2014 Delta Lloyd Regatta (by Michel Miltenburg)

Home Forums Verslagen 2014 Delta Lloyd Regatta (by Michel Miltenburg)

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #521
    Webmaster
    Keymaster

Het verslag van de Delta Lloyd Regatta Medemblik,

De eerste dag (dinsdag): de Finn moest vandaag als eerste starten, dat wil zeggen om 11:00 uur.

We konden het dus even rustig aan doen. Eerst maar even een kopje koffie halen bij de nieuwe eigenaar van restaurant Med… Die was nog dicht. Was waarschijnlijk even vergeten dat er 300 zeilers aan de deur stonden te rammelen voor koffie.

Dan maar het water op. Er stond een lekker windje: 15 tot 18 knopen. Een beetje shiftie, maar daar wen je wel aan (na een weekje varen). Onze baan lag 1,9 mijl uit de kust, vlakbij de windmolens. Opzich een super plek om te varen. Met het comité uit Sneek en de ST10 (Stien) als startschip was een voorbode voor een mooi evenement.

De eerste start is altijd even spannend, dus na een general gingen we eindelijk met 14 Finnen richting de bovenboei. De eerste pot werd gewonnen door de Duitser Phillip, 2e was Hein, en 3e Tobias. Het 2e potje begon met dezelfde wind, maar nam af bij het ronden van de laatste bovenboei. Phillip werd 1e, PJ 2e en Jake uit Australië werd 3e.

Dag 2:

Vandaag mochten we uitslapen, onze eerste start is om 13:00 uur. Aangekomen bij het water, hing er een uitstelvlag! Dus maar weer eens kijken of de nieuwe eigenaar van Med het vandaag wel heeft begrepen. En ja hoor, de deuren stonden open en er liep personeel. Dus zijn we maar gaan zitten, en hebben we koffie besteld. Op dat moment werd het duidelijk dat er 2 uur uitstel was voor de ochtend ploeg (de lasers), en dat wij dus niet voor 15:00 uur zouden starten. Helaas dacht het personeel dat er ook 2 uur uitstel was voor het uitserveren van de koffie…
    Na het uitstel van 2 uur, kwam er nog eens een uur bij! Uiteindelijk mochten we om 18:00 uur toch nog 2 potten varen. Onder zeer lichte omstandigheden en met een heerlijke avondzon, was het eigenlijk het wachten zeker waard! Race 3: Eike Martens 1, Phillip 2, en Bas de Waal werd knap 3de! Race 4 werd PJ 1e, Eike 2de en Phillip 3de.

Dag 3:

We zaten vandaag weer in de ochtend ploeg en moesten om 10:00 uur starten. Toen ik wakker werd en naar buiten keek (ik sliep gelukkig op een boot in de haven) zag ik zon en 15 knopen wind!!!! Dit belooft een super mooie dag te worden. De eerste pot was even schakelen: er was wind, er stonden golven, zonnebrand op de armen en gezicht (gadverdamme), en een zonnebril op. Het lijkt wel zomer . PJ werd 1e, Jake 2e en Phillip 3e. De 6e pot: Het waait en PJ krijgt het spul goed aan de praat, maar zoals de hele week blijft het veld dicht bij elkaar. Iedereen komt er aan te pas. Echt een heerlijke zeildag. Jake wint de 6e pot, PJ 2e en Hein 3e. Echt heel mooi gevaren door Hein, die na een jaar niet in de Finn te hebben gezeten (zegt hij), echt keihard gaat.

Mijn doel was 13e worden in het eindklassement, en ik wilde perse 1 boot achter mij houden. Ik zal geen namen noemen, maar NED22 moest en zou ik achter mij houden. Aan het einde van dag 3 lag ik op koers voor de Medal race!!! Hier was ik mogelijk nog trotser op, dan mijn eerste paaltje tijdens de Paasei de (7e pot). Met nog 1 wedstrijddag om mijn nieuwe doel verdedigen, met Arend hijgend in m’n nek. Het werd een onrustig nachtje slapen.

Dag 4:

Het is erop of eronder…
    Vol goede moed opgestaan, en kijkend naar buiten, realiseer ik me dat dit mijn wind is om mijn plek in de medalrace te behouden. Er stond geen wind.
    De Finn heeft vandaag weer de late dienst en moeten om 13:00 starten.
    De Lasers, die onze baan in de ochtend warm zeilen, gaan toch naar buiten.
    Na een uurtje ongeveer komen de Lasers, zonder gezeild te hebben, weer naar binnen. Inmiddels is het bewolkt en het begint te regenen. Ook bij Med beginnen ze het te snappen: de menukaart is vervangen voor een ‘evenementen kaart’, wat inhoud dat het dezelfde kaart is, alleen nu hebben ze helemaal niets meer. We proberen patat en een kroket te bestellen, maar dit is toch erg lastig: “sorry meneer, dat staat niet op de kaart”. Het lijkt wel Lingo. Met 2 uur uitstel (ook voor het bedienend personeel), gaan de Lasers weer proberen te starten.
    Er staat wind, maar het draait alle kanten op, maar er staat gelukkig wind. In de verte horen we gerommel, en jahoor onweer. De lasers gaan weer het water af. Het is inmiddels 4 uur. Zodra ze de haven binnen varen, wordt er omgeroepen dat er niet mee gevaren gaat worden vandaag! Voor mij klinkt dat als muziek in de oren, want dan vaar ik de medal race.

