Boerenkoolcup 2012 deel 2

Jan Bart

Boerenkoolcup 2012 deel 2

Postby Jan Bart » 15 Oct 2012, 22:07

Ik was achtste geworden in race vier en aangezien ik nog geen fatsoenlijke aftrek had gescoord meende ik de laatste race wat meer risico bij te start te kunnen nemen en was van plan mij te mengen in het gevecht om de pin die wederom favoriet was. Maar dan moet je natuurlijk wel bij de les zijn en niet Thierry van Vierssen, die het kennelijk hoog tijd vond om deze ouwe nieuwkomer eens even op zijn plaats te zetten, de kans geven je als de eerste de beste marshmellow kort voor het startschot recht in de wind te parkeren. Dat hij me onderwijl feitelijk geen gelegenheid gaf vrij te blijven was een beetje jammer maar natuurlijk geen protest waard. “Als je geschoren wordt moet je stil zitten” zullen we maar zeggen. Of “Als je in de stront zit moet je niet piepen” zo werd Sander Willems middels een langdradig verhaal omtrent een kuikentje, een koeienvlaai, een pater en een vos ooit gedoceerd door een legendarische oude verbondstrainer waarvan de naam me even is ontschoten. Voor info over de moraal van dit verhaal kan men desgewenst contact opnemen met Sander.
Bob Heineke won de pin, op de voet gevolgd door Thierry, en ondergetekende werd dus, met dank aan Thierry, snakkend naar wind in zijn zeil en ook maar de geringste vaart in z'n boot voorbijgezeild door zo’n beetje de complete rest van het veld onder aanvoering van Sander Willems. Dan maar de perfecte inhaalrace varen dacht ik, dus over stuurboord tientallen boten ducken en op zoek naar een gaatje en een ontsnappingsroute als naar een speld in een hooiberg. Zo’n inhaalrace heeft ook zo z’n charmes moet ik zeggen. Ten minste, als die een beetje wil lukken natuurlijk. En zowaar, ik kwam terug tot een voor mij zeer respectabele plek 12.
Bob Heineke ging er vol voor deze race en was heel goed op dreef maar zocht wellicht iets te zeer de grens op downwind en vergooide definitief zijn klassement door te chinezen en een tijdje te gaan zwemmen daarna.
Karel van Hellemond was na race vier al zeker van minimaal de tweede plaats overall en kon eerste worden door in race vijf te winnen. Timo moest alleen Karel daar nog vanaf zien te houden om te winnen en moet gedacht hebben “laat ik voor de zekerheid maar gewoon zelf dat paaltje varen” en deed dat overtuigend. Karel bleef wel goed bij maar werd in het gevecht om plaats twee op de valreep nipt verslagen door Sander die daardoor Nanno versloeg om de derde plaats overall. Bas de Waal werd overall knap vijfde en kaapte de hoofdprijs voor de Masters weg voor de neus van Luuk Kuijper die zesde werd.

Opvallend vind ik eigenlijk dat Loosdrecht zijn reputatie deze keer niet waarmaakte als zijnde een plas waarop je zomaar van “hero to zero” zeilt want kijk de uitslag er maar op na, het gros van de deelnemers voer een opmerkelijk constante serie. Zonder aftrek zou er ook niet veel aan de uitslag zijn veranderd.

De prijsuitreiking werd onder het genot van de nodige stukken rookworst van Sponsor Unox (waarvoor dank) kundig gepresenteerd door meneer de voorzitter Paul Kamphorst. Joos Bos kreeg weliswaar per abuis de Grand Master hoofdprijs in plaats van de hoger geklasseerde Chris Frijdal maar die fout werd kort daarna ontdekt en gecorrigeerd. Chris, bij deze alsnog gefeliciteerd. Dat je overall verslagen werd door Grand Grand Master Wouter Molenaar moet je maar gewoon vergeten;-) Ook Wouter vanaf deze plaats gefeliciteerd. Lang geleden leerde je me een aantal malen een lesje in de Valkenklasse en ik keek er al tijden naar uit mogelijk revanche te kunnen nemen. Dat dat gelukt is vind ik leuk maar ik denk dat het meer mijn weertje was dan het jouwe en ook het feit dat we hier anderhalf keer meer mochten kruisen dan voordewind varen was zeker in mijn voordeel dus ik blijf op mijn hoede en vol respect. Overigens, heren van het wedstrijdcomité, allereerst hartelijk dank voor de perfecte organisatie, maar zou het niet eerlijker zijn wanneer we evenveel zouden moeten kruisen als voordewind varen ? Er zal vast een goede reden zijn waarom we dat niet deden maar feit is wel dat het niet in het voordeel was van bijvoorbeeld de wat "minder gewichtigen” onder ons. Verder absoluut geen commentaar van mijn kant hoor. Ik heb genoten en graag tot volgend jaar!
Last edited by Jan Bart on 12 Sep 2013, 08:00, edited 4 times in total.

fonsvangent

Re: Boerenkoolcup 2012 deel 2 (door Jan Bart)

Postby fonsvangent » 16 Oct 2012, 21:17

Prachtig en zeer gedetailleerd verslag, Jan. Mijn complimenten.
Daar haal je zeker het Jaarboek mee.
Fons.

100% selachimorpha

Re: Boerenkoolcup 2012 deel 2 (door Jan Bart)

Postby 100% selachimorpha » 18 Oct 2012, 13:41

ja.. ik zie ook de ideale zeil(ende) redacteur voor me...

Return to “Verslagen”