Sopot (by Ronald Ruiter)

[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Webmaster
Site Admin
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Sopot (by Ronald Ruiter)

Postby Webmaster » 28 May 2014, 09:15

Tja, als niemand het zeker weet, dan moet iemand het maar proberen dus. Niet dat ik er zin in had, maar ik zou ook niet willen dat een ieders voorbereiding wordt gefrustreerd door stress over de tolwegen in Polen. Daarom afgelopen vrijdagmorgen maar in het wagentje gestapt, trailer van Tim geleend, bootje erin en op weg naar Sopot. Mijn navigatie had voor mij de pittoreske route: Berlin, Poznan, Gdansk bedacht en dat bleek een schot in de roos. Niet in de laatste plaats door de, door ongelukken veroorzaakte, files en omleidingen. Want zonder die mazzel had ik zeker een paar prachtige dorpjes gemist. Met name de wegomleiding in de wegomleiding zorgde voor een onvolprezen offroad ervaring, die er gewoon gratis bij kwam. Dat is nog eens mazzel!

Een groot nadeel is echter het rijden op de beruchte tolwegen. Die zijn breed, super strak en bijna leeg. Weer zoiets slechts dat de EU ons heeft aangedaan..... Dat zorgt ervoor dat je vanzelf wat harder gaat rijden. En dat is echt zonde. Zo mis je zoveel van de omgeving. Voor de kosten van in totaal ruim 100 PLN (25 euro) hoef je het niet te laten, maar voor het genot van de omgeving zou ik ze zeker vermijden. Tenslotte begint je vakantie al met de reis, toch?

Gelukkig zijn er ook behoorlijk wat niet te missen kilometers op de ideale S wegen (vergis je niet: die S heeft echt niets met snel te maken) En mocht je onverhoopt toch even te hard rijden, dat wordt er gelukkig door de in grote aantallen aanwezige flitspalen een actiefoto van je gemaakt. Dus mijn advies: neem er gewoon lekker de tijd voor. Het is de moeite waard.

Kortom, na 13,5 uur sturen kwam ik aan op de zeilclub. En dat maakte het echt de moeite waard. Ik werd verwelkomd door een drietal Finnzeilers, waaronder papa Kula en de gastvrijheid van hen en van de havenmeester met zijn herdershond was echt super. Ik kreeg een prachtige plek en we spraken af de volgende dag samen te gaan varen. Toch wel moe van de prachtige indrukken onderweg, heb ik toen maar mijn mandje opgezocht in het Mera Spa Hotel op letterlijk een steenworp van de club.

En voor wie daar nog meer hebben geboekt tijdens de Masters; het wordt wel heel verleidelijk om je boot helemaal niet uit te pakken en het hotelterrein de hele week niet te verlaten. Heerlijk eten, rooftop poolbar en top sauna’s met bijpassend publiek.

Zaterdagmorgen lekker ontbeten, mijn bootje klaargemaakt en strak om 10 uur het water op. 28 graden, 8 knopen wind en een omgeving die werkelijk tropisch aandeed. En wie denkt dat Loosdrecht windshifts heeft, die gaat nog wat beleven in Sopot. Als de wind uit het zuiden komt, dan is een shift van 60 graden heel normaal hoor. Ze zouden er wat eilanden neer moeten leggen, misschien dat dat helpt.

Om 15.00 werd de lucht donker en kregen we musicale ondersteuning van wat onweer. De wind draaide 180 graden naar het noorden. Eigenlijk draaide de wind niet eens, maar kwam hij gewoon ineens uit het noorden. En dat zorgde voor een daling van de gevoelstemperatuur van zo’n 15 graden. In 1 minuut van zuid 2bft naar noord 6 bft is toch een mooie ervaring. Het is alsof je in 1 minuut van Saint Tropez naar Reykjavik rijdt.

