Uit de hoge hoed- 18 machtigingen.

stressfactor

Uit de hoge hoed- 18 machtigingen.

Postby stressfactor » 22 Jan 2015, 14:28

Nog voor hij de voorzittershamer had overgenomen maakte Chris Frijdal al een statement.
Het oude bestuur had na de zoveelste deceptie het ONK Finn 2015 in Hoorn willen varen en had hier al enige stappen in ondernomen. Per abuis ging de ingezonden brief van Chris het world-wide-web op. Met enige tegenzin werd in stemming gebracht of de voorkeur van de leden naar Hoorn of Medemblik gewenst was. Van de ongeveer 65 leden wilden de meesten wel naar Hoorn. Chris stond op en had een pak van 18 machtigingen voor Medemblik bij zich. Consternatie bij velen. Willems en enkele anderen: ,, Wie zijn dat dan wel?" Eén naam wordt genoemd en de rest publiceren we nog wel. Leden die er ,,niet" zijn bepalen bij de 2e stemronde de keuze om weer naar Medemblik te gaan. Zo heeft ieder nadeel zijn voordeel. De eerste 19 deelnemers van het ONK Medemblik 2015 zijn bekend als de lijst gepubliceerd wordt. Ik ben benieuwd. En als ik dit van te voren geweten had, dan was er zeker een lobby voor WSV Hoorn gekomen. Verder was de beloofde borrel fantastisch gezellig, daar mankeerde helemaal niets aan. Jammer, dat we door het uitlopen van de vergadering vanwege het Medemblik/ Hoorn verhaal nogal laat begon. Volgend jaar weer daar zou ik voorstellen en tevens allemaal dit jaar een cursus doelmatig vergaderen volgen. Dan zijn we volgend jaar in een uurtje klaar en hebben we allemaal een leuke middag.
Last edited by stressfactor on 31 Jan 2015, 18:29, edited 2 times in total.
Image

JanZ NED50

Re: Uit de hoge hoed- 18 machtigingen.

Postby JanZ NED50 » 23 Jan 2015, 20:38

Wouter, democratie kan soms wat tijd vragen. En het is goed dat die tijd in de FCH vergadering genomen is. Ik lees altijd graag je smaakvolle verslagen, die ook op een leuke wijze hier en daar netjes een punt zetten. Ook nu, maar op 1 puntje is je verslag niet conform de stem uitslag. Je verslag geeft aan dat " de meeste aanwezige zeilers voor Hoorn waren".
Bij 65 aanwezigen zouden +/- 55 van de aanwezigen volgens jouw verslag voor het voorstel zijn. Met 18 gemachtigde stemmen heb je een totaal van 83 uitgebrachte stemmen. Wanneer er gestemd wordt en er dan 19 van de 84 tegen zijn, is het voorstel afgewezen. Maar daar het voorstel voor Medemblik is aangenomen bij meerderheid van stemmen, hebben in ieder geval 24 aanwezige leden (30% van de aanwezigen) in de vergadering ook tegen gestemd.
Waarom dit betoog? Omdat er niets uit de hoge hoed is gekomen, maar open communicatie heeft plaatsgevonden voor de FCH vergadering. Respect hiervoor voor onze secretaris! Ik kon helaas ( helaas jaarlijks ivm BOOT Duesseldorf) niet aanwezig zijn. Maar door de goede informatie vooraf kon ik wel mijn mening en stem (machtiging) als FCH lid meegeven. En dit hebben met mij dus nog 17 betrokken (en verhinderde) FCH leden gedaan.
Wouter, geen hoge hoed dus, maar gewoon democratie.
En, ook goed te horen dat het verder een gezellige nieuwjaarsmeeting is geworden. Per slot van rekening blijft Finnzeilen de mooie combi van het varen en er over l*llen!

lkuijper

Postby lkuijper » 24 Jan 2015, 11:11

Jan, wel of niet uit de hoge hoed, er zijn ook fatsoensnormen, bedenk wel dat het bestuur weloverwogen de beslissing voor Hoorn heeft genomen en afspraken met de organiserende vereniging heeft gemaakt.
Denk je even in dat als jij al voorbereidingen voor de Finnale hebt getroffen en dat wordt plots afgezegd, ik schaam me naar Hoorn toe als Finnzeiler dat wij onze afspraken niet nakomen, de motivatie daar om de Finn nog eens te ontvangen zal niet erg groot zijn.

