Page 1 of 1

Finnmasters 2010 Split deel 1 (by Stressfactor)

Posted: 17 Mar 2011, 21:47
by Webmaster
WK Finnmasters Split 2010


Wat in het Engels kan, kan natuurlijk ook in het Nederlands.
Op de woensdag voor het wk stapte Auke ( Ned 47) en de Stressman met de spruitjeslucht nog om hun heen, zonder 2 vrouwen maar met 2 boten in de auto op weg naar Split.
Onderweg pikte ze aan bij het kersverse echtpaar Barends om gezamenlijk een hotelletje te pakken dicht bij de Oostenrijks grens.
Met wat flessen wijn op tafel had Auke al snel de warme belangstelling van de hotel eigenaresse. Al gauw zat ze bij ons aan tafel en had Auke haar een fles Obstler afhandig gemaakt. Gewoon de sleutel 2x omdraaien en in het slot laten zitten, dan sluit je het probleem uit en ik had de volgende ochtend een zeer rustige bijrijder.

Vrijdag/ Zaterdag,

Bij de aankomst in Split bleek dat er op de haven vrij weinig veranderd was, de stad echter was mooier, vrolijker en beter verzorgd.
Het is ongelooflijk om te zien hoe 150 finnzeilers 2 dagen lang in hun boot kunnen kijken zonder dat er wezenlijk iets veranderd is, om het over de meetlinten maar niet te hebben.
Veldwerk was al verricht door Presidente van Gente, die ons op de wal naar een hoekje loodste waar nog een slipsteiger zou komen en zeer dicht bij de bar onder een palmboom.

Zondag,

Dan maar eerst de practice race in met die lui. Volgens mij lieten ze de boel gewoon gaan en kon iedereen zijn plekje in het veld gaan zoeken.
De Stressfactor kwam een bootje of 20 rond met op een bootje of tien daarachter Bas de Waal. Merkwaardig genoeg had de CeesScheurwatertrim een positieve invloed aan boord van de Ned 2, want die kwam als 7e over de finishlijn.
Alle Nederlanders zagen inmiddels hoe het zat, ruim een kwartier voor de start wist iedereen hoe hij het kruisrak wilde varen met een 2/3 bft.

Maandag,

De eerste wedstrijddag bleek dit maar al te waar, wat acht jaar geleden gold was nu niet veranderd. Cees had van Timo gehoord ,,play the left side”, op de finish had hij er nog maar 2 achter zich. De tweede tip van Timo was wel goud waard, de snackbar Popeye werd door het hele Nederlandse team dagelijks goed bezocht.
De uitslagen spreken voor zich, verrassend was de Ita 2 die knetterhard ging en ook rustig van de verkeerde kant voor het veld langs kon komen.

Dinsdag,

Weinig wind dus wachten tot de mededeling komt ,, to all competitors etc”
Start van eerste groep 16.00 u en ook de 2e groep kwam weg.
Bij de eerste ton ontmoet ik Fons rond de 20e plaats en zie Chris Frijdal een stukje voor ons ronden. Leuk hè, als je achterom kijkt… Ja Fons, we varen halve wind naar de outerloop, maar kijk eens wie er direct achter ons ligt. Oops, dat had Fons niet gezien en hij kijkt recht in de ogen van de Cze 1.
Toen we downwind de outerloop in gingen riep Fons nog ,, volgens mij zijn we uitgelopen”.Echter bij de gate onder lag de Cze 1 toch een plekje voor ons.
We waren lekker naar voren gevaren maar de wind werd steeds minder, dus kwam er een bootje langs met vlag N en konden 160 boten naar de haven gesleept worden. Jammer want we lagen er lekker bij.

Woensdag,

Fons slaat zich vaardig door de mastersvergadering, maar heeft na afloop veel minder Hongaarse vrienden dan voorheen.
Wel gaan de handen omhoog voor,, Poeghellie” (Wales) voor 2012.
De middag wedstrijd word uitgesteld, net als het eerste biertje is besteld en iedereen aan eten denkt gaat de speaker open.. to all competitors….
Uit alle kelen en in alle talen hoorde je ,, ze zijn gek’’ , maar tjonge jonge wat hadden we een mooie avondwedstrijd.
Een extra dimensie en dat je dan om 23.00 u pas aan tafel zit dat heb je er dan graag voor over.

Donderdag,

Daar waar we voor gewaarschuwd waren kwam op donderdag. In mijn angstdromen doemt het beeld van acht jaar geleden nog wel eens op.
Harde wind en golven, leuk voor de rammers en hangers en het hoort wel bij een compleet kampioenschap.
Buiten de haven wordt ik niet vrolijk en vaar halve wind achter het startschip aan. Ik zie wat Hollanders de haven weer in gaan, want ze zien het niet zitten.
Het startschip verkast in ene naar een heel ander gebied, wat volgens mij niet als race gebied aangemerkt stond.
Ik moet er voor de wind achteraan en het lukt, de wind nam iets af maar het zou nog een lange dag worden.
De Stressman zit weer in de rode groep en moet weer als eerste weg in de baan met de outerloop. Stromen als een gek daar tussen die eilanden , dus welke kant op”? Paul Kamphorst start weer fenomenaal, maar gaat bakboord uit. Helemaal fout en komt 50 bij de boventon aan. Beter doen Cees en Bas het in mijn groep, zij knallen direct stuurboord uit en liggen bij de eerste boei vooraan in het veld.
Voor de Ned 2 was het overleven, maar gek genoeg ging het aardig. Het tweede kruisrak lag dus verder naar bakboord was het een ander verhaal.. niemand wist het.
Paul Kamphorst gaat weer naar links en vaart naar de stroomschaduw van een eiland. Ik zit daar een 150 m onder en er gebeuren rare dingen. Zwarte vlekken in het water en draaiingen van 30 graden en ook nog windzakken.. wat een toestand. Paul Kamphorst schijn nergens last van te hebben en pakt 40 boten en Cees en Bas handhaven zich voor in.
De bovenboei van het 2e kruisrak was een crime, het stroomde daar als een gek. Ik zag wat boten voor me op de boei gaan, maar ze voeren gewoon door.
De Ned 2 kwam daar nog aardig uit en rond een bootje of 10 ( waar waren al die anderen gebleven, je wist het niet) Na het ronden zit de stuurman al te denken aan de gijp die nog komen gaat. Ik vaar langs Ben Winters die aan zijn boot hangt, zwaar omhoog en mast recht naar beneden, neen, ik heb geen enkele behoeft om te zwaaien. Na een mislukte poging toch maar besloten om een stormrondje te maken en dat ging niet echt goed, dan maar 10 boten er langs, maar ik leef nog. Ach denk ik nog, dat zal aan het eind van de serie toch niet het verschil maken.
Tussen de wedstrijd zit ik als een zoute haring mijn broodje op te eten, komt Karssemeijer