Wind uit het noorden en waarschijnlijk ook uit het oosten wordt sowieso een uitdaging. Als de wind harder is dan 4bft zou ik maar zoveel mogelijk reserve roertjes en schone onderbroeken meenemen. Ik begreep eigenlijk nooit het voordeel van een lifting rudder. Maar als je er eentje hebt: zeker meenemen! Voor eventuele toeschouwers is het (proberen) wegvaren en aankomen waarschijnlijk het hoogtepunt van de dag. Het is als bij Ome Ko in Muiden op het terras naar toeristen in de sluis kijken, gok ik. Kortom, bidden en hopen op wind uit het zuiden!

Gelukkig kwam ik met hulp van de gastvrije Poolse Masters soepel aan de wal. En als ik dan toch een serieuze opmerking mag maken: aan de mensen zal het niet liggen. De organisatie is er echt alles aan gelegen om er een topevenement van te maken en de Poolse Finnzeilers hebben de komende twee weken drie keer per week een coach op het water en het laatste weekend zelfs nog een oefenevenement. Kortom ze nemen het echt serieus. En gastvrijheid hoort daar zeker bij.

Zondag was er geen wind en dus een beetje gerommeld aan mijn bootje. En gelukkig doen ze daar precies hetzelfde als wij als we wachten op wind. Yep..... lekker bier drinken op het terras. Polen zijn net Nederlanders. Je voelt je er snel thuis.

Toen was het tijd om alles in te pakken, achter te laten en naar het vliegveld te rijden. En ik moet eerlijk bekennen: de vliegers hebben gelijk! Het vliegveld is ongeveer 15 minuten rijden van de club en je bent in strak anderhalf uur weer in Eindhoven.

Wat me verder nog te binnen schiet: verschillende mensen vroegen me om stroomtabellen, maar die krijg je niet van me. Want die hadden ze niet. Zoals de locals daar zeggen: there is no streaming water. En dan hebben ze het niet over de badkamer in het hotel. Oh ja en het zeewater smaakt helemaal niet zout. Ik zou niet weten wat je met die laatste informatie moet, maar vooruit dan maar.

Samenvattend: als je naar Sopot gaat, heb je mazzel. Het wordt een top evenement. En als je niet van plan bent te gaan, dan zou ik het alsnog overwegen. Anders ga je zeker wat missen.

Voor meer informatie verwijs ik graag naar de masters website, de plaatselijke VVV, het Riagg en de ANWB.

U bent gewaarschuwd

De kwartiermaker

fonsvangent

Re: Sopot (by Ronald Ruiter)

Postby fonsvangent » 28 May 2014, 15:52

Topverslag, Ronald.
Ik ben blij dat je bevestigt wat ik al 2 jaar (vanaf mijn functionele bezoek in 2012, waarbij voor Sopot gekozen werd) heb gezegd: een prima lokatie, met een comité dat er alles aan zal doen om er een mooi kampioenschap van te maken. Ik ben blij dat 38 Nederlanders besloten hebben om te gaan.
Ik zeil niet mee om een inmiddels bekende reden, maar kom maandagavond invliegen met mijn haremdames en zal jullie tot vrijdagmiddag aanmoedigen. Daarbij denk ik vooral ook aan morele steun ter hoogte van de bar.
Allemaal een goede reis, die niet meer mis kan gaan na de instructies hierboven van RonRon.
Rijd vooral veilig.
Fons.

Stevoorn

Re: Sopot (by Ronald Ruiter)

Postby Stevoorn » 29 May 2014, 11:33

Hoi Ronald, mooi verhaal als mis het onderwerp de "whatsapp groep" :-)! Maar goed ben blij dat wij ook gekozen hebben voor de Mera Spa, heerlijk vooral dat passende gezelschap maakt mij nieuwsgierig "whats happens Sopot stays in Sopot":-). Wij rijden niet in 1x door naar de eindbestemming maar Chiel B. heeft een mooie tussen locatie gespot "Landhaus Neu Gol. Saarow" Mocht een Finnzeiler een locatie voor de donderdagnacht zoeken dan weet je dat daar minimaal 5 Finnzeilers eten/drinken en oh ja slapen. Dat tot zover en tot in Sopot :-)

Return to “Discussie forum”