2008 EK Italië (by Gert van der Heijden)

Home Forums Verslagen 2008 EK Italië (by Gert van der Heijden)

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #336
    Webmaster
    Keymaster

EK 2008
    bron: cats and dinghies site

Gert van der Heijden blikt terug op eerste dag EK Finn
    Vorig jaar hoopte Gert van der Heijden nog op een debuut in de Volvo Ocean Race als bemanning op de Mean Machine. Maar het Nederlandse syndicaat van Peter de Ridder trok zich noodgedwongen terug en voor Van der Heijden werd het een debuut in de olympische Finn-klasse. Vandaag begon hij aan zijn eerste EK in deze eenmansboot. Eerder was hij al actief in de Star en vooral in het talentvolle Team Delft Challenge. Drie jaar lang nam deze studentenbemanning deel aan de prestigieuze Tour de France à la Voile. In 2006 werden alle inspanningen beloond met een derde plek in het studentenklassement. Nu beproeft de bezielde techneut zijn geluk in de Finn. Hierna volgt zijn eerste update vanuit Italië.

Afgelopen dagen hebben we hier in de baai van Scarlino (bij Punta Ala)getraind. Het weer was prachtig met mooie wind, variërend van 7 tot 15 knopen. Met 84 inschrijvingen is er sprake van een grote vloot, die straks in een keer gaat starten. Het belooft in ieder geval een gaaf evenement te worden.

Deze maandag begon met regen en uitstel, maar rond een uurtje of twee worden we toch het water op gestuurd. De wind is inmiddels 6 knopen uit het zuidwesten en af en toe komt er een zonnetje tussendoor. Zo krijgen we toch nog een beetje het gevoel dat we in Italië zijn. Pieter-Jan Postma, Karel van Hellemond, Dennis de Ruiter en Nanno Schuttrups hadden allen een goede start. Ondergetekende liet een beetje verstek gaan en is vanuit een paar linies verder de wedstrijd begonnen. Het was in eerste instantie op links te verdienen, maar aan het einde van het kruisrak was rechts beter. PJ gaat bij de eerste tien om de ton en Dennis knap als dertiende. De overige Nederlandse afvaardiging komt bij elkaar rond de 35ste plek boven. Voor de wind is er een shift naar links, maar met weinig gevolgen verder qua posities. In het tweede kruisrak was zowel links als rechts goed, zolang je maar niet door het midden ging. Drie keer raden waar ik met mijn NED 844 een beetje aan het meebatsen was…Uiteindelijk lag Nanno ervoor en Karel er net achter.

Voor de wind is tot tweehonderd meter voor de boei alles koek en ei. Ik heb wat bootjes ingehaald en lig er redelijk bij, valt de wind weg. Het hele veld schuift in elkaar en het laatste stukje naar de finish wordt in plaats van een reach een nieuw voor de winds rakje van 150 meter met veertig boten erin. Zoals men misschien begrijpt, was er nogal wat te winnen en ook te verliezen. PJ is inmiddels als 10e gefinisht en Dennis als 13e. Nanno maakt het meest van de chaos en wordt 35ste. Karel haalt nog even 15 boten in en wordt 47. Ik verlies er een paar, maar word toch nog 45ste.

Al met al was het jammer dat op het eind de wind eruit viel, maar er zijn zeker elementen die hoop geven. Voor mij in ieder geval. De aan de windse snelheid, die afgelopen dagen nog niet best was, wordt steeds beter en het plafond is nog niet bereikt. Voor de wind gaat steeds beter, dus aandachtspunt voor de komende wedstrijden is beter starten. Afijn, Meneer Ainlsie heeft even laten zien waarom hij ook alweer 5 keer wereldkampioen is in deze boot. De vooruitzichten voor deze week zijn dat het redelijk weinig wind blijft, niet boven de tien knopen. We zien het wel, tot morgen.
    EK Finn: “Lekker bezig”
    ‘De eerste race was ik vreselijk onhandig bezig’, schrijft Gert van der Heijden vanuit Italië. In het eerste kruisrak ga ik achter iemand langs en verlies mijn schoot met als resultaat dat ik bijna naar loef omsla. Mijn mast raakt daarbij het zeil van degene die ik probeer te ontwijken en maakt er een behoorlijke scheur in. Twee rondjes later kom ik, nog een beetje confuus, in een niet al te beste positie rond de bovenboei. Voor de wind maak ik wat goed om vervolgens met mijn goede snelheid keihard de verkeerde kant op te gaan. Lekker bezig.