Na wat gekraak door de speakers horen we dat geen enkele klasse hoeft te starten, behalve de paralympische klassen en de Finn! Eigenlijk is dit een pot nat.

Bij het ophalen van de trackers (gps ontvangers) ligt er een lijst. Als iedereen die tekent, dan mag iedereen deelnemen aan de laatste race op zaterdag ochtend, die eigenlijk bedoelt is voor alle Finn zeilers die geen medalrace mogen varen. Iedereen tekent en dat is een sportief gebaar. Dus pak aan, tracker op de boot en naar buiten. Onderweg kom ik PJ tegen en krijg nog wat goeie tips qua trim om Arend achter me te houden.

Bij de startboot aangekomen, wordt er verteld dat we 1 pot zullen varen.
    Er staat niet veel wind (7 knopen max) en best shiftie. We gaan van start.
    Arend naar links. Ik vaar even met hem mee en besluit het over rechts te proberen.
    Dit pakt goed uit en ik lig voor hem bij de bovenboei. Nu snel naar beneden en positie vast houden. Tobias klapt een paar keer vol op mn bek (later hoor ik dat dit expres gedaan werd – ik kwam te dicht bij! Een goed teken). De snelheid zit er goed in, voor zover dat gaat met deze wind. Ik zie de bovenboei en Joos en Arend zitten erachter, mij kan niets meer gebeuren. Totdat m’n neerhouder breekt, shit niet nu!!!! Langzaam zie ik iedereen dichterbij komen, en ook Arend die hem (logisch) vol op m’n kont stuurt. Vlak voor de finish pakt hij me. Ik baal als een stekker. Eenmaal de haven binnen gevaren, hoor ik op de steiger geschreeuw van bekenden dat ik nog net 10e ben en dus de medalrace vaar. Yyyyyyeeeeaaaaahhhhhh!!!!!!!! Dit is super gaaf!
    PJ werd de 7e race 1e, phillip 2e en Jake 3e

Dit belooft een spannende medalrace!
    Zaterdag ochtend sta ik klaar voor de 8e pot die we mee mogen varen met de niet-medal-racers, omdat iedereen zo sportief was hiervoor te tekenen. Alvast even opwarmen voor de medalrace van vanmiddag met Hein op kop, Bas de Waal 2e, en ik 3e komen we over de finish. De eerste toeter is voor Peter, die erg goed heeft gevaren. Denny Reschull werd 2e, maar die was z’n gps tracker vergeten dus kreeg een SCP en Arend werd 3e. In de middag mogen we dan eindelijk de medal race varen.

We starten met 7 knopen en een lekker zonnetje. Het water is al helemaal stuk gevaren en er liggen te veel een rubberboten in de weg om normaal voor te bereiden op de wedstrijd (en ik vond het behoorlijk spannend). We starten. Bijna iedereen gaat voor links, maar ik kies ervoor om naar rechts te gaan. Dit pakt redelijk uit na mijn slechte start. Ik kom als 6e boven met Joos. Op dit moment mijn enige doel om hem achter mij te krijgen.
    Na een super leuke wedstrijd met alle mannen dicht bij elkaar die elkaar geen milimeter ruimte geven zowel up als down wind. Phillip komt als eerste over de streep. Dit maakt hem winnaar van de Delta Lloyd Regatta, PJ als 2e (die zie je balen), en Jake is 3e.
    Hein vaart hard naar een 4e plek. Joos slaagt erin mij achter zich te houden en hij komt als 5e over de streep, ik word 6e en ben er super blij mee dit maakt mij 9e in het eind klassement. Mijn evenement kan niet meer stuk. Tobias is 7e, Bas de Waal 8e, Eike Martens 9e, en Paul Blowers 10e.

s’ Avonds is voor de deur bij Brakeboer de prijsuitreiking. Delta Lloyd heeft het goed geregeld met live muziek, eten en drinken. Ook PJ was weer vrolijk en hebben met zijn alle het evenement mooi afgesloten. Volgend jaar ben ik er zeker weer bij, en ik hoop veel meer Finn zeilers. Wat een heerlijk water dat IJsselmeer en een super mooi evenement.
    Hopend op mooi weer en een nieuwe eigenaar van Med. Tot 2015!!!

Michel Miltenburg
    NED 112

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.