Licht weer zeilen (door Wouter Molenaar)

Redactionele Artikelen
Webmaster
Site Admin
Posts: 106
Joined: 16 Mar 2011, 20:49

Licht weer zeilen (door Wouter Molenaar)

Postby Webmaster » 30 Jan 2015, 10:52

Image

Lichtweer op de plas
Er is niets zo frustrerend als zeilen met super lichtweer, zo denken de meeste zeilers. Maarrr, als je er mee overweg kunt, wordt het ook leuk en kan je ook daar van genieten.

De regel 42
Bij weinig tot geen wind. Een zeilboot mag alleen wind en water gebruiken om snelheid te vermeerderen, te behouden of te verminderen. De zeilen, de giek en het roer mogen alleen gebruikt worden mogen alleen gebruikt worden voor het juist trimmen van de boot. Het anders bewegen van de zeilen, giek, roer en het lichaam is VERBODEN!

Bij één tot vijf knopen wind is deze regel altijd van toepassing. Dus een lichte beweging van het hoofd nek of bovenlichaam = een gele vlag. Er wordt door de judge’s gekeken naar het lichaam en het topje van de mast, zien ze daar een herhalende beweging dan is het raak. Twee of drie keer in een minuut je zeil vertrimmen, herhaaldelijk gijpen of overstag gaan….je bent in overtreding.
Kom je sneller uit een overstag dan dat je er in gaat = is ook een gele jongen. De meesten spelen daarna de vermoorde onschuld, in het achterhoofd weten ze wel beter. Ga niet in een ellenlang discussie, ik hoor het vaak. Niet leuk voor de Judge en je haalt je zelf ook omlaag.

Algemeen
Eigenlijk benaderen de meeste zeilers lichtweer hetzelfde als bijvoorbeeld 6-8 knopen wind en daar gaat het meestal fout. Ook zeggen veel zeilers dat ze er geen gevoel bij hebben en gooien vaak voortijdig de handdoek in de ring. “Ik ga naar huis, het wordt toch niets meer”, is een veelgehoorde uitspraak. Topzeilers die “moeten” scoren voor deelname aan EK, WK of Olympische spelen moeten ongewild ook deze discipline onder de knie krijgen. En hoe gek het ook mag klinken, ik denk als je de eerst tien zeilers op de wereldranglijst vier lichtweer wedstrijden op de Boerenkool cup laat varen, ze gewoon 1 t/m 10 worden. Het is dus gewoon te leren.

Image

Starten
Met heel weinig wind is ook duidelijk een vak apart. Vaar voor de start wat rond om patronen te ontwaren of kijk waar wind komt en gaat. Vaak zal je zien dat het na de start ook nog van toepassing is. Besluit voor de start al waar je naar toe wilt; naar de kant waar je de meeste druk verwacht. Time een keer voor de start een afstand naar de lijn of naar de pin en time in hoeveel seconden je bijvoorbeeld 25 meter aflegt.
Full speed over de startlijn op het schot is veel belangrijker dan de plek op de lijn. Het geeft je gelegenheid om je uitsluitend op snelheid te concentreren en het plan uit te voeren. Wil je dus stuurboord uit dan moet je niet bij de pin gaan starten. Ook niet als het gunstig is, je zet jezelf daarmee vast en het plan is naar de knoppen. Heb je de timing niet goed gedaan, dan is het zaak zo snel mogelijk een gaatje te vinden en de stuurboordslag in te gaan. Ook bij weinig wind is vrij varen cruciaal.

