2014 Steinhude (by Paul Kamphorst)

Home Forums Verslagen 2014 Steinhude (by Paul Kamphorst)

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #520
    Webmaster
    Keymaster

    Steinhude regatta 2-4 mei

    Blijft een vast evenement op de wedstrijdkalender op de FCH site. Dit jaar een ruime vertegenwoordiging uit Nederland: Karel, Nanno, Bas, Cees, Luuk, Bart, Chris, Stefan, Hein, Maarten, Erik en ik. 12 mannen om het onze oosterburen moeilijk te maken, dat waren we vast van plan.

    Vrijdag met 95 inschrijvingen ziet het er gaaf uit, dat zijn weer startvelden waar we allemaal voor komen! Eerste wedstrijd komen naar derde start netjes weg met een redelijk windje, beetje hangen en de draaiingen niet te groot. Downwind is er wel wat te halen uit de linkerkant van het veld, daar loop ik wat collega’s voorbij, 2e kruisrak was het rechts te verdienen met name het laatste stuk naar de bovenboei lukt het aansluiting te krijgen met de top 10. Tweede downwind is de pompvlag eruit en vaart de jury mee, dan wordt in het volgende kruisrak afgekort bij de bovenboei. Zelf ben ik met 6 net voor Karel (7) en Stefan (12).

    Tweede pot wordt heel bijzonder, paar seconden voor de start hoekt de wind naar links. Zelf zit ik halverwege de lijn en ga bijna gelijk met Nanno op het schot overstag, daarmee lig ik al op layline. Beetje bizar, want dan heeft de groep richting de pin de boei al zwaar overzeild en bij het startschip zijn ze al gezien. ‘Pas als wordt afgeschoten is het afgebroken’ houd ik mezelf voor. Dat gebeurt niet, Nanno 1 bij bovenboei en ik 2. Nanno weet die plek vast te houden en haalt de ‘hiep, hiep, vor den zieger’ binnen. Niks op af te dingen. Karel werkt zich goed naar voren in de volgende rakken en wordt 3, in het laatste kruisrak laat ik toch een wat plekken schieten en eindig 7. Tijdens het eten ’s avonds biedt de wedstrijdleider zijn excuus aan voor deze wedstrijd, toch een goed gebaar. Met een goede hap eten und frei Bier sluiten we de avond af.

    Zoals het Steinhude betaamt is er altijd een dag waarbij het allemaal niet zo makkelijk gaat met de wind. Dit jaar was dat zaterdag, ondanks verwoede pogingen van het comite om er wat van te maken. Ook het tot tweemaal toe naar buiten sturen van de vloot helpt daar niet bij, eindigde in geen enkele wedstrijd. De avond wordt in een pizzeria doorgebracht, waar zeer schappelijke prijzen gelden en het eten goed is. Daar wordt zoal besproken waarom Poolse dames hun tanden laten trekken (voor als je bij de eerste 5 eindigt), je ’s ochtends een eitje met zout eet, wat bij de spoedeisende hulp zoal wordt opgebracht uit het menselijk lichaam, en wat al niet meer. Kortom een prima avond waar weer genoeg te horen viel.

    Zondag moest het gebeuren om er nog wat van te maken vonden we. Na een dag wachten is de motivatie vaak al minder en ruikt menigeen de stal al een beetje. Met opnieuw een frisse dag voor de boeg lopen we uit, zoals duitsers dat zo mooi zeggen. We starten direct onder de zwarte vlag, wat de bedoeling van het comite duidelijk maakt. Veel potten varen om een aftrek te krijgen.
    derde pot start ik bij het schip, dat blijkt niet heel gunstig. Zeker niet als als je met de eerste klap direct iemand bovenop je klapt en het rechts niet gaat gebeuren in het kruisrak. Bepaald in het midden kom ik boven en met een korte pot (afgekort) is het moeilijk wat goed te maken. Nanno 6, Luuk 12, Karel 16 als beste drie nederlanders.

    Vierde pot volgt snel en de wind blijft draaien. Start maar weer op het midden van de lijn met een beetje gang kom ik snel vrij van de groep en kan dan meeklappen met het veld. Nanno komt helemaal van rechts bij de bovenboei en parkeert direct voorin om weer een eerste plek binnen te halen. Karel zit er ook goed bij en die weet in het laatste kruisrak naar de finish nog op te rukken naar 2 door linksaf te gaan. Stefan vaart een mooie constante pot en eindigt 9.

    Laatste pot wordt na wat uitstel en wachten op wat draaiingen toch gestart. Weer is midden van de lijn niet slecht, maar opnieuw is een enorme hoek naar rechts de manier om 1 boven te komen. Zelf kom ik een plekkie of 12 boven, downwind was prima om op de golfjes naar benden te hobbelen. Dat gaat vloeiend en rond een plekkie of 3 de onderboei. Tweede kruisrak geeft Nanno meters weg door naar rechts te gaan. Links pakt goed uit en we blijven er bij, rondje daarna was net wat te veel voor mij en sukkel ik weer achteruit. Nanno daarintegen werkt zich weer terug en eindigt 3, zelf kom ik binnen op 14 en Cees 15.

    Alles bij elkaar wint Nanno Schuttrups overal!! Prachtige prestatie, eerste nederlander op de nieuwe wisselprijs. Het was deze keer wat frisser dan we gewend zijn en het poetsen is er daarmee bij ingeschoten. Verder een organisatie als we kennen en een groot startveld wat op zich al reden is om te gaan.

    2 Ulli Breuer
    3 Andre Budzien
    6 Karel van Hellemond
    8 ondergetekende
    15 Stefan Marechal
    16 Luuk Kuiper
    20 Cees Scheurwater
    22 Bas de Waal
    39 Chris Frijdal
    47 Erik verboon
    51 Hein van Egmond
    67 Maarten Godschalkx
    87 Bart Kraan

    Paul Kamphorst
    NED 27

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.