De tweede race is mijn start niet super. Ik had vandaag, in tegenstelling tot de rest van de wedstrijden, wel een plek op de eerste rij, maar kwam niet lekker weg om dat vast te houden. Links was de way to go vandaag en uiteindelijk kom ik redelijk goed boven. Voor de wind verlies ik weer (het wordt nu echt vervelend) een bootje of tien. Het tweede kruisrak gaat erg lekker, ga iets meer door het midden dan normaal en win op zowel de linker- als rechterkant. Bij de eerste 40 komt ik boven, klaar voor het laatste voor de windse rak.

De wind is minder geworden, van 12 naar 8 knopen ongeveer, en PJ heeft gisteren als tip gegeven om in die omstandigheden iets grotere hoeken te varen, zodat je genoeg snelheid houdt om van de golven af te surfen. Bovendien mag je één keer per golf pompen, dus moest ik dat ook gebruiken. Ik breng het geleerde in praktijk, zit met meer rust in de boot en gijp een paar keer om goed in de druk te blijven zitten. Bij de benedenton aangekomen heb ik nog een boot ingehaald en finish ik als 36ste. Lekker bezig.

De omstandigheden waren moeilijk vandaag, met veel wisselende resultaten. PJ vaart een 17 en een 10, Dennis een 63 en 43, Nanno een 41 en 55 en Karel, wederom zonder letters, een 40 en 51. Mister Ainlsie zag vandaag zijn eerste plek veranderen in een DSQ en staat dus geen eerste overall. Het zou zomaar kunnen dat Guillome Florent hier de serie gaat winnen.

EK Finn: Reality Check voor Gert van der Heijden
    Op het moment dat je denkt: volgens mij gaat het wel lekker met de progressie, is er dan toch vaak weer even die dag dat je op je plek wordt gezet. Dat was dinsdag op de tweede dag van het EK Finn in Italië. PJ wint de laatste race van vandaag en wordt 15e in de eerste. Hij staat 5de overall. Karel werkt hard aan zijn alfabet met een BFD en OCS. Nanno doet het goed met een 32 en een 42, Dennis vaart een 45 en 40.

De eerste race werd eruit geschoten, omdat de gradiënt (wind die van hoge naar lage drukgebieden stroomt) en zeebries met elkaar aan het vechten waren en het nogal een raar schouwspel werd. Daarna volgde een periode van wachten. Welke zou winnen, gradiënt of zeebries? Uiteindelijk was het de laatste die won en om half vier begonnen we, opnieuw, aan de eerste pot van de dag. Na een wat rommelige start bij de pin, leekt het erop dat de snelheid aan de wind goed was. Beetje bij beetje begonnen de boten boven wat naar achteren te zakken. Tijd om de winst te pakken. Opsturen, schoot los, door de wind, schoot aan en hangen. Dat was in ieder geval het idee, maar ik miste mijn hangband en ging dus met een dubbele steinberger met halve schroef het water in. Daarmee was ik niet erg snel en ik kwam in de achterste regionen boven. Wist het voor de wind niet meer goed te maken en finishte als 59ste.

In de tweede race had ik een slechte start aan de pin. Vervolgens moest ik moeite doen om links te komen, waarna links ook nog eens de verkeerde kant bleek te zijn. Met nog 1 bootje achter me ging ik om de boventon, dus ik had werk aan de winkel. Voor de wind maakte ik een hoop goed en haalde ik 15 boten in. Bij de benedenton werd het gat dichtgegooid waar ik mezelf in bedacht had en moest ik boven de boei draaien. Een extra rondje met weinig snelheid levert op dat ik als allerlaatste aan het laatste kruisrak begin. Dan maar een beetje harder hangen. Binnen een minuut rol ik de nummer een na laatst en mijn humeur gaat weer iets omhoog. Met goede snelheid haal ik aan de wind weer 10 bootjes in en voor de wind pak ik er nog een paar, om als 65ste te finishen.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.