2015 Moscow International Regatta (by Tobias Kirschbaum)

Home Forums Verslagen 2015 Moscow International Regatta (by Tobias Kirschbaum)

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #546
    Webmaster
    Keymaster

    Verslag Moskou 2015-07-15

    Omdat ik als enige Nederlander naar Moskou ben gegaan maak ik er ook maar een groot en duidelijk verslag van zodat volgend jaar zo veel mogelijk zeilers mee komen!

    Dag 1. (training)
    Ik was om 10 uur op de haven om mijn boot uit te kiezen. Er staan er op het moment 140 op de Sailing School waarvan er op dat moment al 20 in gebruik waren. Een keuze uit 120 boten dus, ik kwam uit op een prachtige blauwe Finn uit 2004 die als ik naar de staat van de boot keek ook sinds het wk in Moskou niet meer is gebruikt.
    De mast. Weer een ruime keuze ik heb in het computer systeem mijn mast nummer ingevuld die ik thuis heb en wat bleek er was een mast met precies de zelfde nummers. Ik dacht ik doe eens anders en ik kies een mast die heel stijf is een buiging van 515 achterover en 368 opzij dat waren de nummers die ik wil met een max van 12 knopen wind!
    Dag 2. (training)
    dit keer rond 11 uur op de haven en het was 26 graden en ongeveer 5, 6 knopen wind. Ik doe mijn zeil omhoog en kijk weer het water op een grote spiegel in een minut tijd. Even wachten dan maar na ongeveer 20 minuten staat er weer wat wind dus snel het water op. Eenmaal daar die ik nog een Finn varen een 15 jarige Rus die met het lichte weer zijn Laser Radiaal omwisseld voor een Finn omdat dat toch de klasse is waar die uit gaat komen begint die maar vast vroeg met oefenen. Na wat handgebaren zijn we samen een upwind oefening aan het doen een mooi moment om wat lokale kennis te krijgen met de windshifts.

    Dag 3
    Vanwege gebrek aan wind Moskou in gegaan om wat vrienden te bezoeken.

    Dag 4 5 en 6 door een een buikgriep helaas 3 dagen in bed gelegen.

    Dag 1 van de wedstrijden.

    Start tijd 12 uur we zitten samen met de snipes op 1 baan.
    Het is ongeveer 15 minuten slepen naar de baan met weinig wind of als het aandewind is worden alle deelnemers naar de baan gesleept door commitee boten goede service dus!
    Eenmaal daar aangekomen staat er ongeveer 6 knopen wind met een max van 9 en op sommige plekken 2 knopen wind en windshifts van 20 graden.
    Race 1
    Eerste start is een genaral dat was voor mij wel fijn want dan kon ik even kijken wat je jongens waren die gekke dingen doen op de startlijn.
    Bij de 2de proging knal ik als eerste boot bij de pin weg helemaal mooi eerste shift naar links tack en meteen bij de eerste 5.
    Ik kwam als 4 bij de bovenboei en kwam er meteen achter dat ze hier grof varen. Als er geen ruimte is maken ze ruimte en als je niet schreeuwd krijg je niks.
    En ik lag meteen weer 5 ik had een mooie downwind en kon naar de 3de plek stijgen. Verder de race uitgevaren zonder te veel problemen.

    Race 2
    Ik kwam er achter dat ook hier een wedstrijdcommitee soms bedenkt dingen te veranderen. Ik vaar mijn wedstrijd en ineens zie ik iedereen finishen. Shit dacht ik. Wat blijkt een verandering in de baan die we varen van lange baan naar korte baan een 14 gevaren die wedstrijd. Jammer

    Race 3
    Was een rustige race na de start onstond er een kop groep van de eerste 4 die ongeveer 100 meter voor lagen op de nummer 5 helaas was ik de nummer van en de rest van het veld lag ongeveer 200 meter achter mij. Ik heb die race uitgevaren en kwam langzaam dichterbij maar het bleef een 5de plek.

    Race 4
    De race verliep moeizaam met 3 4 knopen wind en 40 graden shifts lag ik ongeveer rondt plek 10 bij de eerste boven boei plek 5 bij de onder boei. Toen iemand om het startship begon te schreeuwen en de jury mij vervolgens het hele aandewinsde rak aan het volgen was wist ik dat hier iets aan de hand was.
    Ik vaar verder onderhand met mijn schoot in de klem want ik vondt het verdacht zodra ik voorbij het startship vaar stapt deze mevrouw op de jury boot vaart vol gas naar mij toe en paf een gele vlag ik drij mijn rondjes en dien vervolgens een protest in wegens onsportief gedrag van de jury.
    Eenmaal aangekomen in de protest kamer blijkt deze mevrouw ook een jury lid te zijn. In het protest heb ik mijn gelijk gekregen dat ik deze vlag niet had moeten krijgen het 2de jury lid aan boord gaf toe dat ik de hele dag prima aan het varen was en niet aan het pompen buiten de regels het vrouwelijke jurylid een jury lid uit het matchraces (dit zegt al genoeg over haar) had dit alleen gezien een keuze gemaakt en het 2de jury lid heeft toegegeven dat hij het wel geloofde wat ze beweerde en er maar mee akkoord ging.
    In het protest dat ik heb gewonnen maar hellaas geen redress voor heb kunnen krijgen omdat dit niet mag volgens de regels heb ik wel een excuss gekregen van de jury en heb ik alles even er goed uit kunnen gooien hoe ik over ze dacht. En een voordeel voor volgend jaar beiden jury leden zullen nooit meer in Moskou komen want dit is niet de manier.