Image
concentratie bij Neeleman & van Muyden

Na de Start
Is nog steeds snelheid alles, veel belangrijker dan goede slagen maken. Probeer goed vooruit te kijken en onderzoek alle indicatoren. Lees het water met rookpluim, wolken, vlaggen, etc. Zelf kijk ik graag naar zeilstanden van jachten die verder op aan het toerzeilen zijn. Het mooiste is om van windbaan naar windbaan te varen. Het fijne van weinig wind in het kruisrak is dat de nieuwe wind altijd het eerst bij de koplopers aan komt, die als het ware nog verder naar voren getrokken worden. Lig je achteraan dan zie je ze de wind oppakken, daar kan je ruim van te voren alvast op anticiperen en dan haal je mogelijk nog wat boten in.
De trim van de Ned 2 is hetzelfde als met 6-8 knopen wind. Ik vaar alleen met wat minder neerhouderspanning. Naarmate er meer wind komt gaat er meer spanning op. Soms zie ik mensen met een bolle zak achter de mast, dit vermindert volgens mij de voorwaartse druk. Wat je ook vaak ziet, is het zeil helemaal vlak; ik heb zo mijn bedenkingen. Weet je zeker dat er weinig heel wind blijft, dan kan de mast achterover getrimd worden. De positie van de bemanning is cruciaal. De boot moet iets naar lij hellen en bij heel weinig wind moet het nat oppervlak nog kleiner gemaakt worden en de spiegel zo hoog mogelijk boven het water. Komt er een zuchtje/ vlaagje, vier direct de grootschoot. Vang het vlaagje subtiel op en laat het zeil zijn werk doen. Door de grootschoot te vieren zet je de wind direct om in voorwaartse snelheid. Geen enkele roerbeweging. Eigenlijk moet de tegendruk van de stuurman ook niet voelbaar zijn, zodat door de boot maximaal snelheid opgepakt wordt.
Blijft het windje even staan, dan kan er langzaam hoogte gepakt worden. Er komt vanzelf een betere VMG (velocity made good) en kan de schoot iets aan.
Valt de wind weer weg dan zit er niets anders op dan de opgepikte snelheid zo lang mogelijk mee te nemen. Dat betekent weer geen roer, geen bewegingen etc. Wil je overstag doe dat dan in een vlaagje, want dat is in een windstilte niet te doen. (illegale praktijken daar gelaten). Bij de overstag, geen duw tegen het roer, maar smooth dus laat het roer met de rolltack zoveel mogelijk zelf het werk doen. De rolltack zelf voer ik voor 70/80 % uit, dus ik blijf lang in de nieuwe lijpositie hangen. Daarna begint het spel opnieuw, het is om gestoord van te worden. Is er geen wind dan geld het volgende oude advies. Zelfs voor of in een blakte: vaar daarheen waarvan je verwacht dat de wind vandaan zal gaan komen. Bij gewoon lichte wind volg je informatie opgedaan voor en tijdens de wedstrijd in combinatie van de verwachting van de windguru.
Vaak zit bij lichtweer de wind aan de zijkanten / buitenkanten van de kruisrakken.

Image

Voor de wind
Heb je nog niet genoeg van alle ellende dan kan je daarna nog een keer ruime wind of voor de wind gaan varen. Vat voor dat je de boei rondt nog even alle kennis die je in het kruisrak verzameld hebt samen, kijk vlak voor de boei nog een keer 100 m of meer vooruit en baseer daar je voor de windse strategie op.
Met lichte wind is dit het meest miserabele rak, veelal omdat (als er reglementair niet gepompt wordt) de voorste boten vrijwel altijd verliezen omdat de wind nu één keer van achteren komt. Achterom blijven kijken is dus het devies. Verder moet er een nog ongemakkelijker houding aangenomen worden dan in het kruisrak omdat het zwaard omhoog is. Ooit las ik eens: Als je met heel weinig wind comfortabel zit, dan zit je verkeerd. Voor de wind met heel weinig wind is pijn lijden. Met de Boerenkoolcup liep de NED 60 ongeveer 40 m bij de NED 2 vandaan omdat die zo nodig wat moest gaan verzitten en wat aan de schoot of trimlijnen moest rommelen. Stom natuurlijk want de NED 60 was heel smooth en sneaky stil blijven zitten en had de gang behouden. Bij de Finn wordt de boot voor de wind zowel naar lij als naar loef gevaren als het nat oppervlak maar zo klein mogelijk is. Hoe meer de richting halve wind draait gaat de voorkeur uit naar lij hangen bij weinig wind. Dit heb ik opgepikt van Michael Maier die zo een keer onder mij door kwam rommelen. Op open water wil over de gijp wel eens voordeel geven om met de golven mee te lopen. Hoewel voor de wind van boei tot boei (rumpline) de kortste route is, is dit zelden de snelste. Het dilemma voor de wind is: veel achterom kijken en wat snelheid verliezen of puur concentreren om de cadans en de snelheid vast te houden. Heb je een vlaagje en komt er een acceleratie, houdt vast en desnoods over de gijp en zeker niet oploeven. Het blije moment vieren met het opsteken van een sigaretje heb ik inmiddels afgeleerd.

Image

Dit alles is maar een klein stukje van het enorme scala van het lichtweer specialisme, dat zoveel Finnzeilers haten. De lol, die ondergetekende heeft met dit weer is dat je veel lui ziet afhaken omdat ze de concentratie niet meer op kunnen brengen. Het is dus gewoon een mentale kwestie en juist voor een fysieke boot als de Finn een crime. Daar ben je geen Finn voor gaan zeilen.

Lichtweer zeilen is dus geduld, heel veel...... dat is het verhaal.

Wouter Molenaar
NED 2



Image
Soms is dit het beste...

100% selachimorpha
Posts: 145
Joined: 20 Mar 2011, 17:43

Re: Licht weer zeilen (door Wouter Molenaar)

Postby 100% selachimorpha » 06 Feb 2015, 16:29

eindelijk weer eens leven in het redactioneel forum.. weliswaar over 'geen wind'. maar toch :-)


Return to “Redactionele Artikelen”



Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest