erg vroeg als begeleider van al het verkeer dat aankwam met de auto. Dit verliep voor bijna iedereen goed en bijna alle zeilers waren op tijd.
    Om 8 uur in de ochtend kreeg ik van ene Heer van Straalen het bericht Tobi gooi er even een uur uitstel in, ik heb wat meer tijd nodig. Gelukkig voor Johan stond er nog geen wind en kreeg hij dat uurtje uitstel. Johan was dan ook de laatste die aankwam bij de startlijn.

    Op het water bleek het zeilen een grotere uitdaging dan het normaal al is. Kersverse wedstrijdleider Evgenia deed erg haar best maar meer dan 1 wedstrijd op zaterdag zat er niet in. Tijdens deze wedstrijd werd er veel ge ocht en ge aat door menigeen vanwege de volledige onvoorspelbare wind. We gingen bijvoorbeeld op Zuidoost weg terwijl de wind Noord had moeten zijn. De wedstrijd werd gewonnen door Arjan met in zijn spoor Jelte en herintreder Gerko Visser. Ondergetekende voelde al nattigheid met een 15e plaats.

    Gelukkig stond op de wal een Optimist vol met bier klaar voor alle deelnemers en het leed was hierdoor snel geleden. Na de borrel bleef een groot deel van het deelnemersveld eten op het Club gebouw van de WSV Hoorn. Na het eten was een klein deel van de deelnemers nog in de lokale kroeg te vinden met Roderick Casander op sleeptouw (of wat waarschijnlijker is andersom ) ze hebben deze Legend uiteindelijk tot half 3 in de kroeg gehouden maar ook alleen maar omdat de NED 69 vriendelijk doch dringend verzocht werd de kroeg te verlaten. Anders stonden ze er nu waarschijnlijk nog.

    Zondag in het kort

    De zondag kenmerkte zich door lang wachten na wedstrijd 1 die verrassend “verrassend vanwege zijn onvoorziene lichtweer kwaliteiten ” werd gewonnen door Ronald Ruiter die 3e werd, met in zijn kielzog Arjan Vos , achter Karel en Daan. Ik kon de finish van wedstrijd 1 live aanschouwen aangezien ik nog in het voorde windse rak lag en de lijn passeerde toen zij finishten. Helaas voor Daan en Karel (en ook voor Johan vdP en Rodrick) vonden zij hen nummer terug op het OCS bord. Extra jammer voor Daan die vanaf zijn net niet perfecte start een perfecte wedstrijd voer en vanaf start tot finish 1 lag. De vrouwelijke startschip bemanning, waaronder ook Daan zijn vriendin, kneep echter geen oogjes toe en was onverbiddelijk. Topfitte Karel keerde hierna vervroegd huiswaarts.

    Na 1,5 uur wachten door doldrums en gekke winddraaiingen begonnen we met een toenemende en stabieler wordende wind aan de laatste 2 wedstrijden van de zondag. Er zat tijdens deze 2 laatste wedstrijden een systeem in de shifts volgens Aukema die 2 x 1 werd. Ik heb het niet kunnen ontdekken, na een hoopvolle 3e plaats in de tweede wedstrijd was het de laatste pot weer volledig raadselachtig wat de wind ging doen in mijn geval en ik voelde de bui al hangen voor wat betreft de schrijfprijs.

    Wat verder opviel

    Normaal gesproken wil het nog wel eens helpen. Een avondje stappen en dan de volgende morgen een beetje onnozel voor je uit zitten staren in je boot en maar een beetje draaien op de vlaagjes, dit leidt verrassend vaak tot goede resultaten. verdacht veel zeilers die tot diep in de Hoornse zaterdagnacht aan de boemel waren geweest hielden het echter na 1 wedstrijd al voor gezien, louter vanwege tegenvallende resultaten ? Het adagium ‘s nachts een kerel overdag een kerel werd slechts door een weinige gebezigd waaronder de eerder genoemde Rodrick.

    De prijzen

    Rodrick, die uiteindelijk de beste legend werd vlak voor Nick de Jong. Nanne Boot werd beste Grand Grand master verrassend voor Chris Frijdal die in dit kader nog geen podium gemist heeft dit jaar. Ook al boven de 50 Peter Aukema werd beste grandmaster, Cees hikeman van Rees beste Senior en Hidde Veeman beste Junior

    De top 3 bestond uiteindelijk uit louter fitte mannen die allen na een paar alcoholvrije biertjes tijdens de zaterdagmiddagborrel huiswaarts waren gekeerd. Ronald 3e en Peter 2e onder aanvoering van Arjen Vos die weer een topserie neer heeft gezet.

    Al met al een geslaagd evenement.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.