Maar goed het is democratie, dus geen probleem. In de politiek is ronselen trouwens verboden, maar in de FCH mag dit, weten we voor de volgende vergadering.

Ondanks de wind niet genoeg en de golven mij persoonlijk niet hoog genoeg kunnen zijn, gaan we weer lekker op Medemblik afzien, hopen dat de Duitsers ook weer hersteld zijn en weer komen.

Tot ziens op de Finnale
(PS zal geen lobby beginnen om te verplaatsen naar Hoorn :P )
Luuk
Last edited by lkuijper on 25 Jan 2015, 10:45, edited 1 time in total.

JanZ NED50

Postby JanZ NED50 » 24 Jan 2015, 14:23

Luuk, helemaal mee eens dat gedane toezeggingen afzeggen niet fatsoenlijk is. Maar begrijp ik het dan verkeerd: de wedstrijdkalender wordt toch op de agenda gezet om te worden goedgekeurd? Als deze al vast staat, deel hem dan uit als mededeling: scheelt een boel tijd.
Breng je hem in stemming, zorg dan dat je rekening houdt met wijzigingen en maak geen vaste afspraken als je de lijst nog niet goedgekeurd hebt. (Weet me uit het verleden nog een aantal verschuivingen in de wedstrijdagenda te herinneren op de ALV).
Toch even over ronselen: weet niet waar je op doelt, en ik kan alleen voor mezelf spreken. Denk ook dat je hiermee collega FCH leden tekort doet. Ik heb naar aanleiding van de brief op het ONK en het voorstel van Chris, mijn mening gegeven. Kritiekpunten die ik had, zijn met goede argumenten weggenomen.
We hebben nog een heel seizoen om Dirk Meid met Ulli Breuer & friends weer warm te laten lopen voor het ONK.
Tot de Finnale!

Harold

Postby Harold » 24 Jan 2015, 17:49

Niet alleen in de politiek is ronselen (vergaren van volmachten), maar ook bij verenigingen (in de breedste zin des woords) bij wet verboden. Vanaf 2010 is hier via het BW regelgeving voor. Het komt er op neer dat bij verenigingen max 3 volmachten per deelnemer tijdens de vergadering ingebracht mogen worden. Dit ter info en voor wat het waard is….

Eddy Huisman NED55

Postby Eddy Huisman NED55 » 25 Jan 2015, 19:34

Indien het juist is dat de stemming op de FCH ALV onrechtmatig is geweest, kan het bestuur niets anders doen dan deze stemming ongeldig verklaren.
Het (oude) bestuur heeft besloten om de ONK in Hoorn te verzeilen en werd tijdens de ALV geconfronteerd met 18 machtigingen bij een enkel lid, wat later bleek dat dit niet volgens het Nederlands Burgerlijk Wetboek mag.
Vandaar dat het (nieuwe) bestuur zal sieren deze stemming alsnog ongeldig te verklaren.

Het bestuur kan een nieuwe (buitengewone) algemene ledenvergadering organiseren met als onderwerp ONK in Medemblik of Hoorn? Er zal dan een nieuwe stemming komen die dan wel aan de wettelijke normen zal voldoen.

Chris Frijdal

Postby Chris Frijdal » 25 Jan 2015, 21:30

Beste Finnzeilers,

Dat het besluit om het ONK in Medemblik te verzeilen veel stof heeft doen opwaaien en bovendien wordt omgeven met al dan niet correcte aannames is duidelijk. Op 12 februari is er een bestuursvergadering. Na deze vergadering zal er een duidelijke communicatie via de website plaatsvinden over dit onderwerp.

Chris

Chiel Barends

Postby Chiel Barends » 14 Feb 2015, 11:55

Nog geen witte rook ?? ;)

100% selachimorpha

habemus locus?

Postby 100% selachimorpha » 17 Feb 2015, 11:15

habemus locus?

Op de kalender staat al/nog steeds Medemblik. Wanneer krijgen we uitsluitsel? Die piekmomenten moeten goed gepland worden natuurlijk...

Ik hoor 't graag

Return to “Discussie forum”