    Dag 2
    Weer 4 wedstrijden op het programa helaas wel met 28 knopen wind en regen.
    De races verliepen redelijk tot goed voor mij helaas had ik alleen mijn WB Classic bij mij en dit was met 28 knopen wat teveel van het goede.
    Met dit weer was Moskou een plek die ik nog nooit heb meegemaakt wind met vlak water en shifts van 40 graden met wind wakken waar je op je overloop zit tot ineens de volle 28 knopen. Nijkerk of Loosdrecht is er kinderspel bij en het bleek ook dat mijn tegenstanders er heel goed met overweg konden in de 4 races die dag was mijn beste plek een 2 en de slechtste een 8.

    Dag 3,
    De dag begon zonnig met een richting recht door de rivier heen met een redelijk stabiele wind. Dit wordt mijn dag dacht ik tijd om wat plekken omhoog te kruipen. Race 1 begon met 10 knopen wind en ik kom 3 bij de bovenboei halve wege het voordewindse rak komt er een regenbui over met ineens 20 knopen wind. Prima dacht ik met een stabiele wind kom ik wel bij die mannen er voorbij. Bij de de boven boei gaat de nummer 1 de boei om met wind ik onderhand op plek 2 vol met een kleine 10 meter achterstand maar ik heb net de pech wind weg voor mij en de nummer 3 en de nummer 1 vaart met 20 knopen lekker door naar de onder boei voordat hij daar gelukkig ook geparkeerd ligt.
    Ik vang weer wat wind en kom rustig zijn kant op helaas kwam de wind voor mij wat te laat en voor mijn tegenstander net optijd want hij 1 ik 2.
    Race 2 van de dag was een lichtweer race met 4 5 knopen wind afnemend. Mijn start ging niet helemaal volgens plan en ik kwam 8 bij de bovenboei na hard werken heb ik mijzelf weer naar de 5de plek bij de volgende bovenboei weten te werken. Dit gaf ik voorde wind helaas allemaal weer weg door niet op te letten en eindig ik 8 die race.

    Dag 4
    Ongeveer 14 knopen wind recht door de plas heen met shifts van 15 graden.
    Helaas kwam de buikgriep een beetje terug en voelde ik mijzelf niet helemaal top maarja je bent geen Finn zeilers als je niet een beetje doorbijt.

    Race 1 ging goed ik kwam 5 bij de bovenboei en door hard te pompen lig ik 2 bij de onderboei zelfs de Rus in de Fantastica voorbij! Je jacht op de nummers 1 is geopend dacht ik.
    Bij de laatste downwind voelde ik dacht mijn krachten aan het afnemen waren ik raakte vermoeid en licht duizelig.
    Race 2.
    Een slechte start met een 8 bij de boven boei downwind haal ik 4 boten in en lig ik 4de met de nummers 1 2 en 3 op ongeveer 50 meter voorsprong heb ik wat werk te doen. Aandewind weet ik het te verkleinen naar ongeveer 20 meter downwind begin ik goed aan de slag te gaan de wind is onderhand afgenomen naar 10 knopen wind. Ik begin te jagen en kom steeds dichterbij maar ik begon mijzelf ook steeds lichter te voelen in mijn hoofd op een bepaald moment ben ik mijn bewustzijn verloren en omgegaan ik ben na wat bleek een paar minuten onder mijn boot in het water wakker geworden. Dit was dan ook het teken dat ik klaar was voor de dag.
    Nadat ik naar de kant ben gebracht heeft de doktor die dag en nacht aanwezig is op de Sailing school even een kleine controle gedaan wat bleek door mijn buikgriep was mijn bloeddruk heel hoog en op een gegeven moment samen met hard werken op een downwind was het genoeg.
    Op advies van de doktor laat ik de laatste dag voor wat het is maar ga ik wel met een goed gevoel naar huis dat ik een goede training heb gehad voor zeilen met grote shifts.

    Conclusie Moskou,
    Een geweldige stad om te zijn met heel uitdagend water. Er liggen genoeg boten en masten op de Sailing School ik nodig iedereen dan ook uit om volgend jaar met mij mee te gaan want ik ga zeker weer!

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.